آخرین اخبار

25. مرداد 1396 - 17:12   |   کد مطلب: 30034
معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان:
186 زنبوردار همدانی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ معرفی شدند
معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری در استان همدان 186 زنبوردار برای دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای دریافت 5 میلیارد تسهیلات به بانک معرفی شدند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، علی‌اصغر خرازی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص پرورش زنبور عسل با بیان اینکه سالانه سرشماری تولیدکنندگان زنبورعسل انجام می‌شود، اظهار کرد: زمانی که تعداد زنبورداران مشخص شود می‌توان برنامه ریزی دقیقی داشت.

وی با بیان اینکه از تاریخ 22 تا 27 مهرماه سال جاری سرشماری زنبورداران انجام خواهد شد، افزود: براساس این سرشماری برنامه‌ریزی انجام می‌شود .

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه 2 هزار و 300 نفر زنبوردار در استان همدان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: 299 نفر دارای مدرک لیسانس و بالاتر، 155 نفر دارای مدرک فوق دیپلم و 968 نفر دارای مدرک دیپلم هستند.

وی با بیان اینکه 202 هزار کلونی زنبور عسل در استان همدان سرشماری شده است، بیان کرد: سال گذشته در استان همدان یک‌هزار و 926 تن عسل تولید شد.

خرازی با بیان اینکه پیش‌بینی شده تولید عسل در سال جاری افزایش پیدا کند چراکه افراد جدید وارد عرصه زنبور داری شده‌اند، ادامه داد: در پایان سال 95 و ابتدای سال جاری در استان همدان 186 نفر برای دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای دریافت 5 میلیارد تسهیلات معرفی شدند.

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: در سال جاری زنبورداران می‌توانند از تسهیلات مکانیزاسوین برای خرید کندو، دستگاه عمل‌آوری عسل و دستگاه عسل‌گیری استفاده کنند.

وی یکی از خدمات ارائه شده به زنبورداران را صدور دفترچه زنبورداری دانست و با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و 700 جلد دفترچه زنبورداری در استان صادر شده است، افزود: به تازگی دفترچه‌های زنبورداری تعویض شده و با کیفیت تر شده است.

خرازی  با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم ثبت مشخصات و رکوردگیری زنبورداران در استان همدان است، یادآور شد: در این پروژه سه اقدام از جمله رفتار کلونی زنبور عسل، تولید عسل و تولید موم ثبت می‌شود که برای این برنامه 80 واحد زیر پوشش قرار گرفتند.

وی در ادامه به تولید کرم ابریشم در استان همدان اشاره کرد و به پیشینه تولید کرم ابریشم در جهان پرداخت و ادامه داد: در زمان صفویه ایران سومین تولیدکننده ابریشم در دنیا محسوب می‌شد.

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان در استان همدان تولید کرم ابریشم از مردادماه سال 94 آغاز شد، اظهار کرد: براساس برآورد نیاز کشور به ابریشم 700 تا 750 تن است درحالی که 100 تا 150 تن ابریشم در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده 18 استان در کشور پرورش نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم داشته باشند، ادامه داد: فروردین ماه سال گذشته یک دوره آموزشی برگزار شد و یک‌هزار واصله نهال درخت توت و 20 جعبه تخم نوغان بین متقاضیان توزیع شد.

خرازی با بیان اینکه دولت برای نهال درخت توت یارانه در نظر گرفته و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، بیان کرد: هر جعبه تخم نوغان 70 هزار تومان است اما دولت به صورت یارانه دار هر جعبه تخم نوغان را 7 هزار و 500 تومان عرضه می‌کند.

وی پرورش کرم ابریشم را شغل مناسبی برای بانوان روستایی دانست و تصریح کرد:  یک جعبه تخم نوغان در شرایط مناسب حرارت و رطوبت و مسائل بهداشتی20 تا 30 کیلوگرم پیله تولید می‌کند.

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه دولت پیله تولید شده را به قیمت 20 تا 30 هزار تومان به صورت یارانه تضمینی خریداری می‌کند، افزود: مشکل تهیه درخت توت است که باید در اختیار پرورش‌دهندگان کرم ابریشم قرار گیرد.

وی بیان کرد: سیاست‌های اجرایی نوغانداری در سال جاری ابلاغ شده و با توجه به نیاز مبرم به کرم ابریشم، ابریشم در صنعت فرش، صادرات، جلوگیری از خروج ارز در کشور، اشتغالزایی و... دستور داده شده که برای واحد تولید حداقل 6 جعبه تخم نوغان و حداکثر200 جعبه تخم نوغان پروانه صادر شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان