آخرین اخبار

16. شهريور 1396 - 14:53   |   کد مطلب: 30328
معاون تهذیب حوزه علمیه برادران شهرستان تویسرکان گفت: اگر قرار است اسلام را به عنوان دین کامل قبول کنیم لازمه اش این است که ولایت را هم بپذیریم.

«حجت الاسلام شیخ مهدی سلیمانی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ در در مورد مسئله غدیر گفت: مساله غدیر از مسائل مهم جهان اسلام بوده، چرا که زمینه ساز تداوم رسالت، وتحقق بخش اهداف پیامبر در زمینه معنوی و اجتماعی است. روز غدیر روزی بود که پیامبر مسلمانان را در مسیر مکه در سرزمینی بنام غدیرجمع کردند و به طور رسمی ولایت حضرت علی(ع) را ضامن تداوم و بقای اسلام معرفی کردند.

وی اظهار کرد: با تحقق این اعلان قرآن این روز را روز مهمی قلمداد کرده و این روز را در ذیل آیه سه سوره مائده  با خصوصیاتی مثل کمال دین و اتمام نعمت معرفی کرده و همچنین در همین سوره آیه 67 می فرماید یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ای پیامبر ابلاغ کن آنچه بر تو نازل شده است .

نگارش کتب بسیار دباره واقعه عظیم غدیر

معاون تهذیب حوزه علمیه برادران شهرستان تویسرکان افزود: از آنجا که مساله، مساله مهم وسرنوشت سازی بود، موجب شد بزرگان واندیشمندان دین از ابتدا توجه ویژه ای به این واقعه داشته باشند،  مهمترین کاری که در این زمینه انجام گرفته کتاب الغدیر علامه امینی است که در 11 جلد تمام مباحث پیرامون این قضیه را اعم از واکنش  های موافقان و احادیث معصومین و عکس العمل مخالفان  رادر طول تاریخ بررسی کرده است.

حجت الاسلام مهدی سلیمانی تصریح کرد: سایر علما در این زمینه کارهای مهمی انجام داده اند که در کتاب هایی تحت عنوان حماسه غدیر به چاپ رسیده است، همچنین علاوه بر کتب و مقالات هر ساله پژوهش ها و همایش هایی پیرامون این رویداد برگزار می شود که بسیار مفید است.

تشیع تنها مولود طبیعی اسلام است
وی عنوان کرد: همانطور که اشاره شد غدیر سند اسلام و تشیع است و به قول شهید صدر اگر بخواهیم اسلام را در واقعیتش بیابیم جز در مذهب تشییع که قوامش به ولایت است در  مذاهب دیگر نخواهیم یافت، چرا که تشیع تنها مولود طبیعی اسلام است و حقیقت اسلام مذهب شیعه اثنا عشری است چرا که از ابتدا با علی بن ابیطالب و فرزندانش ارتباط برقرار کرده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه برادران شهرستان تویسرکان ادامه داد: اهمیت این مساله علامه جوادی را هم  نیزبرآن داشت که در آثار تفسیری و غیر تفسیری خود به آن بپردازد، در تفسیر تسنیم در ذیل آیه 3 و 67 سوره مائده مسائلی پیرامون این واقعه بیان شده است، همچنین در کتاب شمیم ولایت که در رابطه با ولایت در 10 بخش تالیف شده است ایشان در 1 بخش مستقلا به مباحث پیرامون غدیر می پردازد و مسائل حول این اتفاق را بیان میکند. حجت الاسلام سلیمانی گفت: دیگر اثری که از ایشان در این زمینه مکتوب است کتابی تحت عنوان ظهور ولایت در صحنه غدیر می باشد؛ در این کتاب علامه جوادی مباحث را در 3 بخش مطرح کرده اند.

لازمه پذیرش اسلام به عنوان دینی کامل، پذیرش ولایت است

وی تصریح کرد: غدیر در قرآن که حول آیات پیرامون غدیر بحث می کند، غدیر در روایات که در آنجا احادیثی که بیانگر ابلاغ ولایت و امثال اینها است بیان می شود و سلسله نکاتی پیرامون واقعه، از جمله اینکه اگر انسان قرار است دیندار باشد باید دیندار کامل باشد، باولایت دین دارکامل می شودو الا اگر قرار است دیندار ناقص باشد این دین ناقص اتسان را به آن مقصدی که باد برساند نمی رساند.

معاون تهذیب حوزه علمیه برادران شهرستان تویسرکان افزود: بنابراین اگر قرار است اسلام را به عنوان دین کامل قبول کنیم لازمه اش این است که ولایت را هم بپذیریم.
علامه جوادی علاوه بر اینها پیامی دارند که به مناسبت همایشی در ارتباط با غدیر در مسجد هدایت آمل نوشت که البته به صورت مقاله ای هم چاپ شده و علاقه مندان می توانند این پیام را در کتاب سروش هدایت جلد اول مطالعه کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان