آخرین اخبار

29. مهر 1396 - 8:04   |   کد مطلب: 31094
نبود صنایع تبدیلی و جانبی و حتی سردخانه کافی برای نگهداری از محصولات سردرختی، معضلی بزرگ برای باغداران سراسر کشور است، امید آن که مسئولان بالادستی برنامه های مدونی برای رفع چنین مشکل بزرگی بیاندیشند، موضوعی که مردم از دولت تدبیر و امید می خواهند تدبیر به موقع و سریع برای حل مشکلاتشان است نه تعلل در پاسخگویی به مطالباتشان.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ این روزها به فرسفج، شهرهای شکوفه های سیب که سفر می کنید، با پرباری درختان سیب سرخ و سبز روبرو می شوید.

باغ های سیبی که نشان از رحمت خداوندی و زحمات کشاورزان دارد، حفظ باغ های سیب تا برداشت این محصول بی نظیر گاه گاهی هم شب نخوابی ها به دنبال خود می آورد، این روزها فصل برداشت سیب است و اما سیب های چیده شده بر روی هم دپو شده و به قیمت های بسیار ارزان از 400 تومان تا 500 تومان در محل باغ به فروش می رسد.

قلخانی یکی از باغداران فرسفجی است، او می گوید: متأسفانه با وجود آن همه زحمتی که برای این سیب ها کشیده ایم اما سود چندانی عایدمان نمی شود و گاهمی هم با وجود دلالان کارمان دشوارتر می شود.

وی اظهار کرد: خریداران می آیند در این باغ ها و به قیمت ارزان سیب ها را خریداری می کنند و می روند، اگر سیب ها را هم در باغ نگهداری کنیم به امید آن که بتوانیم آن را با قیمت مناسب در بازار میوه به فروش برسانیم، باز هم ضرر می کنیم، چرا که تا آن زمان خریدار مناسبی پیدا نمی شود و هر لحظه با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما احتمال یخ زدگی برای سیب های چیده شده و تل انبار شده در باغ وجود دارد.

سیب هایی که ارزان فروخته می شود!

سوری یکی دیگر از باغداران این دیار است، او نیز از نبود سردخانه در شهر فرسفج گلایه مند است و عنوان می کند که اگر سردخانه مخصوص نگهداری میوه در این شهر بود، شاید ما برای اینکه سیب های چیده شده رو به خرابی نگذارد، در سردخانه نگهداری می کردیم و کمتر به ما ضرر مالی می رساند.

در پیامی هم که در یکی از کانال های تویسرکان منتشر شده آمده است که بهتر است مسئولان یه فکر یک سرد خانه برای ما کشاورزان که شب و روزمان شده مراقبت از باغات باشند، تا بالاجبار در حدود 40 تن سیب را بر روی زمین انباشته نکنیم.

این شهروند فرسفجی معتقد است که مسئول سردخانه تویسرکان که البته زیر نظر بخش خصوصی فعالیت می کند بخش اعظمی از سردخانه را به باغداران نهاوندی اجاره می دهد و این روزها بهترین سیب استان در سبدها انباشته شده و دلالان آن را با قیمت های ارزان خریداری می کنند و اگر ما نفروشیم هم این میزان اندک پولی هم به دست نمی آوریم.

نبود صنایع تبدیلی و سردخانه کافی مشکل اصلی در کشور است

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: نبود صنایع تبدیلی و سردخانه کافی نه تنها از مشکلات شهر ما بلکه مرتبط با سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه موضوع نگهداری و یا فروش سیب در کل کشور معضل شده و مختص تویسرکانی ها و فرسفجی ها نیست، اظهار کرد: سردخانه موجود در تویسرکان زیر نظر بخش خصوصی اداره می شود و دولت هم نمی تواند برایصاحب او تعیین تکلیف کند که سردخانه را به تویسرکانی ها یا نهاوندی ها اجاره بدهد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: در تماسی هم که با صاحب سردخانه داشتیم وی عنوان کرده که در زمان خالی بودن سردخانه دولت و یا کدام باغدار بومی جبران خسارت و هزینه های مرا متقبل شده است، ضمن آن که درخواست خروج میوه به صورت خرد خرد و جزیی قبل از موعد توسط کشاورزان بومی و لزوم استفاده از جعبه به عنوان دلیل عدم پذیرش محصول باغداران تویسرکانی و فرسفجی هم مطرح شده است.

اکبری تصریح کرد: همچنین مسئول سردخانه تویسرکان معتقد است که باغداران شهرستان آنچنان که باید برنامه ریزی ندارند و تنها زمانی که اگر نتواند محصول را به صورت یکجا و در باغ به صورت کلی به فروش برسانند در آخرین لحظه سراغ ما می آیند، حال خودتان بیایید و قضاوت کنید.

وی عنوان کرد: مسئول سردخانه تویسرکان گفته که من هم سرمایه گذاری چند میلیاردی بای تأسیس این مکان داشته ام و نمی توانم منتظر باغداری بمانم، اگر باغداری به موقع بیاید حال می خواهد تویسرکانی باشد یا نهاوندی و با ما قرارداد ببندند و بیعانه را بدهد، ما هم از او استقبال می کنیم، چرا که روش سرمایه گذاری در بازار به همین شکل است و بس.

به گزارش خبرنگار رودآور، نبود صنایع تبدیلی و جانبی و حتی سردخانه کافی برای نگهداری از محصولات سردرختی، معضلی بزرگ برای باغداران سراسر کشور است، امید آن که مسئولان بالادستی برنامه های مدونی برای رفع چنین مشکل بزرگی بیاندیشند، موضوعی که مردم از دولت تدبیر و امید می خواهند تدبیر به موقع و سریع برای حل مشکلاتشان است نه تعلل در پاسخگویی به مطالباتشان.

زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان