آخرین اخبار

27. شهريور 1397 - 7:29   |   کد مطلب: 30634
رزمندگان در دوران دفاع مقدس با وجود تمام سختی ها و ناملایمتی ها با تأسی به سید و سالار شهیدان هیچ گاه از اقامه بزرگترین معروف عاشورا، یعنی نماز آن هم در اول وقت غافل نشدند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز هشتمین روز از ماه محرم است، محرمی که تاسوعا و عاشورایش در آستانه هفته دفاع مقدس قرار گرفته است، کم کم دسته های عزاداری به ویژه در شب ها حال و هوای محرم را به اوج می رساند، روزهایی یادآور لاله های پرپر شده اهل بیت عصمت و طهارت، سرهای بریده شده، نیزه های نامرد، گهواره ای خالی و امان از عطش واغ بی برادری و اما اقامه نماز اول وقت در روز عاشورا.

اقامه نماز، این بزرگترین معروف عاشورا که آنانی که در جبهه های جنگ و نبرد حق علیه باطل به میدان آمدند، خود را با نماز، آسمانی کردند.

و رحمت الله الوندی یکی از رزمندگان تویسرکانی از نماز اول وقت در جبهه ها می گوید: یادم هست زمانی درچهارزبر بودیم، همان منطقه عملیاتی مرصاد محرم بود.

شب هامی رفتیم به مقر یگان همجوارمان ثامن بود، همه یکجا جمع می شدیم و برای مولایمان عزاداری می کردیم، شب های تاسوعا و عاشورا تاصبح در خیمه عزای امام دورمی زدم و عزاداری می کردیم.

ناله و ازخود بی خود شدن رزمنده ها چقدرلذت بخش بود، چه حال و هوایی داشتیم و چه خوب می شد  امروز هم همه یکجا جمع می شدیم و عزاداری می کردیم.

درآن زمان البته نمازشب رزمندگان ترک نمی شد، شهیدروزرخ می گفت: هرکه برای نمازشب بلندشود و من اگرخواب بودم بیدارم نکند، حلالش نمی کنم عزاداری برای امام حسین(ع) بسیار عالی است و ثواب بسیار دارد ولی نمازصبحمان نباید قضا نشود.

به گزارش رودآور، گاهی پیش آمده برخی عزاداری ها را تا نیمه های شب ادامه می دهند و اذان صبح نشده به خواب می روند همان و قضا شدن نماز همان.

نماز، یکی از ماندگار ترین صحنه های واقعه عاشورا است و دین شناسان و کارشناسان بر این باورند که نماز امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) ویاران با وفایش در آن شرایط سخت، زیر پرتاب نیزه ها، مهترین و یکی از بزرگترین پیام های عاشورا برای همه است.

زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

سلام خانم زنگنه از دغدغه شما برای برگزاری نماز ظهر عتشورا به صورت متحد خوشحال و سپاسگذاریم. بنده به عنوان یک قدیمی توسرکانی چند مورد در این رابطه ذکر می کنم: در زمان امام جمعه ایی مرحوم سبزواری نماز ظهر عاشورا یکپارچه در خیابان شهدا باشکوه برگزار می شد حدود 35 سال پیش و تا زمان حیات ایشان این امر تداوم داشت اما کمرنگ شد که دلایل کمرنگ شدن آن موارد زیر است 1_قبلا در تویسرکان کلا 5 دسته عزاداری در روز عاشورا وجود داشت که هر کدام مسیر مشخصی داشت دسته جولستان/پایین محله/باغوار/دستجرده و صادقیه که به تدریج تعداد این دسته ها افزایش یافت و سبب شد مسیرهای حرکت دسته ها تداخل پیدا کرد و زمان طی مسیر افزایش یافت و برخورد دسته ها با هم در درب مساجد تاخیر را بیشتر کرد که این افزایش زمان باعث شد دسته جولستان خیلی دیر یعنی بعد از اذان به خیابان شهدا برسد و خود به خود زمان نماز بگذرد. علاوه بر این ها نبود مسیر مشخص برای هر دسته عزاداری این سالها از سوی نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی تعریف نمی شود و اگر هم تعریف شد به علت غیر بومی بودن مسولین پلیس بدتر بر بی نظمی و تداخل افزودند. عزاداری بیش از حد تا بعد از ساعت دوازده شب در شب عاشورا در تویسرکان سبب می گردد صبح عاشورا بسیاری از دسته های عزاداری تا ساعت 10 صبح حرکت نکند و هنوز حرکت نکرده موقع اذان ظهر می شود و میبینند هنوز کلی از مسیر را نرفته اند ( رفتن به مساجد در تویسرکان از سوی دسته های اصیل و سنتی مانند دید وبازدید و پس دادن دید وبازدید می ماند) اما راهکار چیست؟ 1_دسته های عزاداری علی الخصوص دسته جولستان به عنوان تمام کننده عزاداری عاشورا در تویسرکان باید ساعت هشت صبح از مسجد حرکت کند و زمان بندی و مسیر طوری از سوی نیروی انتظامی به هیت امنا مسجد ابلغ شود که دقیقا معلوم باشد در چه ساعتی این دسته باید کجا باشد و نیم ساعت قبل از اذان به خیابان شهدا برسد 2_ با دادن مسیر و زمان بندی جلوی تداخل دسته ها و تاخیر در صف ماندن جلوی مساجد گرفته شود 3_در 35 سال پیش روز عتشورا وقتی جناب سبزواری نماز ظهر عاشورا را می خواندند همه مردم محله های زرهان چون ایشان زرهانی بود به خیابان شهدا می آمدند و مردم محله جولستان هم چون امام جماعت مسجدشان بود می آمدند و محله باغورا و دستجرده هم در ظهر عاشورا به دسته جولستان می پیوستند پس باید یک شخصیت مردمی پیش نماز این نماز گردد. کلا دسته جولستان نیم ساعت قبل از اذان به خیابان شهدا برسد برنامه اجرا می شود اما اگر نرسد هیچ کاری نمی شود کرد.

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان