آخرین اخبار

19. مهر 1396 - 18:28   |   کد مطلب: 30954
همدان در ورزش حرفه‌ای و تیم داری لنگ می‌زند؛
هگمتانه در حسرت تیم داری/بی‌پولی گریبان ورزش همدان را گرفته است
همدان صنعت و کارخانه بزرگی برای حمایت از ورزش حرفه‌ای ندارد و بی‌پولی گریبان ورزش دیار هگمتانه را گرفته تاجایی که همدان در ورزش حرفه‌ای و تیم داری حرفی برای گفتن ندارد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها:امروزه پول حرف اول و آخر را در ورزش حرفه‌ای و تیم داری می‌زند و تا زمانی که پول وجود نداشته باشد نمی‌توان حرفی از تیم داری زد.

اگر استان‌هایی نظیر خوزستان، مشهد، تبریز و شیراز امروز در سطح اول کشور و در رشته‌های مختلف تیم داری می‌کنند به‌واسطه کارخانه و صنعتی است که در این استان‌ها وجود دارد اما پایتخت تاریخ و تمدن باید به پشتوانه کدام کارخانه و صنعتش تیم داری کند؟.

استان‌های مطرح کشور که صنعت و اقتصاد مناسبی دارند در لیگ حرفه‌ای فوتبال تیم‌داری می‌کنند

نگاهی به لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران نشان می دهد استان‌های مطرح کشور که صنعت و اقتصاد مناسبی دارند در این لیگ تیم دارندکمااینکه از استان اصفهان دو تیم فولاد مبارکه و ذوب‌آهن که زیر نظر دو کارخانه بزرگ فولاد و ذوب‌آهن این استان هستند، در این لیگ هستند.

۳ تیم از استان زرخیز خوزستان «فولاد، نفت و استقلال» که فولاد زیر نظر کارخانه فولادسازی خوزستان، نفت زیر نظر شرکت فراورده‌های نفتی و استقلال صنعتی خوزستان هر ۳ وابسته به یک منبع مالی قوی هستندو ۲ تیم از تبریز تراکتور و گسترش فولاد که وابسته به شرکت تراکتورسازی تبریز و کارخانه گسترش فولاد تبریز هستند.

همچنین می‌توان به سایر تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران نظیر سایپا، پیکان، نفت طلاییه، پارس جنوبی جم و استقلال و پرسپولیس که وابسته به وزارت ورزش و جوانان هستند نیز اشاره کرد که هرکدام از این تیم‌ها وابسته به منابع مالی قوی هستند و در سایر رشته‌ها نیز تیم داری می‌کنند و تنها محدود به فوتبال نیستند.

فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، سایپا، پیکان، پارس جنوبی جم، فولاد خوزستان و سایر تیم‌های لیگ برتری فوتبال در رشته‌های مختلف ورزشی به‌واسطه منابع مالی بسیار قوی فعالیت دارند بنابراین امروز ورزش حرفه‌ای و تیم داری وابسته به منابع مالی است.

اگر منابع مالی وجود نداشته باشد به‌هیچ‌وجه امکان تیم داری حرفه‌ای وجود نخواهد داشت و اگر می‌بینیم در استان‌همدان در سطح حرفه‌ای تیم داری وجود ندارد و آن‌هایی هم که هستند دست‌وپا شکسته فعالیت می‌کنند تنها به این دلیل است که پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین از داشتن صنعت و بخش خصوصی قدرتمند بی‌بهره است.

امروز تیم فوتبال پاس همدان از بی‌پولی رنج می‌برد تا جایی که براساس شنیده ها مدیرعامل این تیم قصد استعفا دارد و اگر ترس از آبروی همدان نبود خیلی زودتر این تیم نابود می‌شد؛ اما به دلیل اینکه نام پاس نامی بزرگ در فوتبال ایران بوده و عنوان آخرین قهرمانی باشگاه‌های آسیا را نیز یدک می‌کشد مسئولان دست‌وپا شکسته فعلاً نام این تیم را زنده نگه‌داشته‌اند.

تیم‌های ورزشی زیادی از همدان از والیبال و هندبال گرفته تا فوتسال تنها به دلیل عدم پشتوانه مالی نابودشده‌اند تاجایی که اگر دیگر از کشتی همدان خبری در سطح اول ایران و جهان مخابره نمی‌شود تنها دلیل آن را بدهی‌های سنگین هیئت کشتی استان و بی‌پولی ورزش استان است کمااینکه روزگاری کشتی استان در لیگ برتر کشتی صاحب‌نام و آوازه بود.

زیرساخت‌های ورزش استان‌همدان برای حرکت حرفه‌ای آماده است

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان در خصوص وضعیت زیرساخت ورزش این استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وظیفه‌ای که دستگاه ورزش استان‌همدان در خصوص تیم داری حرفه‌ای دارد تأمین زیرساخت‌های ورزش استان برای حرکت حرفه‌ای است که در همین خصوص ۳ زمین فوتبال با تمام مسائل و کمبودهای موجود به‌صورتی عالی و در بهترین سطح نگه‌داری شده‌اند و برای حرکت حرفه‌ای آماده‌اند.

رسول منعم با بیان اینکه زیرساخت‌های استان‌همدان آماده است و می‌توان به تامین سالن ۶ هزارنفری، سالن ابن‌سینا، سالن صخره‌نوردی، استادیوم‌های ورزشی استان اشاره کرد، گفت: آن چیزی که وظیفه‌ ما بوده آماده کرده ایم و چیزی کم نگذاشته‌ایم.

رسول منعم بابیان اینکه از مدتی قبل نیرو جذب شده تا پیست اسکی چمن هر چه سریع‌تر برای اسکی آماده شود ولی واقعیت این است که در بحث ورود به تیم داری و ورزش حرفه‌ای ما نه مجوز داریم دو نه دستگاه ورزش استان توان این کار را دارد، گفت: وظیفه اصلی دستگاه ورزش استان حمایت از ورزش قهرمانی و همگانی است.

وی گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته در این دو زمینه موفق‌تر عمل کرده‌ایم و هیئت‌های ورزشی استان در حوزه قهرمانی ۳۲ عنوان فراملی کسب کرده‌اند و در ۵ ماهه نخست سال وضعیت در مسابقات جهانی و آسیایی تاحد مناسبی است.

نباید از همدان مانند سایر کلان‌شهرها در موضوع تیم داری انتظار داشته باشیممنعم بابیان اینکه در حال حاضر ۱۲ تا ۱۳ رشته ورزشی استان همدان در مسیر قهرمانی حرکت می‌کنند، گفت: نباید از همدان مانند سایر کلان‌شهرها در موضوع تیم داری انتظار داشته باشیم.

وی بیان کرد: چیزی که در استان‌های صنعتی مانند اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و خوزستان می‌بینیم قاعدتاً ورود بخش خصوصی، شرکت‌ها و کارخانجات در بحث تیم داری است که متأسفانه در استان‌همدان صنعت و بخش خصوصی وجود ندارد و آن‌هایی هم که هستند توان تیم داری ندارند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان عنوان کرد: سیاستی که مقام عالی وزارت ورزش و جوانان مدنظر قرار داده‌ تلاش برای ورود بخش خصوصی به ورزش است که در این راستا معافیت‌های مالیاتی مدنظر قراردارد.

منعم بابیان اینکه در حال حاضر سیاست‌های مالیاتی در کمک به بخش خصوصی در راستای کمک به ورزش ناقص است، گفت: این معافیت‌ها باید طوری باشد که بتوان بخش خصوصی را از این طریق دلگرم کرد.

هیچ قانونی به ما نمی‌گوید که دستگاه ورزش باید تیم داری کند

منعم بابیان اینکه بخش خصوصی نیاز به انگیزه برای سرمایه‌گذاری در ورزش دارد، گفت: باید تسهیلات مناسب با سود کم به بخش خصوصی داده شود و باید سیاست‌هایی را در پیش بگیریم که سرمایه‌دار بخش خصوصی راغب به ورود به بحث ورزشی و تیم داری شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان با اشاره به سهم دستگاه‌های مختلف در زمینه هزینه در ورزش بیان کرد: در بحث یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها به‌تازگی اصلاحیه‌ای آمده که دستگاه‌ها می‌توانند ۴۰ درصد از سهم خودشان از این یک درصد را به تیم‌ها و ورزشکاران کمک کنند و امیدواریم از این یک درصد دستگاه‌ها در امر ورزش ماده ۵۳ الحاق ۲ با تکلیف شدن و مجاب کردن دستگاه به نفع تیم‌های ورزشی منافع بیشتری ببریم.

وی بابیان اینکه هیچ قانونی به ما نمی‌گوید که دستگاه ورزش باید تیم داری کند، گفت: نقش دستگاه ورزش نقش حمایتی، هدایتی و نظارتی در کنار کار است.

وی گفت: باید فضایی فراهم شود تا تیم‌ها برای مسابقات آماده شوند که در استان‌همدان این فضا را آماده کرده‌ایم و در زمینه اردو و مربی نیز  به تیم‌ها کمک خواهیم داد ولی اینکه بخواهیم مستقیم ورود پیدا کنیم قانون به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

ایجاد اهرم‌ها و ابزارهای قانونی برای دلگرم کردن ورود بخش خصوصی به ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان عنوان کرد: باید به دنبال اهرم‌ها و ابزارهای قانونی برای دلگرم کردن ورود بخش خصوصی به ورزش بود و در یک استانی مانند همدان که ضعیف است و صنعتی و کارخانه ای نبوده با تصویب قوانین مشارکت صداوسیما و سایر سیاست‌ها می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی موجود نهایت استفاده را در ورزش و بحث تیم داری برد.

یکی از کارشناسان ورزشی نیز در گفتگو خبرنگار مهر با اشاره به بازاریابی ورزش و ارتباط صنعت و ورزش اظهار داشت: باید باور کرد جهان درحال‌توسعه و پیشرفت است و ورزش به‌عنوان حرفه‌ای درآمدزا و عامل مهم در ترقی صنعت، دست‌اندرکاران صنعت در جهانی ماشینی را ترغیب به سرمایه‌گذاری کلان در این بخش کرده که نه‌تنها سودهای کلانی نصیب آنان گردیده بلکه عامل مهم و حیاتی در جهت تبلیغ و شناخت صنایعشان نیز بوده است.

علیرضا احمدی افزود: صنعت و ورزش دو نقش مکمل هم هستند و هر دو برای ادامه حیات به یکدیگر نیاز دارند و در کشور ما امروز این اتفاق در حال رقم خوردن است.

این کارشناس ورزشی با اشاره به تمایل کارخانه‌ها برای ورود به ورزش حرفه‌ای گفت: دو صنعت بزرگ خودروسازی شامل سایپا و ایران‌خودرو امروز در رشته‌های مختلف ورزشی تیم داری می‌کنند و با ورود به ورزش به دنبال تبلیغات و مطرح کردن نام خود هستند.

احمدی عنوان کرد: بهترین و مؤثرترین تبلیغات روز دنیا ورزش است و امروز دو اپراتور بزرگ کشور همراه اول و ایرانسل حامی دو تیم استقلال و پرسپولیس هستند که این نشان می‌دهد تا چه اندازه تبلیغات در ورزش مؤثر است تاجایی که شرکت‌ها و کارخانه در این امر از هم سبقت می گیرند و دست‌وپا می‌زنند تا از یک تیم در سطح حرفه‌ای حمایت مالی کنند.

عدم تیم داری در استان‌همدان پدیده غیرمنطقی نیست

وی بابیان اینکه عدم تیم داری در استان‌همدان پدیده غیرمنطقی نیست، بیان کرد: در استانی که نرخ بیکاری آن بالا است و جوانان آن با دست‌فروشی و شغل‌های کاذب روزگار می‌گذرانند تیم داری سخت است چراکه در استان‌همدان شرکت و کارخانه بزرگی وجود ندارد که توان تیم داری داشته باشد.

این کارشناس ورزشی عنوان کرد: اگر هم کارخانه و بخش خصوصی در استان‌همدان وجود دارد که می‌خواهد تیم داری کند مسئولان با شرایط سخت آن‌ها را فراری می‌دهند.

احمدی بابیان اینکه باید بخش خصوصی را ترغیب کرد، گفت: اگر یک کارخانه و بخش خصوصی به‌طور مثال اسپانسر تیم فوتبال پاس شود چند میلیارد به او تسهیلات با کارمزد ۴ درصد می‌دهیم و در این راه هم سخت‌گیری‌های آن‌چنانی نداشته باشد آن‌وقت سؤال این است که آیا سرمایه‌گذاران ترغیب نمی‌شوند؟

وی یادآور شد: معافیت‌های مالیاتی، تبلیغات رایگان در صداوسیما و بسیاری راه‌های دیگر وجود دارد که اندک کارخانه‌ها و بخش خصوصی استان‌همدان و سرمایه‌گذاران به بحث ورود به ورزش ترغیب شوند اما متأسفانه ما همین ظرفیت اندک را هم فراری داده‌ایم.

احمدی افزود: استان‌همدان می‌تواند با تغییر نگرش مسئولان با ظرفیت حداقلی در یکی از رشته‌های ورزشی به تیم داری حرفه‌ای بپردازد که امیدواریم این اتفاق در این استان صورت بگیرد.

یکی از ورزشکاران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأثیر تیم داری حرفه‌ای در ترغیب به ورزش اظهار داشت: گل سرسبد ورزش یک استان داشتن یک تیم حرفه‌ای در سطح اول یک‌رشته است و اگر چندین مقام کشوری در همه رشته‌ها در استان داشته باشیم تا یک تیم حرفه‌ای نداشته باشیم ورزش به چشم نخواهد آمد.

حمیدرضا شکیبا افزود: روزگاری که تیم فوتبال پاس همدان در لیگ برتر حضور داشت شورونشاط خاصی بین جوانان استان به وجود می‌آمد و با یک برد جوانان و نوجوانان همدان از ورزشگاه شهدای قدس همدان تا مرکز شهر به شادی می‌پرداختند و استان‌همدان هر هفته بر روی آنتن ملی می‌رفت که یک موهبت بزرگ برای استان ما بود.

سقوط پاس لطمه بزرگی به ورزش استان‌همدان زد

این پدر همدانی بابیان اینکه با سقوط پاس آرزوی جوانان پرپر شد، گفت: با سقوط پاس لطمه بزرگی به ورزش استان‌همدان خورد و سرخوردگی در بین جوانان این شهر به وجود آمد و هنوز آن روز تلخ از یاد جوانان این شهر نرفته است.

شکیبا عنوان کرد: روزگاری که تیم کشتی همدان در لیگ برتر وجود داشت سالن ابن سیا میعادگاه جوانان این شهر بود و شور وصف‌ناپذیری در استان وجود داشت اما حالا کشتی استان را چه شده است.

وی با درخواست از مسئولان ارشد استان همدان بیان کرد: حداقل استان‌همدان در یکی از رشته‌های پرطرفدار فوتبال، والیبال و کشتی در لیگ برتر و سطح حرفه‌ای تیم داشته باشد و تیم داری کند.

سخن پایانی اینکه؛ امروز پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین تشنه تیم داری در سطح حرفه‌ای و اول ورزش است و این امر محقق نخواهد شد مگر با اراده مسئولان ارشد استان و استاندار همدان که بخش خصوصی استان را برای سرمایه‌گذاری در ورزش و تیم داری ترغیب کنند که امیدواریم این امر به‌زودی محقق شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان