آخرین اخبار

29. شهريور 1396 - 22:14   |   کد مطلب: 30577
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: قصد داریم در سال آینده جشنواره بین‌المللی عکاسی با موضوع وقف را در همدان برگزار کنیم.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان حجت‌الاسلام محمد کاروند عصر امروز در پنجمین جشنواره ملی عکس "وقف چشمه همیشه جاری" اظهار داشت: این برای دومین بار است  که جشنواره ملی عکس "وقف چشمه همیشه جاری" در همدان برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده سطح کیفی و کمی آثار ارسالی به این دوره از جشنواره ملی عکس وقف نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است.

مدیرکل اوقاف‌ و امور خیریه همدان بیان کرد: میزان ارسال آثار به این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته 158درصد رشد داشته و بیشترین آثار ارسالی نیز متعلق به استان تهران است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره ملی عکس وقف 3200 اثر به دبیر خانه ارسال شده است گفت: قصد داریم در سال آینده جشنواره بین‌المللی عکاسی با موضوع وقف را در همدان برگزار کنیم.

کاروند عنوان کرد: شاید عکس گرفتن از صدقه دادن، قرض دادن و یا حتی همدلی بین مردم راحت باشد اما نمایش دادن وقف کار بسیار سختی است چرا که وقف سرمایه‌ای ماندگار است که سال‌ها دست به دست و نسل به نسل در جامعه می‌چرخد.

 وی با بیان اینکه برخی موقوفات در بین 150 نسل چرخیده‌اند تاکید کرد: در سال‌های گذشته هرگاه نامی از وقف ‌برده می‌شد بیشتر عکس امامزادگان، مساجد و یا حسینیه‌ها را نشان می‌دادند به همین دلیل آنچه که یک عکاس می‌تواند از یک وقف نمایش دهد بسیار مهم است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با قدردانی از تلاش عکاسان برای ثبت نیات واقفین در حوزه های مختلف گفت: امروز با تلاش  شما 3 هزار نوع نگاه به وقف به نمایش گذاشته است.

وی با این توضیح که در کشور 750 نیت وقف شناسایی شده است عنوان کرد: وقف تنها برای انسان‌ها نیست و بسیاری از واقفین در عرصه مختلف مانند رفع تشنگی درختان، رفع گرسنگی پرندگان در زمستان، وقف برای حیوانات اهلی، وقف برای حیوانات وحشی، وقف برای اغنیا که در آن در مجلسی ثروتمندان را جمع کرده و با سخنرانی در آنها برای انجام وقف ایجاد انگیزه شود و بسیاری دیگر نیز وجود دارد.

کاروند با تاکید براینکه  پشت سر هر وقف یک احساس و دغدغه وجود دارد و یک عکاس باید اینقدر هنرمند باشد که بتوانید نیت واقف را نشان دهد ابراز کرد: استان همان بهترین نیات واقفین خیر اندیش را دارد به گونه‌ای که 64 درصد شهر ملایر وقف شده و در سایر شهرستان‌ها نیز موقوفاتی با چند نیت وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با تاکید براینکه اگر حق موقوفات ادا شود دیگر نیازی به کمک‌های دولتی نیست اظهارداشت: خوشبختانه امسال توانستیم موقوفه‌ای برای درمان بیماران پروانه‌ای در استان به ثبت برسانیم.

مسعود زنده‌روح کرمانی از عکاسان برتر کشوری و یکی از دوران دومین جشنواره ملی عکس وقف نیز بیان کرد: چشمه آبی است که از زمین می‌جوشد و به دلیل زنده بودن، با خود آبادانی می‌آورد بنابراین باتوجه به اثرگذاری وقف در جامعه نیز می‌توان آن را همانند یک چشمه توصیف کرد.

وی با تاکید براینکه اهمیت وقف به اندازه اهمیت وجود آب است عنوان کرد:  افتخار دارم به عنوان یک ایرانی برای دومین بار به استان همدان سفر کرده و داوری این دوره از جشنواره را انجام دهم.

دوران دومین جشنواره ملی عکس وقف تصریح کرد: دوسال پیش که درباره وقف حرف می‌زدیم تصوراتی داشتیم و با خود فکر می‌کردیم که این جشنواره چیست و چه محتوایی خواهد داشت تا اینکه با دیدن آثار ارسالی متوجه موضوع شدیم.

وی افزود: در دوره دوم داوران حرفه‌ای‌تر و انسانی‌تر به موضوع جشنواره نگاه کردند، موضوعی که می‌تواند در جامعه تغییر ایجاد کند و جریان ساز باشد.

زنده‌روح کرمانی عنوان کرد:  رشد 158 درصدی ارسال آثار به این دوره از جشنواره برای ما داوران نیز تعجب آور است چرا که بیشترین آثار ارسالی در سال گذرشته از آرشیو عکاسان انتخاب شده بود.

وی تصریح کرد: در دوره دوم وقف توانست به عنوان چشمه‌ای همیشه جاری در عکس تولید عکس نیز اثرگذار شود به همین دلیل است که می‌گویم 97 درصد از 37  اثر منتخب، تولید شده برای وقف است.

داور پنجمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری ابراز کرد: اینک این فرزند پنج ساله رشد کرده و یک فرزند دوساله را  نیز استان همدان تا به اینجا رسانده  است با این وجود از این پس این جشنواره دیگر متعلق به اداره اوقاف نیست و به جامعه هنری تعلق دارد چرا که هنرمندان تازه با این موضوع آشنایی پیدا کرده‌اند.

وی خطاب به مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: شما گفتید 750 نیت وقف در کشور وجود دارد و حالا باید این جشنواره به عنوان 751 نیت وقف در جامعه هنری ثبت شود تا همه بدانند چه زمینه و عرصه‌هایی برای وقف وجود دارد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان