آخرین اخبار

21. مرداد 1397 - 22:16   |   کد مطلب: 30037
آسیب‌های اجتماعی که امروزه از دغدغه‌های اساسی در استان همدان به شمار می‌رود با مشارکت مردمی و استفاده از توان عمومی از این جامعه رخت خواهد بست.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر؛ توجه مدیران به توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و مشارکت مردم در اداره جامعه راهکاری برای کاهش بسیاری از مشکلات اجتماعی و آسیب‌های وارده به جوانان است.

در این میان سازمان‌های مردم‌نهاد گروه‌هایی متشکل از افراد علاقه‌مند به رفع یک معضل در جامعه هستند که به‌صورت داوطلبانه، برای رسیدن به یک هدف مشترک، به‌ شکل غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند.

سمن‌ها درزمینهٔ آسیب‌های اجتماعی، توان‌بخشی، محیط‌زیست، امور بشردوستانه و نظایر آن فعالیت می‌کنند و با رویکرد اجتماع‌محور، مشارکت طلبی از گروه هدف را شیوه کار خود قرار داده و مردم را در تصمیم‌گیری برای مسائل مربوط به خود سهیم می‌کنند.

آسیب‌های اجتماعی از ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های موجود در جامعه بروز می‌کند

آنچه مسلم است اینکه آسیب‌های اجتماعی از ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های موجود در جامعه بروز می‌کند و با افزایش روزافزون جمعیت، مهاجرت، گسترش حاشیه‌نشینی، فقدان مهارت‌های زندگی در کلان‌شهرها، گسست پیوندهای عاطفی و خانوادگی، تقسیم ناعادلانه منابع و برخی موارد دیگر در حال افزایش است.

یک فعال مدنی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مواجهه صحیح با مسائل اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند تبادل‌نظر و همکاری همگانی است، گفت: مشارکت، اساس زندگی اجتماعی و جامعه بشری است.

حمیده توسلی بابیان اینکه مشارکت به معنی استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم سازی‌ها است، گفت: در عصر کنونی مسائل زندگی اجتماعی به‌قدری پیچیده‌ای شده که سازمان‌های حاکمیتی به‌تنهایی قادر به حل آن‌ها نیستند.

وی با تأکید بر اینکه در دنیا نقش سازمان‌های مردم‌نهاد، احزاب و تشکل‌های فرهنگی بسیار مهم است، گفت: مشارکت مردم در تمامی امور باید شروع شود.

پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر در استان همدان نیازمند مشارکت مردم و بخش‌های دولتی و غیردولتی استدر همین خصوص عضو کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی و سمن‌های مبارزه با مواد مخدر استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر در استان همدان نیازمند مشارکت مردم و بخش‌های دولتی و غیردولتی است و هم‌اکنون ۶۴ سازمان مردم‌نهاد در راستای مبارزه با معضل اعتیاد در همدان فعالیت دارند.

سید حسن قشمی بابیان اینکه به‌عنوان‌مثال اعتیاد از آسیب‌های اجتماعی مهم جوامع امروزی بشمار می‌رود که رفع معضلات این حوزه به کار جمعی و همت عمومی نیاز دارد، عنوان کرد: برطرف کردن مشکلات این بخش صرفاً در توان‌بخش دولتی نیست و همه باید دست‌به‌دست هم برای حل آن تلاش کنند.

قشمی بابیان اینکه تمام مردم یک جامعه باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی همکاری کنند، گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی فراگیر است به‌طوری‌که وقتی یک فرد به اعتیاد دچار می‌شود علاوه بر خود خانواده و افراد زیادی را درگیر می‌کند و سلامت جامعه را با خطر مواجه می‌کند.

جلب مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در بخش فرهنگی و پیشگیری کارگشا استوی بابیان اینکه توجه به مباحث تربیتی، ورزشی به‌ویژه مهارت‌های زندگی می‌تواند ورود جوانان به آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد، گفت: استفاده از ظرفیت سمن‌ها و جلب مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در بخش فرهنگی و پیشگیری کارگشا است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان طی سال‌های اخیر، موضوع آسیب‌های اجتماعی موردتوجه ویژه مسئولان به‌ویژه مقام معظم رهبری قرارگرفته است، افزود: تبلیغات اسلامی استان همدان به سهم خود با برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی طرح «سلامت اجتماعی» را در دستور کار خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام علی دشتکی بابیان اینکه استان همدان به‌عنوان پایلوت کشور طرح سلامت اجتماعی را به‌صورت یک کار شبکه‌ای اجرا خواهد کرد، ادامه داد: طرح «سلامت اجتماعی» باهدف ایجاد یک جامعه سالم با محوریت مسجد و خانواده در دستور کار اداره تبلیغات اسلامی استان قرار دارد.

استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردمی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

وی بابیان اینکه طرح «سلامت اجتماعی» تکیه‌گاهی با محوریت آموزه‌های فرهنگ غنی دینی، قرآنی و عترت است، گفت: ازجمله مهم‌ترین اهدافی که این طرح دنبال می‌کند، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردمی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به آسیب دیدگان با سازمان‌دهی تشکل‌های مردمی است.

 

حجت‌الاسلام دشتکی با اشاره به اینکه امروزه متأسفانه اعتیاد، طلاق، انحرافات جنسی، فقر، بی‌هویتی و غیره ازجمله آسیب‌های اجتماعی مطرح در جامعه است، گفت: با اجرای این طرح می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی با محوریت مسجد و مدیریت روحانیون به مبارزه با این آسیب‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام دشتکی با اشاره به اینکه اولویت اجرای این طرح به مناطق آسیب‌پذیر اختصاص دارد، افزود: در راستای اجرای این طرح، با توجه به گستره پوششی هر محله به ازای هر ۵۰ خانوار یک مشاوره و یک روحانی تحت عنوان شورای فرهنگی محله با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن محله به رفع آسیب‌های آن منطقه خواهد پرداخت.

اگر در جامعه کنونی آسیبی مانند طلاق خودنمایی می‌کند در ابتدا باید علت آن را شناخت

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان عنوان کرد: اگر در جامعه کنونی آسیبی مانند طلاق خودنمایی می‌کند در ابتدا باید علت آن را شناخت که مهم‌ترین آن عدم تفاهم و تعامل زوجین و آن نیز عدم شناخت طرفین از یکدیگر است بنابراین تقویت مهارت‌های همسر داری، ارتباط‌گیری، فرزند پروری و رعایت حقوق یکدیگر باید به‌صورت مشاوره‌ای در جامعه نهادینه شود.

معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه محله، رکنی بین خانواده و شهر است، گفت: هر خانواده نسبت به محل سکونت خود احساس خاصی مانند خانه‌اش دارد و این احساس موجب می‌شود تا هرکدام از ما به هنگام ورود به محدوده محله‌مان، حس آشنایی را تجربه کنیم.

همکاری و تعامل بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف و مردم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر ضروری استمحمد قدیمی با تأکید بر اینکه در همدان هنوز در برخی مناطق بافت فرهنگی قدیم و محله محوری همچنان وجود دارد اما گسترش مناطق جدید پراکندگی محله‌ها و روحیه جمع‌گرایی و مشارکت برای اداره محله را کاهش داده است، گفت: اهمیت آسیب‌های اجتماعی به‌گونه‌ای است که درزمینهٔ کاهش و مقابله با آن‌ها هیچ مجموعه‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام دهد بنابراین همکاری و تعامل بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف و مردم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر ضروری است.

وی بابیان اینکه شهرداری یکی از نهادهایی است که با استفاده از ظرفیت‌های خود می‌تواند درزمینهٔ کاهش آسیب‌های اجتماعی قدم بردارد، گفت: این مجموعه سعی کرده با توسعه بوستان‌ها، ورزشگاه‌ها، فرهنگسراها اوقات فراغت جوانان را پر کند و مانع از شکل‌گیری مسئله شود.

 

قدیمی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن رد شد بلکه موضوع پیچیده‌ای است که نه‌تنها نسل‌های فعلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه برای نسل‌های آینده نیز تهدید جدی به شمار می‌رود به همین دلیل باید راهکار جدی و اساسی برای مبارزه با این معضلات ارائه شود.

وی تأکید کرد: بهترین راهکار برای حل آسیب‌های اجتماعی، افراد یک محله یا جامعه است چراکه افراد یک جامعه مشکلات خود را به‌خوبی احساس کرده و برای رفع مشکلات تلاش می‌کنند و می‌توانند با همکاری دستگاه‌های دولتی آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: با مشارکت مردمی می‌توان برای ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی، اقدامات بزرگی از طریق پایگاه‌های کوچک انجام داد.

باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به سمت مشارکت اجتماعی رفت

در همین خصوص معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز بابیان اینکه باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به سمت مشارکت اجتماعی رفت، به اقدامات انجام‌شده در راستای کاهش آسیب اجتماعی در استان همدان اشاره کرد و گفت: طی ۴  ماه نخست امسال مفاسد اجتماعی در استان همدان نسبت به مدت مشابه ۳۲ درصد کاهش‌یافته است.

محمدابراهیم الهی تبار بابیان اینکه نزاع فردی ۶۴ درصد و نزاع دسته‌جمعی ۱۷ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: در سوءمصرف مواد مخدر نیز روند کاهشی در استان همدان صورت گرفته به‌طوری‌که رتبه استان همدان از رتبه اول به هفتم رسیده است.

الهی تبار بابیان اینکه در موضوع خودکشی نیز نسبت به میانگین کشوری آمار پایین آمده است، گفت: برای کاهش اعتیاد در جامعه باید متحد شد کما اینکه سال گذشته اقدامات خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شد که کاهش ۲۲ درصدی سرقت، کاهش ۲۹ درصدی مفاسد اجتماعی و جرائم و افزایش ۲۳ درصدی کشفیات مواد مخدر ازجمله این اقدامات بوده است.

 

آنچه مسلم است اینکه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی باید با دعوت از مردم به آن‌ها واگذار شود چراکه وقتی مردم یک جامعه به حمایت از این آسیب دیدگان می‌پردازند، این حمایت بسیار عمیق‌تر و کامل‌تر است، زیرا مردم در متن این آسیب‌ها قرار دارند، آن‌ها را خوب می‌شناسند و برای حمایت از افرادی که دچار بحران هستند انگیزه‌های قدرتمندی دارند.

در همین راستا باید واگذاری برنامه‌ها به مردم تقویت شود و سازمان‌های مردم‌نهاد با حمایت دولت ضمن جلب مشارکت مردم، در موضوعاتی همچون مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اجرای برنامه‌های فرهنگی وارد عمل شوند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان