آخرین اخبار

22. مرداد 1397 - 12:25   |   کد مطلب: 30952
تربیت فرزند در گرو رابطه بین پدر و مادر است که والدین باید 14 اصل برای تربیت فرزند در نظر بگیرند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان،  موضوع تعلیم و تربیت و داشتن فرزندی که دارای کمالات انسانی باشد در همه جوامع با ادیان، آداب و رسوم مختلف مورد توجه بوده است، از این رو سالانه کتاب‌ها و مقالات زیادی در این باب توسط کارشناسان، صاحبنظران و اساتید رشته‌های تعلیم و تربیت با گرایش‌های مختلف نوشته می‌شود.

در سال های بعد از انقلاب و با شدت بیشتر بعد از پایان جنگ تحمیلی و شکست دشمن در جنگ سخت، تاکتیک و گروه هدف دشمن برای نفوذ و ایجاد انحراف در دین و فرهنگ مردم این سرزمین عوض شد و از آن زمان هر روز شاهد روش‌ها و شیوه‌های جدید جنگ نرم دشمن هستیم.

شکی نیست امروز دشمن در درجه اول خانواده و به تبع آن نسل جدید از رنج سنی کودک تا جوان را مورد حمله قرار داده است و بسیار نرم و جذاب کار خود را انجام می‌دهد؛ از این رو مقام معظم رهبری سال هاست دغدغه فرهنگ و تغییر سبک زندگی را در میان خانواده‌ها و سطح جامعه دارند و در هر سخنرانی و تریبون گریزی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی داشته‌اند.

در سال های اخیر با مطرح شدن بحث سبک زندگی اسلامی، موضوع تربیت دینی فرزندان مورد توجه خاص قرار گرفته و کارشناسان و دلسوزان تعلیم و تربیت به کنکاش، بازخوانی آیات و روایات تربیتی و نیز تألیف و تهیه کتاب‌ها و مقالات مختلف و برگزاری همایش‌هایی با این عنوان می پردازند.

 در این خصوص حجت‌الاسلام رضا محمدی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور همدان با تخصص روانشناسی تطبیقی غرب و اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، تربیت فرزند در خانواده را در گرو رابطه بین پدر و مادر دانست و گفت: 14 اصل برای تربیت فرزند باید در نظر گرفت که اولین اصل «هدفمندی» است،  یعنی ذهن و دل زن و شوهر در مورد بچه‌دار شدن قانع شود که خواهان فرزند هستند.

وی دومین اصل را «تربیت خود» بیان کرد و افزود: رفتار و گفتار فرزندان میانگین رفتار و گفتار والدین خود هستند.

این مشاور دینی «نظارت غیرمستقیم» را سومین اصل معرفی کرد و ادامه داد: بچه ها هرگز نباید بدانند که والدینشان دنبال تربیت آنها هستند و باید در حاشیه بازی کنند و دائم خود را در وسط کار قرار ندهند.

وی با بیان اینکه والدینی که در وسط زندگی بچه‌های خود نقش پررنگی دارند بچه‌های آنها همیشه آویزان والدین هستند و دائم برای هر کاری که می خواهند انجام دهند سوال می‌کنند، خاطرنشان کرد: در خانواده‌های تک‌فرزندی و دوفرزندی این خطر وابستگی بیشتر به چشم می‌خورد و فرزند «خود رهبری» ندارد.

محمدی اضافه کرد: چهارمین اصل «هدف‌گرایی» بوده و ما باید به دنبال هدف تربیت که ایجاد شخصیت سالم در فرزندانمان هست باشیم نه نتیجه تربیت.

وی« بالا بردن سطح انتظار» را پنجمین اصل بیان کرد و اظهار کرد: بچه ها به فراتر از آنچه داریم نمی رسند و برای تربیت فرزند این سه جمله که« تو مقصری»، « تو نمی‌توانی» و« تو آدم بدی هستی» را نباید به کار ببریم.

این استاد دانشگاه افزود: ششمین اصل «مدیریت رفاه» است، والدین بدانند رفاه بیشتر تربیت بهتر به همراه نمی‌آورد و احساس خوشبختی بهتر از ابزار و لوازم خوشبختی است؛ هستند خانواده‌های فقیری که با وجود حداقل امکانات احساس خوشبختی کرده و خانواده‌های غنی با وجود ابزار و وسایل رفاهی احساس پوچی  و بدبختی می‌کنند و هیچ چیز در این دنیا آنها را خوشحال نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها در رفاه انگیزه‌ای برای رشد و ترقی ندارند یادآور شد: بچه‌ها باید در سیر رشد و تربیتشان با کلمه «نه» هم آشنا شوند و نباید بفهمند که والدینشان مرفه هستند.

محمدی «تدریجی بودن تربیت» را هفتمین اصل دانست و گفت: تغییر انسان سخت بوده و هرگز با توهم تغییر دیگری، ازدواج و بچه‌دار نشویم.

وی با بیان اینکه تغییر در زمانی که فرد خودش بخواهد، ما را دوست داشته باشد و جایگزین خوبی داشته باشد اتفاق می‌افتد و تغییر رفتار فرزندان و درمان رفتار آنها کاری است زمان‌بر.

محمدی با بیان اینکه بچه‌های ما براساس احساسات ما رفتار کرده و واکنش نشان می‌دهند تصریح کرد: بچه ها را از دید خودشان تحلیل کنیم نه از دید خودمان، مشکل ما دقیقا اینجاست که از دید خودمان به قضایا نگاه می کنیم.

وی هشتمین اصل را «بررسی و کشف دشواری‌های بچه‌ها» عنوان و اظهار کرد: این عمل در علم روانشناسی روانکاوی نامیده می‌شود و همیشه رفتار ظاهری افراد نشان از باطن آنها دارد.

 این کارشناس مسائل دینی نهمین اصل را «اثرگذاری محیط» دانست و یادآور شد: در خانه ای که آرامش نیست بچه رشد نمی‌کند و محیط در بچه‌ها تأثیر قوی دارد.

وی افزود: «سیستمی بودن تربیت» دهمین اصل بوده و گزاره های تربیتی بدون سیستم جواب عکس می‌دهد.

محمدی ادامه داد: یازدهمین اصلی که والدین باید به آن توجه ویژه داشته و بدانند این است که «تربیت حداقل از بدو تولد شروع می‌شود» و دو نظر وجود دارد که عده‌ای می گویند شخصیت بچه زیر هفت سال بسته شده و عده ای معتقدند که در کمتر از سه سال.

این استاد اضافه کرد: اصل دوازدهم «حاکم بودن گزاره‌های تصویری به گزاره‌های دستوری» است در حالی که بیشتر والدین گزاره‌های دستوری به کار می برند ولی گزاره‌های تصویری روح‌دار و ماندگارند.

وی سیزدهمین اصل را «داشتن رویه مشترک تربیتی بین والدین» عنوان کرد و خاطرنشان کرد: والدین قبل از بچه‌دار شدن  باید به یک نظام و دستورالعمل یکسان برسند و آنقدر این اصل مهم بوده که اگر نتوانستند به یک نقطه مشترک برسند باید با قانون یکی کنار بیایند و یک قانون بد تربیتی در خانه بهتر از نبود قانون است.

محمدی «تربیت معنوی بچه‌ها» را چهاردهمین اصل خواند و گفت: در این اصل موضوع تغذیه اهمیت پیدا کرده و  تغذیه پاک دو اثر مهم در فرزندان به جای می‌گذارد: یک پذیرش خوبی‌ها و دیگر گرایش به خوبی‌هاست.

وی اعتقاد به لقمه حلال و اثرات آن را تنها در دین اسلام دانست و افزود: علم و غرب این ظرفیت لقمه حلال را قبول ندارد و متأسفانه لقمه حلال در زمان ما خیلی کم است.

مشاور دینی مهمترین و سودمندترین تجارت در دنیا را بچه‌دار شدن دانست و خاطرنشان کرد: با آمدن بچه برکت، شادی، رشد، ترقی و...به زندگی والدین وارد شده و همین فرزند صالح  برای والدین هم در دنیا و هم در آخرت مایه مباهات و افتخار است.

--------------------

الهام شهابی

--------------------

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان