آخرین اخبار

17. مهر 1396 - 15:20   |   کد مطلب: 30904
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه معظل بیکاری، در صدر تمام مشکلات مردم قرار دارد، گفت: در برنامه پنج ساله ششم تصویب شد که دولت در هر سال باید 955 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند، اما شواهد نشان می دهد که مشکل بیکاری همچنان حاد است.

به گزارش خبرنگار رودآور، بیکاری، بیکاری و باز بیکاری، معظل بزرگترین روزهای کشور که گریبان گیر اکثر خانواده ها شده و بسیاری از جوانان تحصیل کرده همچنان جویای کار هستند، بیکاری از آن رو مورد اهمیت است که با نبودش شاید این روزها به عنوان اصلی ترین از گره کور ازدواج جوانان مطرح است و تا جوانی شغلی نداشته باشد زمینه برای ازدواجش هم آن طور که باید فراهم نمی شود.

بیکاری دراستان همدان همچون سایر نقاط کشور جز مشکلات اولیه پیش روی خانواده ها و به ویژه تحصیل کرده ها و فارغ التحصیلان است.

 آمار واقعی نرخ بیکاری در استان همدان، 16 درصد است

در روزهای گذشته بود که «حمیدرضا حاجی بابایی» نماینده مردم همدان در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مراسم روز ملی اصناف گفته بود که "25 میلیون نفر در سطح کشور شرایط اشتغال را دارند که 3 میلیون و 300 هزار نفر از این افراد معادل 12.6 درصد بیکار هستند  که مدارک تحصیلی این افراد لیسانس، فوق لیسانس و دکترا است."

وی حتی در آن جلسه از نرخ 16 درصدی بیکاری در سطح استان خبر داده بود و با بیان اینکه 555 نفر در سطح استان شرایط اشتغال دارند و از این تعداد 80 هزار نفر بیکار هستند، عنوان کرده بود که "این نشان دهنده این است که آمار بیکاریی در همدان 16 درصد است و اعلام نرخ پایین بیکاری به میزان 9.6 دهم درصد به ضرر استان است."

برای مشخص تر شدن میزان بیکاری در استان به سراغ «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی رفتیم.

نرخ بیکاری در تویسرکان ازمیانگین استان و بسیاری از نقاط کشور بالاتر است

وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: بیکاری در شهرستان تویسرکان تقریباً به نوعی نشان دهنده میزان بیکاری در کل کشور است، یعنی از نظر نسبت بیکاری افراد به ویؤه درزمینه بیکاری تحصیل کرده ها اوضاع واحوالش همچون سایر نقاط کشور است و در این حوزه آماربالایی به خود اختصاص داده.

وی اظهار کرد: با توجه به شواهد و حضور مستمر بنده در حوزه انتخابیه و دیدار های متعدد چهره به چهره به مردمو به ویژه جوانان فارغ التحصیل جویی کار به نظر می رسد نسبت بیکاری در تویسرکان از میکانیگن استان و یا بسیاری از نقاط کشور بالاتر است، یعنی  در تویسرکان فرصت های شغلی قابل توجهی نداریم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: گرچه در دو سه سال اخیر اقدامات و تحرکاتی در شهرستان برای ایجاد فرصت های شغلی شده است و مسائل زیرساختی به ویژه در بخش قلقلرود تا حدودی برای بهره برداری از کارخانه های جدید فراهم شده و چندین کارخانه یا تأیسی شدهویادردست مطالعاتی است، اما مشکل بیکاری حاد است و باید زمینه های حمایتی بیشتراز سرمایه گذاران فراهم شود.

ایجاد فرصت های شغلی در تویسرکان باید در حوزه صنعت وخدمات جانبی باشد

مفتح به کاهش سفره های آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: با توجه به معظل کمآ بی رفتن به سمت توسعه بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال چندان مقرون به صرفه نیست ازاین رو ظرفیت ایجاد شغل در شهرستان تویسرکان تنها ازطریق صنعت و خدمات جانبی می تواند روی دهد، و از آن طریق مشکلات بیکاری جوانانمان را می توانیم تا حدودی حل کنیم.

معظل بیکاری، در صدر تمام مشکلات تویسرکانی ها و مردم کشور 

وی با بیان اینکه تویسرکانی ها مشکلات متنوعی دارند اما مشکل بیکاری در صدر تمام مشکلات مردم است، تصریح کرد: مشکل بیکاری در سطح تویسرکان با یک نسبت قابل توجهی با مشکل دوم مردم فاصله دارد و این مشکل نه تنها در تویسرکان بلکه در کشور به یک معظل تبدیل شده است، هم چنان که شاهد بودیم در تبلیغات اخیر ریاست جمهوری اخیر تمام کاندیداها بر مشکل بیکاری در کشور تأکید داشتند.

در برنامه پنج ساله ششم تصویب شده، دولت باید سالانه 955 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: در برنامه پنج ساله ششم تصویب شد که دولت در هر سال باید 955 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند و حتی این موضوع در تمام حوزه ها به صورت جز به جز با اعداد وارقام تعیین شده است،  به طورمثال در بخش کشاورزی باید در هر سال 3.9 درصد اشتغال کشور رشد داشته باشد، در بخش نفت 2.1 درصد، در بخش معدن 4.6 درصد، در حوزه صنعت3.4 و درصد در آب وبرق و گاز به همین ترتیب و حتی در حوزه ارتباطات باید 9.5 درصد در هرسال در سطح کشور ازفایش اشتغال داشته باشیم.

مفتح افزود: زمانی که می گوییم در حوزه ارتباطات باید 9.5 درصد در پنج سال باید ایجاد اشتغال شود یعنی در پایان برنامه توسعه باید در حدود 50 درصد به تعداد کارمندان فعلی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی در این حوزه نسبت افزوده شود.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین برای اینکه به رشد هشت درصدی اقتصادی برسیم باید سهم بخش ارتباطات 19.4 درصد باشد یعنی باید هر سال اقتصاد بخش ارتباطات 19.4 درصد رشد داشته باشد، بخش های دیگر هم به همین ترتیب و با نسبت های مشخص شده باید شاهد رشد اقتصادی باشیم، تا بتوانیم به رشد سالیانه هشت درصد برسیم.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این قانون برنامه است که باید مورد اجرای دولت قرار بگیرد و هم عددهای کلانش مشخص شده است و هم اعداد خردش و امیدواریم دراین بودجه های سالیانه که دولت ارائه می دهد سرمایه گذاری مناسبی انجام شود و ما آنرا به درستی در انعکاس بودجه مشاهده کنیم.

به گزارش رودآور؛ رفع معظل بیکاری از مطالبات مردمی است و دولت روحانی بارها و بارها حرف هایی بسیاری برای حل این مشکل زده است که در حال حاضر با توجه به شرایط موجود به نظر نمی رسد گام های مؤثری در این زمینه برداشته نشده است، چرا که همچنان شاهد رکود در ایجاد فرصت های شغلی هستیم، مطلبی که به خوبی با یک تحقیق میدانی در میان تحصیل کرده های جویای کار قابل استناد است.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان