آخرین اخبار

29. شهريور 1396 - 8:24   |   کد مطلب: 30565
در دو سال اخیر اهالی این روستا خواستار تعمیر پل بودند که بالاخره پس از دوسال خواسته آنان اجابت شد

به گزارش خبرنگار رودآور؛ پل تاریخی روستای قلعه شیخ در شهرستان تویسرکان که در بخش مرکزی این شهرستان و در دهستان حیقوق نبی(ع) واقع شده، مربوط به دوره قاجار است، این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند 87 با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۲۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
در دو سال اخیر اهالی این روستا خواستار تعمیر پل بودند که بالاخره پس از دوسال خواسته آنان اجابت شد.

31 فروردین ماه سال گذشته بود که گزارشی با عنوان "قلعه شیخی ها خواستار شدند:/مسئولان؛ فکری به حال پل تاریخی روستای قلعه شیخ کنید" در سایت خبری رودآور منتشر  و از گلایه مندی های اهالی آن روستا درباه کم توجهی متولیان امر به حفظ آثار تاریخیشان حرف ها به میان آمده بود.

مردم معتقد بودند که در گذر سالیان دراز و با عبور سیلاب های خروشان، ساختار مستحکم پل تغییر چندانی نکرده و به قول محلی ها از آن بر می آید که در صورت مرمت و رسیدگی تا سالیان متمادی بتواند به پایداری خود ادامه دهد.

 پل تاریخی روستای قلعه شیخ در شهرستان تویسرکان که در بخش مرکزی این شهرستان و در دهستان حیقوق نبی(ع) واقع شده، مربوط به دوره قاجار است، این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند 87 با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۲۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بنا  بر روی رودخانه قلعه شیخ قرار گرفته و بر روی کتیبه آجری که بر پیشانی آن قرار گرفته شده تاریخ  1317 هجری قمری  قرائت می شود.

آثار تاریخی هویت ملی یک دیار است

حالا این روزها با کمک میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان عملیات بهسازی این پل تاریخی آغاز شده است و مسئولان پس از یک سال به وعده های خود عمل کردند، وعده هایی که اهالی می گویند قرار بود هم پارسال و هم سال جاری پس از فصل بارش سریع انجام شود و البته این وعده در سال جاری محقق شد.

همبستگی برای مطالبه گری
به طور قطع حفظ و حمایت آثار تاریخی و گردشگری هویت ملی و تاریخی یک روستا، شهر و یا دیاری را حفظ می کند و امروز اهالی قلعه شیخ از اینکه پل تاریخی روستایشان مورد توجه قرار گرفته خوشحال هستند.
سوری یکی از همین اهالی است، او در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از یک دست بودن و وحدت مردم برای پیگیری مطالباتشان از مسئولان می گوید، آن جا که با همسبتگی خودشان توانستند گرچه با تأخیر یک ساله اما مسئولان را به فکر بازسازی پل ارزشمند روستایشان بیاندازند. 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان