آخرین اخبار

26. مرداد 1396 - 7:10   |   کد مطلب: 30055
معاون مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان گفت: 21 هزار نفر از این استان در جشنواره کتابخوانی رضوی که با هدف ترویج سبک زندگی مطالعه محورو فرهنگ رضوی برگزار می شود، شرکت کردند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا حسن عرفانی مقدم روز سه شنبه در نشست مشترک انجمن های کتابخانه های عمومی نهاوند افزود: موج کتابخوانی و فرهنگ مطالعه با برگزاری این جشنواره برای دومین سال در سطح استان فراگیرتر شده و میزان مطالعه با افزایش خوبی روبرو بوده است. 

وی گفت: از این تعداد شرکت کننده یک هزار و 360 نفر مربوط به شهرستان نهاوند است که در مقایسه با سال گذشته که 570 نفر بود 120 درصد رشد داشت. 
عرفانی مقدم شهرستان نهاوند را یکی از شهرهای برتر استان در زمینه عضو فعال کتابخانه ها عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال 95 تعداد چهار درصد جمعیت نهاوند عضو کتابخانه های عمومی شهرستان بوده و در پایان این تعداد به چهار و نیم درصد رسیده که نشان دهنده رشد اعضا فعال کتابخانه های عمومی در نهاوند است. 
وی گفت: در برنامه ششم توسعه میزان اعضای فعال کتابخانه های عمومی باید به چهار و 88 صدم درصد برسد که در این زمینه نهاوند به این میانگین نزدیک است. 
عرفانی مقدم ، نهاوند را یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه خیرین کتابخانه ساز عنوان کرد و گفت: این شهرستان یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز است و ظرفیت خوبی در این منطقه وجود دارد که تا کنون در سه روستا کتابخانه خیر ساز افتتاح شده است. 
وی در زمینه ایجاد کتابخانه استاندارد در شهرستان گفت: نهاوند اولین شهر استان بود که چند سال پیش پیشنهاد ایجاد کتابخانه استاندارد را داد که به علت وضعیت اعتباری دولت تاکنون این خواسته عملی نشده اما مسئولان پیگیر این مساله هستند و در صورت تملک زمین آن را در ردیف های اعتباری برای سالهای آینده قرار می دهیم. 
وی گفت: به منظور گسترش ایستگاههای مطالعه آمادگی داریم در صورتی که نهاد یا اداره ای بتواند یک فضا و چند قفسه کتاب تهیه کند، کتاب و مجلات لازم را تهیه و در احتیار آنان بگذاریم تا ایستگاه مطالعه در آنجا راه اندازی شود. 
فرماندار نهاوند نیز گفت: به منظور گسترش فرهنگ مطالعه در سال جاری اعتبارات خوبی برای احداث و راه اندازی کتابخانه های روستایی به نهاد کتابخانه عمومی شهرستان اختصاص یافته است . 
کریم حمیدوند افزود: امسال 2 میلیارد و 120 میلیون ریال اعتبار به این نهاد اختصاص یافته که از این رقم یک میلیارد و 100 میلیون ریال آن جهت آغاز عملیات اجرایی کتابخانه در شهر فیروزان اختصاص یافته است. 
وی توسعه کتابخانه های روستایی را امری مهم برای گسترش فرهنگ مطالعه ذکر کرد و افزود: در سطح روستاها فضاهای خوبی مانند مدارس و حمامهای عمومی غیر قابل استفاده داریم که در صورت واگذاری موقت آنها از سوی خیرین می تواند به کتابخانه های خوبی تبدیل شد . 
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی نهاوند گفت: اگر ما بتوانیم در این مناطق و دیگر مناطق عمومی مطالعه را گسترش دهیم بسیاری از معضلات اجتماعی موجود کاهش خواهد داشت . 
رئیس کتابخانه های عمومی نهاوند نیز گفت: در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر در سطح نهاوند عضو کتابخانه های عمومی می باشدو تعداد منابع موجود در این شهرستان 90 هزار نسخه کتاب است. 
میلاد امینیان از وجود 9 کتابخانه شهری و روستایی در این شهرستان خبر داد و افزود: 6 کتابخانه شهری و سه کتابخانه روستایی در این شهرستان فعال هستند و دو کتابخانه نیز به صورت مشارکتی با همکاری آموزش و پرورش و فرمانداری اداره می‌شوند. 
وی گفت: امسال 19 هزار جلد کتاب توسط اعضای کتابخانه ها به امانت برده شده که این آمار بسیار خوبی در زمینه گسترش مطالعه در سطح شهرستان است. 
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نهاوند با اشاره به وجود تنها کتابخانه مستقل استان به نام 'امید صبا' در نهاوند، گفت: مجوز فعالیت این کتابخانه توسط اداره کتابخانه‌ها به یک فرد خیر داده شده و صفر تا صد کارهای آن نیز توسط آن فرد خیر انجام می‎شود. 
وی با بیان اینکه این کتابخانه در سطح خوبی فعالیت دارد و کتاب‌های کتاب‌های مهمی از جمله مرجع در آن یافت می‌شود، افزود:‌ تنها هفت یا هشت کتابخانه در کشور به صورت مستقل فعال هستند. 
در حال حاضر 9 کتابخانه عمومی در سطح شهرستان نهاوند و بخشهای تابعه وجود دارد که 6 واحد آنها شهری و مابقی کتابخانه های روستایی هستند. 
شهرستان نهاوند با جمعیتی بالغ بر 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان و 420 کیلومتری جنوب غرب تهران واقع شده است. 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان