آخرین اخبار

28. مهر 1396 - 20:17   |   کد مطلب: 31088
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با بیان اینکه سالانه بیش از 13 میلیون دلار صنایع دستی از استان صادر می شود، گفت: از این میزان سهم صادرات سفال هشت میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ بیش از 52 سال است که سفال شهر لالجین همدان صادر می شود و در حدود 80 درصد مردم این دیار در این هنر فعالیت داشته و با ایجاد اشتغال کسب درآمد می کنند.

کارگاه های سفل این شهر از نسل های گذشته به صاحبانشان رسیده است و چرخ زندگیشان با همین سفال می چرخد، طوری که این شهر را به عنوان شهر جهانی سفال می شناسند.

فردا 29 مهرماه برابر با روز ملی صادرات است و قرار است تا صادرکنندگان نمونه کشوری در همایش بیست و یکمین سالروز ملی صادارت که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می شود، تجلیل شوند.یکی از این صادرکنندگان نمونه بشیری از استان همدان به دلیل میزان ارزآوری مناسب در حوزه سفال است.

از این رو «علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ از صادرات صنایع دستی استان به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: کشورهای خوزه خلیج فارس و عراق، و آذربایجان در آسیاه میانه و هلند و گاهاً ایتالیا در اروپا مقصد صادرات صنایع دستی استان هستند.

وی اظهار کرد: در زمینه فرش دستباف نیز صادرات داریم، اما این حوزه زیر نظر اداره صنعت، معدن و تجارت محسوب می شود.

سفالگر همدانی، صادرکننده برتر کشور شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان افزود: برای چندمین سال پیاپی سفال اسان به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر کشور از نظر میزان ارز آوری و شاخص های دیگر شناخته شد و قرار است فردا بشیری صادر کننده نمونه این حوزه همایش بیست و یکمین سالروز ملی صادارت تجلیل شود.

صادرات سالانه بیش از 13 میلیون دلار صنایع دستی از استان همدان/سهم سفال، 8میلیون دلار

مالمیر با بیان اینکه به طور معمول سالانه 13 میلیون و 500 هزار دلار صادرات در حوزه صنایع دستی از گمرگ همدان انجام می شود، تصریح کرد: از این میزان سال گذشته هشت میلیون دلار به صادرات سفال اختصاص یافت.

وی با اعلام اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری نیز در حدود پنج میلیون و 500 هزار دلار صادرات سفال از گمرگ همدان ثبت شده است، عنوان کرد: صادرات حقیقی بیش از این مقدار است، چرا که بخشی از سفال تولید شده از طریق واسطه ها در گمرگ استان های دیگر صادر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه گفت: با توجه به اینکه زیبایی و هنر در این صنعت دست نهفته است، کشورهای اروپایی هم از سفال لالجین استقبال می کنند به طوری که بیشترین میزان صادرات سفال استان به کشور هلند است.

مالمیر اظهار کرد: در سال های گذشته و حتی در سال جاری تعدادی از هنرمندان صنایع دستی برای معرفی و عرضه تولیدات خود به برخی کشورهای اروپایی سفر کرده اند، به طوری که در سال 96 هنرمندان این حوزه به ایتالیا و هلند با کمک مسئولان صنایع دستی اعزام شده اند.

وی همچنین با اشاره حضور گروهک تروریستی داعش و اختلاف کردستان عراق، گفت: این مشکل سبب کاهش قدرت خریداران سفال در کشور عراق شده است و تا حدودی صنایع دستی که به این کشور صادر می شد کاهش یافته است.

صنایع دستی استان همدان، با برخورداری از کیفیت و تنوع مناسب، مورد استقبال کشورهای اروپایی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ابراز امیدواری کرد: تا با شناساندن صنایع دستی استان به نقاط مختلف جهان، میزان ارز آوری تولیدات غیرنفتی در سال های آتی به شکل قابل توجهی ارتقاء یابد.

مالمیر تأکید کرد: صنایع دستی استان کیفیت بالایی دارد و با توجه به تنوع طرح های آن مورد استقبال کشورهای اروپایی است و می تواند بازار خوبی در کشورهای مختلف به خود اختصاص دهد.

به گزارش رودآور گرچه به گفته «حمیدرضا متین» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان صنایع دستی همدان نسبت به میزان صادرات استان رشد منفی داشته است، اما مسئولان این حوزه معتقد هستند که با اجرای برنامه های مدونی می توان میزان صادرات صنایع دستی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان