آخرین اخبار

24. مهر 1396 - 16:56   |   کد مطلب: 31025
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان مطرح کرد:
اوراق تسویه خزانه اسلامی فرصتی برای پرداخت بدهی‌های دولتی است
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان استفاده دستگاه های اجرایی استان همدان از اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه را بهترین فرصت برای پرداخت بدهی های دستگاه های دولتی عنوان کرد.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، سید ناصر محمودی ظهر دوشنبه در جلسه بررسی و تعیین تکلیف اوراق تسویه اسناد خزانه اسلامی و استفاده دستگاه اجرایی استان از این فرصت برای تهاتر بدهی ها، بر افزایش درآمد استان نیز با استفاده از این روش ها برای پرداخت بدهی ها تاکید کرد.

محمودی افزود: یکی از سیاست های اصولی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت یازدهم و دوازدهم استفاده از ابزارهای نوین مالی بوده و هست.

وی گفت: در این راستا بخشی از اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سال ۱۳۹۶ و همچنین بر اساس مفاد قانون برنامه ششم توسعه استفاده از ابزارهای نوین مالی شامل اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه جایگزین تخیص اعتبارات نقدی شده است و بر این اساس فرصتی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار داده شده که از دو ابزار اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه برای پرداخت بدهی های خود به اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کنند.

سقفی برای استان ها در استفاده از اعتبار اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه تخصیص نیافته است

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سقفی برای استان ها در استفاده از این اعتبار تخصیص نیافته است و بیشتر اشخاص متقاضی استفاده از این اوراق، درخواست تهاتر بدهی های مالیاتی خود با مطالبات دستگاه های اجرایی دولتی را دارند بنابراین برای استان ها فرصتی ایجاد شده تا با جذب حداکثری این اعتبارات، وصول درآمدهای مالیاتی خود و آمار تسویه بدهی های دستگاه های دولتی سطح استان را بالاتر ببرند.

مدیرکل اقتصاد استان همدان گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور به دولت اجازه داده شده تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال از اوراق تسویه خزانه برای تهاتر بدهی ها و مطالبات اشخاص خصوصی و تعاونی استفاده کنند.

محمودی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این مورد سقفی برای استانها درنظر گرفته نشده هر استانی که بتواند ارتباط خوبی برقرار کند و درخواست تهاتر خود را اعلام کند و از اسناد خزانه و اوراق تسویه استفاده کند می تواند بیشترین بهره را ببرد تا بر این اساس آمار تسویه استان بالا رود.

محمودی عنوان کرد: سیستم از حالت سنتی خارج شده و دیگر وجه نقد به استان ها واریز نمی شود و این شیوه به سمت استفاده از اوراق تسویه و اسناد خزانه اسلامی رفته است و مدیران دستگاه های اجرایی و روسای دانشگاه ها باید برای جذب این اعتبارات و اوراق تلاش و از این طریق بدهی و مطالبات دولتی را تهاتر کنند.

یکی از شرایط استفاده از اوراق تسویه خزانه، ثبت آمار ماهانه مطالبات و بدهی ها در سماد توسط دستگاه های اجرایی مشمول است وی ادامه داد: بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه، یکی از شرایط استفاده از اوراق تسویه خزانه، ثبت آمار ماهانه مطالبات و بدهی ها در سماد توسط دستگاه های اجرایی مشمول است که متاسفانه در سال ۹۵ علی رغم تأکیدهای فراوان و پیگیری ها تعداد ۱۶ دستگاه اجرایی نتوانستند از این اوراق استفاده کنند اما امسال ورود جدی به این موضوع خواهیم داشت و از دستگاه ها می خواهیم که در فرصت مورد نظر نسبت به استفاده از این اوراق اقدام کنند.

معاون عمرانی استانداری همدان نیز به مدیران دستگاه هی اجرایی، دانشگاه ها و شهرداری ها تأکید کرد که با مطالعه دقیق از این اوراق و نحوه استفاده از  آن در فرصت مقرر نسبت به جذب آن اقدام کنند.

محمودرضا عراقی گفت: دستگاه های اجرایی باید در نظر داشته باشند که دیگر چاره ای نداریم جز اینکه از این روش ها برای پرداخت بدهی ها و مطالبات دولتی استفاده کنیم، لذا دستگاه های اجرایی حساست لازم را در جذب این اوراق داشته باشند.

وی به مدیران دستگاه های اجرایی گفت: آخرین وضعیت مالی دستگاه خود را جمع بنده کرده و بدهای ها و مطالبات خود را برای تعیین تکلیف به اداره کل امور اقتصادی و دارایی و خزانه استان ارسال کنند تا در اولین فرصت بتوان نسبت به استفاده از این اوراق بهره برد و دستگاه های بزرگ بتوانند با پیمانکاران برای تسویه مطالبات اقدام کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان