آخرین اخبار

22. مهر 1396 - 23:59   |   کد مطلب: 30985
وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : کسی كه تعهدات كشور خود در عرصه بين الملل را زير پا مي گذارد ياغي است و ترامپ از روز اغاز مسوليتش تمامي تعهدات ايالات متحده را چه در داخل آمريكا و چه در عرصه بين الملل زير پا گذاشته است.

به گزارش رودآور به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم محمد جواد ظریف در گفت وگو با برنامه نگاه یک شبکه اول که به صورت زنده از شبکه العالم در حال پخش است با اشاره به اینکه در صحبت های دیشب آقای ترامپ ادبیات غیر مناسب ایشان مشهود بود، افزود: اکثریت تحلیل هایی که از سخنرانی دیشب ترامپ منتشر شد به نداشتن استراتژی آقای ترامپ اشاره داشت.

 ترامپ حرفي براي گفتن نداشت پس توهين كرد

وی گفت: تحلیل‌هایی که بعد از این صحبتها در سازمان ملل انجام شد، به ویژه بعد از سخنران رئیس جمهور این بود که گفتند ترامپ ایران را پیروز کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: از صبح امروز تمام تحلیل‌های جهانی را دنبال کردم، تقریبا بشود گفت اکثر قریب به این اتفاق بر این نکته تاکید می‌کنند که ترامپ حرفی برای گفتن نداشت.

نگاه غلط آمریکا به ایران دارای سابقه است

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه نوع نگاه غلط آمریکا به ایران دارای سابقه حداقل 40 ساله است، گفت : البته آمریکایی‌ها با کودتای سال 32 نشان دادند از ابتدا در مقابل مردم ایران هستند.

وی افزود : آمریکایی‌هااز ابتدا از دیکتاتوری حمایت کردند و هزینه این انتخابهای غلط را پرداخته‌اند. با مردم ایران خصومت کرده‌اند و این صحبتها اتفاق تازه‌ای نبود.

ظریف گفت: صحبت چند ساعت قبل ترامپ (جایی که ایران را ملت تروریست خواند)، صحبت خود او بود و صحبتی که در نطق تلویزیونی داشت احتمالا نفرات دیگری برای ایشان نوشتند (با خنده).

ترامپ خودش را متنفر می کند

وی افزود: وقتی او همزمان با انتخابات پرشکوه ایران با حکومتهای دیکتاتور که رنگ صندوق رای ندیدند رقص شمشیر انجام داد و آن حرفها را زد یا درباره سپاه که عزیز همه ملت ایران است و درباره سپاهی که در کنار ارتش محافظ ایران است، آنطور که شایسته خودش است حرف می‌زند خودش را متنفر می‌کند.

ظریف یادآور شد : او برای خوشامد کشورهایی که سرکیسه کرده تاریخ را تحریف کرد. او نشان داد برای تاریخ و حقایق تاریخی قائل نیست.

ترامپ برای خوشامد کسانی که خرید بزرگ کردند حرف زد

وزیرامور خارجه ایران با اشاره به اینکه احساس می‌کنم او برای خوشامد کسانی که خرید بزرگ کرده این حرفها را زده است، افزود: شاهد بودید بعد از اعلام حصر کشور قطر توسط چهار کشور عربی، چهار توییت کرد که این توییتها می‌توانست زمینه‌ساز فاجعه بزرگی در منطقه باشد. او فکر می‌کند با تغییر دولت می‌تواند تعهدات بین‌المللی را تغییر دهد، در حالی که حتی اگر انقلاب هم در کشوری بشود، مانع از عدم اجرای آن تعهد نمی‌شود.

ظریف تاکید کرد: اگر تعبیری برای کلمه یاغی داشته باشیم، کسی است که متعهد به هیچ قراردادی نیست. نوع ادبیاتی که ترامپ استفاده می‌کند شاید بیش از هر کس دیگری خودش را برازنده این لفظ نشان دهد.

ایران نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی داشته است

وی با تاکید بر نقش ایران در مبارزه عملی و قاطعانه با تروریسم گفت: در سوريه نقش فعالي را در خلع سلاح شيميايي ايفا كرديم، در سوريه گروه هاي تروريستي به سلاح هاي شيميايي دسترسي دارند و اسناد آن را حتي در اختيار آمريكا نيز گذاشته ايم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: خلع سلاح های شیمیایی در سوریه یک نقص بزرگ داشت و آنهم دسترسی سازمان های تروریستی به این سلاح ها بود.

وی گفت: در بحث سوریه ما ضمن اینکه نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی داشتیم اما تاکید داشتیم که گروه‌های تکفیری بر اساس مدارکی که از بیش از 4 سال قبل در اختیار داشتیم و در اختیار دولت آمریکا قرار دادیم، دسترسی به اسلحه‌های شیمیایی داشتند و باید اینها هم خلع سلاح شیمیایی می‌شدند.

وی افزود: امریکا مانع از تحقیقات محلی در سوریه شد تا متوجه نشویم چه افرادی در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند.

در زمان جنگ هر چه به شورای امنیت مراجعه می کردیم حاضر نشدند بنابر گزارش دبیر سازمان ملل حتی یک بار علیه صدام موضع گیری کنند.

جهان جنایت امریکا در سرنگونی هواپیمای مسافری ایران را فراموش نمی کند

وزیرامور خارجه ایران با تاکید براینکه ما از ابتدا مخالف استفاده از تسلیحات شیمیایی بوده‌ایم و استفاده از آن را به محکم‌ترین شکل محکوم می‌کنیم ، افزود : یکی از بزرگترین جنایات جنگ تحمیلی حمله ناو آمریکایی به یک هواپیمای مسافربری با 290 مسافر بیگناه بود.

وی گفت: زمانی که این فاجعه اتفاق افتاد دولت آمریکا ابتدا ادعا می‌کرد هواپیمای جنگی را مورد اصابت قرار داده است، بعد ادعا کردند این دو پرواز همزمان بوده و وقتی ما مدارک را صحن شورای امنیت بردیم، چاره‌ای نداشتند که بگویند اشتباه کردند اما ما یادمان نرفته چند سال بعد فرمانده آن ناو از دولت آمریکا مدال شجاعت دریافت کرد؛ کسی که 290  انسان بی گناه را کشته بود.

ظریف افزود : این اقدامات نشان می‌دهد که ادعای ترامپ درباره احترام به ایران نمی‌تواند کسی را فریب بدهد.

تنها مرجع تایید پایبندی ایران به برجام سازمان بین المللی انرژی اتمی است

وزیر امور خارجه ایران افزود: در برجام مشخص شده که تنها مرجع تایید پایبندی ایران سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است و چارچوب نظارت برجام هم در آن تعیین شده است.

وی افزود : نکته‌ای که لازم به توجه است اینکه ما همه مقررات را در برجام دیده‌ایم و این نشان می‌دهد ما از ابتدا به دولت آمریکا اعتماد نداشتیم و برجام بر اساس بی اعتمادی به آمریکا نوشته شده است. برای همین است که برجام سند محکمی است که همه چیز درباره آن مذاکره شده است.

ظریف یاد آور شد : نکته دیگر این است که اگر به حرفهای ترامپ در مبارزات انتخاباتی امریکا توجه کنید این است که ترامپ گفته بود برجام را پاره می‌کنیم اما بعد از 9 ماه می‌بینید این اتفاق نیفتاده و این به خاطر محکم بودن برجام است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: صحبت‌های ترامپ سازگار با برجام نیست و ما این نکات را به خانم موگرینی اعلام کردیم و در جلسات متعدد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت : ما اقدامات مناسبی را در مقابل آمریکا انجام داده و انجام می‌دهیم. اگر به متن برجام هم نگاه کنید، انواع نقص‌ها را داریم و اقداماتی برای هر کدام تعریف شده است.

نامه های متعدد درباره کوتاهی و تاخیرهای آمریکا در اجرای برجام نوشته ایم

ظریف افزود: نامه‌ای که اخیرا به نقل بنده در یکی از سایت‌ها منتشر شده به اسفند مربوط است و نامه‌ای است که خطاب به کل اعضای 1+5 نوشته شده است. البته این تنها نامه نیست. از تابستان قبل 9 نامه درباره کوتاهی‌ها و تاخیرهای آمریکا در اجرای برجام نوشته شده است.

مقررات داخلی آمریکا معتبر نیست

وی گفت: برای ما مقررات داخلی آمریکا اعتباری ندارد. همانطور که موگرینی تاکید کرد برجام نمی‌تواند توسط یک کشور به پایان برسد.

وی یادآور شد: امریکا متعهد است که موارد اسقاط شده تحریمها را تمدید کند و  اگر تخلف کند ایران اقدام مشابه انجام می‌دهد اما اینکه چه تصمیمی بگیریم به کمیسیون مشترک و منافع ایران بستگی دارد. علی رغم همه بدعهدی‌های آمریکا، توانسته‌ایم از بسیاری از امکاناتی که بعد از برجام ایجاد شده استفاده کنیم.

وی گفت: هر زمانی احساس کنیم که اقدامات طرف مقابل برای تامین منافع ایران کامل نیست، اقدام می‌کنیم که یکی از این راه‌ها خروج از برجام است. مکانیزم خروج از برجام در خود برجام است.

وی افزود : در برجام گفته‌ایم که اگر تحریم‌ها احیا شود، در آن زمان حق داریم درباره ادامه حضور در برجام یا خروج از آن تصمیم بگیریم.

آمریکا خودش را منزوی می کند

ظریف گفت: آنچه اهمیت دارد این است که آمریکا با این اقدامات خودش را منزوی می‌کند. ترامپ رسما دارد اعلام می‌کند که تفاهم با آمریکا تنها در یک دوره اعتبار دارد و دنیا این را خوب می‌فهمد و می‌داند باید مقابل آن ایستادگی کند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: اقدامی که توسط اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی صورت گرفت فقط منحصر به برجام نیست و نگرانی نسبت به رفتار دولت ترامپ است و اینکه این دولت به تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و این می‌تواند برای نظم بین‌المللی مشکل ایجاد کند. البته این یک نکته مثبت برای ماست.

وی با اشاره به اینکه برجام یک روشی است که برای اروپا اهمیت دارد، افزود: اگر قبلا آمریکایی ها تصمیم به تحریم ایران می‌گرفتند، اروپا به خط می‌شد اما اکنون آنها روبه‌روی آمریکا قرار گرفته‌اند.

ظریف گفت: ما در بحث هسته‌ای تصمیم گرفتیم یک موضوع را حل کنیم و همان 13 سال طول کشید. تصمیم گرفتیم درباره موضوعات دیگر وارد بحث نشویم. اگر با اروپایی‌ها درباره موضوعات دیگر هم صحبت می‌کردیم باز هم مانند موضوع هسته‌ای حقانیتمان به اثبات می‌رسید.

ترامپ حرف های نتانیاهو را زد

وزیر امور خارجه ایران افزود: صحبت ترامپ، سخنان نتانیاهو بود. همسایگان ما در منطقه باید به خودشان بیایند تا ببیند با چه رژیم تروریستی هم پیاله شده‌اند.

وی تاکید کرد: دفاع ما در حیطه خودمان است و به کسی اجازه نمی‌دهیم در آن وارد شود. البته ترامپ تلاش کرد با منطق کاملا برعکس این مسائل را به هم ربط بدهد که همه دنیا فهمیدند پشت صحبتهای او استدلالی نیست.

قدرت دفاعی ایران قابل مذاکره نیست

وی گفت: جمهوری اسلامی هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کرد و در مقابل پیشرفته‌ترین اسلحه‌ها، از دسترسی ایران به سلاح جلوگیری کردند. آنها ما را سوق دادند به تولید سلاح. آنها اشتباه‌های زیادی را مرتکب شدند. ما انتخابهای درست داشتیم و آنها انتخابهای غلط. دفاع ما قابل مذاکره نیست.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید براینکه دفاع خودمان را قابل مذاکره نمی‌دانیم افزود: ما حق داریم امکانات دفاعی داشته باشیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم در این موضوع دخالت کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی به دنبال تجاوز به هیچ کشوری نیست. ایران در 300 سال گذشته چش مداشتی به هیچ کشور دیگری نداشته است. ما ذاتا به دنبال ثبات، امنیت و آرامش هستیم، نه مثل ترامپ که در مبارزات انتخاباتی خودش گفت تا زمانی که بین ایران و عراق جنگ وجود داشت، خیالمان راحت بود.

وی گفت : ترامپ ممکن است آرزوهایی داشته باشد اما جمهوری اسلامی ایران موفق شده سیاستهای دولتهای گذشته آمریکا را نابود کند.

اجماع به سود ایران است

ظریف با اشاره به اینکه اکنون اجماع به سود ایران است و آمریکا در حال حاضر منزوی شده است، افزود : ایران با تدبیر و استقامت مانع از این خواهد شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی از ایران موضوع امنیتی ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید براینکه قدرت ما در منطقه به خاطر انتخابهای درستمان بوده و همیشه در کنار مردم منطقه بوده‌ایم، گفت: آمریکا همیشه سیاست‌های غلطی را اجرا کرده است. هر چه قدر به عقب برگردیم، از  28 مرداد که دولت دکترمصدق را سرنگون کردند  تا بعد از انقلاب و حمایت از صدام، می‌بینیم که آنها همه راه‌های غلط را انتخاب کرده‌اند و الان گلایه دارند که چرا در منطقه منزوی هستند و ایران موثر است.

آمریکایی ها اشتباهاتشان را جبران کنند

ظریف با بیان اینکه  آمریکا 40 سال است که ایران را متهم می‌کند. چه دستاوردی از این اقدامات غلط کسب کرده‌اند؟ آنها تاوان اشتباهات خود را می‌دهند.

وی گفت : آمریکا اشتباهاتی را در 40 سال گذشته در منطقه انجام داده‌اند و اکنون ثمرات این اشتباه‌های خودشان را می‌بینند. بهتر است برگردند و اشتباهات خود را اصلاح کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش بی بدیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از انقلاب و حمایت های گسترده مردم از این نهاد تاکید کرد: نقش سپاه در کنار ارتش برای دفاع از جمهوری اسلامی غیرقابل تردید است. سپاه ما بنا به فرمایش امام از مردم است.

آمریکا باید از سپاه کینه داشته باشد!

وی گفت: معلوم است که آمریکا باید از سپاه کینه داشته باشد. دولتمردان آمریکا تحت القای افرادی قرار می‌گیرند که منافع خودشان را دنبال می‌کنند نه منافع آمریکا را.

وی افزود: دولت آمریکا به جای توجه به واقعیات به گروه‌های فشار توجه می‌کند. نتیجه این می‌شود که سیاست‌های‌ آمریکا در جهت منافع آمریکا نیست.

حرف های ترامپ علیه ایران شنونده ندارد

ظریف تاکید کرد: ترامپ احساس ناتوانی می‌کند. اجماعی جهانی علیه صحبتهای او ایجاد شده است. حتی در خود آمریکا. حرفهای ترامپ علیه ایران شنونده ندارد و به همین خاطر او با لحن خشنی صحبتی می‌کند تا شاید کسی به این لحن خشن توجه کند.

وی گفت: از زمان انتخاب ترامپ بیشترین سرمایه‌گذاری را توسط شرکای جمهوری اسلامی مشاهده می‌کنیم. هر چه ترامپ بی پرده‌تر صحبت می‌کند، جهان متوجه واقعیت می‌شود و لحن صحبت‌های رییس جمهور ایران را با لحن حرف‌های ترامپ مقایسه می‌کند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان