آخرین اخبار

28. مرداد 1396 - 12:10   |   کد مطلب: 30074
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به درخواست همکاری مدیر دفتر کانون هموفیلی استان همدان از اداره اوقاف به منظور ساخت درمانگاه بیماران هموفیلی غرب کشور گفت: باید مراحل قانونی به منظور ساخت درمانگاه بیماران هموفیلی غرب کشور طی شود و واگذاری بدون اخذ پذیره خلاف قانون است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، طبق گفته مدیر دفتر کانون هموفیلی استان همدان، تلاش‌ها از سال گذشته برای ساخت درمانگاه جامع بیماران هموفیلی در غرب کشور هنوز به نتیجه نرسیده و خواستار همکاری اداره اوقاف در ساخت این درمانگاه هستند، به همین منظور به سراغ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه همدان رفتیم تا نظر ایشان را در این رابطه جویا شویم.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه زمین در نظر گرفته شده برای ساخت درمانگاه جامع مخصوص بیماران هموفیلی در غرب کشور یک زمین موقوفه غیرمتصرفی است، اظهار کرد: متولی این موقوفه قراردادی با انجمن تالاسمی منعقد کرده، بدون اینکه هزینه‌ای دریافت شود، در واقع این خلاف مقررات امور اوقافی کشور است.

وی  تصریح کرد: متولی این زمین باید درخواست انجمن هموفیلی را دریافت می‌کرد و در نهایت موضوع را به ما محول کرده تا از طریق اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف امور خیریه ارسال می‌شد تا مجوز ساخت صادر می‌شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با اشاره به اینکه در این رابطه بدون اینکه پذیره‌ای اخذ شود اقدام به واگذاری زمین شده بود که این موضوع مغایر با قوانین امور اوقافی است، گفت: ما تذکر داده‌ایم که چنین اختیار از سوی انجمن هموفیلی وجود ندارد و اگر به دنبال این زمین هستند باید مراحل قانونی طی شود.

وی با تاکید به اینکه امکان ندارد زمین اوقافی بدون اخذ پذیره، در اختیار متقاضی قرار گیرد، افزود: طبق قانون باید 30 درصد پذیره اخذ شود و حتی در اختیارات رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیست که بدون اخذ پذیره زمین یا جایی را واگذار کند.

حسینی با اشاره به اینکه 30 درصد قیمت پذیره 30 درصد قیمت زمین است که بشود واگذار کرد، خاطرنشان کرد: انجمن تالاسمی باید درخواست خود را از طریق متولی اعلام کند و بعد متولی به اداره اوقاف شهرستان مراجعه کند و با ارسال نامه ما به مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و از آنجا به سازمان اداره اوقاف و امور خیریه، مراحل طی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر رئیس سازمان اوقاف موافقت کرد که مثلا با 30 درصد پذیره مجوز ساخت به آنها بدهند، انجمن تالاسمی باید این مبلغ را پرداخت کرده و قرارداد اجاره با آنها تنظیم شود و در نهایت زمین در اختیار قرار می‌گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با بیان اینکه هیچگاه زمین بدون پذیره واگذار نمی‌شود، افزود: املاک وقفی غیر قابل خرید و فروش هستند، مگر اینکه شرایطی به وجود آید و تبدیل به احسن شوند.

وی با اشاره به اینکه «پذیره» به عنوان حق انتفاع و بهره‌برداری از زمین است و به عنوان حق تملک اعیان مبلغی اخذ می‌شود که مثلا 30 یا 50 درصد قیمت زمینی است که قرارداد اجاره تنظیم می‌شود، افزود: بعد از عقد قرارداد حق تملک اعیان از سوی اوقاف داده می‌شود تا فرد یا مجموعه از منافع زمین بهره‌مند شود و احداث اعیان کنند.

حسینی با بیان اینکه این زمین موقوفه غیر متصرفه است و متولی دارد و ما تنها نظارت خواهیم داشت، افزود: نظر متولی در این رابطه شرط است؛ آنها باید مقدمات کار را انجام دهند و موافقت صورت گیرد تا مراحل قانونی طی شود.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان انجمن هموفیلی بدون اینکه به قوانین امور بیمه‌‌ای آشنا باشند، قراردادی بدون پذیره تنظیم کرده‌ بودند در حالی در حیطه اختیارات رئیس سازمان اوقاف نیست که زمینی بدون اخذ پذیره واگذار شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان افزود: به متولی این زمین اطلاع داده شده که مراحل قانونی در این واگذاری طی شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان