آخرین اخبار

31. شهريور 1397 - 0:25   |   کد مطلب: 30392
سازنده فیلم های مریم مقدس و ملک سلیمان در گفت و گو با رودآور؛
معرفی "بعد درونی رزمندگان" و "مقاومت"، موضوع مغفول مانده در سینمای دفاع مقدس
سازنده فیلم مریم مقدس و ملک سلیمان و از فیلم سازان به نام عرصه دفاع مقدس گفت: در حوزه سینمای دفاع مقدس آن چیزی را که به نظر می آید شاید ما فیلمسازان از آن غفلت کرده ایم، موضوع "مقاومت" و پرداختن به بعد درونی ایثارگران، رزمندگان و مجاهدان جنگ تحمیلی بوده است و از این حیث دچار خسران شدیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز 31 شهریور ماه است و آغاز هفته دفاع مقدس.

در این راستا بر آن شدیم به حال و هوای سینمای دفاع مقدس از منظری جدید بپردازیم. بیش از نیم قرن از جنگ ویتنام که طولانی‌ترین جنگ‌ تاریخ آمریکا است می گذرد، جنگی که به واسطه دروغی بزرگ شکل گرفت و در نهایت با فراری بزرگ و سخت ترین شکست امریکاییان به کار خود پایان داد، اما در طول سالیان متوالی پس از جنگ شاهد هستیم، که سینمای امریکا با وجود علم به اینکه در ویتنام بزرگترین شکست ارتش این کشور رقم خورده است، هنوز هم که هنوز به حوادث آن سال ها می پردازد و سینماگران و کارگردانان امریکایی با بهره گیری از جادوی سینما به دنبال  آن هستند تا واقعیت را به گونه ای دیگر به مردم جهان نشان دهند و از قاتلان حاضر در ویتنام برای خود قهرمانان دروغین ملی پرورش دهند و این گونه القاء کنند که پیروز جنگ آنان بودند و بس.

اما در این سو سینمای ایران در مواجه با هشت سال دفاع مقدس در حالی که ملت و کشور ما از همه ابعاد پیروز میدان بود، آن گونه که باید و شاید به تمامی زوایای جنگ نپرداخته است و هنوز دفاع مقدس نیاز دارد تا چراغ قوه سینماگران کشورمان بخش های ناپیدایی که برای نسل های پس از جنگ به تصویر کشیده نشده را به نمایش گذارد.

از این رو بر آن شدیم تا با «شهریار بحرانی» کارگردان معروف کشورمان و سازنده فیلم های دفاع مقدس و حوزه مذهبی به گفت و گو بپردازیم.

بحرانی در این حوزه ها کارنامه درحشانی دارد، او کارگردان فیلم هایی همچون؛ هراس، گذرگاه، حمله به H3 و پرچمدار بوده است، بحرانی کارگردانی دو فیلم جادوانه و به یاد ماندنی سینمای ایران یعنی مریم مقدس و ملک سلیمان را هم عهده دار بوده.

"مقاومت"، موضوع مغفول مانده در سینمای دفاع مقدس 

او درخصوص زوایایی که در سینمای دفاع مقدس مغفول مانده به خبرنگار رودآور، گفت: در حوزه سینمای دفاع مقدس آن چیزی را که به نظر می آید شاید فیلمسازان ما از آن غفلت کرده اند، یعنی ما فیلمسازان نسبت به آن توجهی چندانی نداشتیم، موضوع "مقاومت" است.

این کارگردان معروف کشورمان اظهار کرد: ریشه و اساس اصول فکری که یک انسان می تواند در برابر خطر آلودگی ها، پلیدی ها،دشمن بیرونی و درونی مقاومت کند و آن را به تلاش و مجاهدت کشاند، بحث جهاد اکبر است و جهاد اصغر، که در این باب جهاد اکبر نسبت به جهاد اصغر برتری بالایی دارد.

غفلت ما فیلمسازان از پرداختن ابعاد درونی رزمندگان

بحرانی افزود: ما در فیلم هایمان همیشه به جنگ ها، رویارویی ها و صحنه های پر هیجان پرداخته ایم و از اصل جنگ بزرگی که در وجود آدم ها در چنین صحنه هایی هست، غافل بودیم و چه بسا نتوانستیم آن ابعاد درونی رزمندگان دفاع مقدس را آن طور که باید و شاید به تصویر بکشیم و امید است از این پس فیلمسازان ما بیشتر وارد این گونه مباحث شده و بیشتر تلاش کنند.

در ابعاد درونی مجاهدان، رزمندگان و ایثارگران عرصه دفاع مقدس مطالعه نداشته و دقیق نشدیم

وی در ادامه عنوان کرد: آسیبی که از این باب به فیلم سازی ما در حوزه جنگ وارد آمده، در وهله اول به دلیل این است که به طور مثال من فیلمساز آن طور که باید و شاید در این زمینه مطالعه نکرده ام و در ابعاد درونی مجاهدان، رزمندگان و ایثارگران عرصه دفاع مقدس دقیق نشدم.

در معرفی ابعاد درونی رزمندگان، در سینما، کوتاهی کرده و دچار خسران شدیم

کارگردان معروف کشورمان تصریح کرد: اگر این امر انجام می شد چه بسا فیلم های حوزه فاع مقدس عمیق تر و پربارتر می شد، هر چند که در ظاهر تلاش کردیم که صحنه های جنگی را به آن صورت فیزیکی و تصویری منعکس کنیم، اما به هر حال در این زمینه کوتاهی از سوی ما صورت گرفته است و از این نظر دچار خسران شدیم.

بحرانی ادامه داد: شاید یکی از دلایل این کوتاهی ها به خاطر شور و شوق بیش از حدی بود که فیلمسازان ما برای حضور در جبهه ها در زمینه کار تخصصی خودشان داشتند و به موضوعات عجله ای پرداختند، برای اینکه زودتر، سریعتر و ساده تر آنچه را که می خواهند را به تصویر بکشانند.

وی تأکید کرد: در تلاش هستم که از این پس اگر فیلمی در این زمینه بسازم، آن تنش ها، درگیری ها و چالش هایی را که در وجود افراد بوده است را با توجه به نوع نگاه های درونی و اعتقاداتشان و نیز با توکل به خدا نشان دهم.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان