آخرین اخبار

17. آبان 1396 - 15:02   |   کد مطلب: 31410
اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت پاس به تهران و واکنش خداداد عزیزی، بازیکن سابق این تیم همراه بوده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، خداداد عزیزی اخیراً پیرامون پاس و زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت احتمالی این تیم به تهران اظهارنظر کرده است. موضوعی که بار دیگر به مسؤولان استان همدان یادآوری می‌کند که بیشتر باید قدر گوهر گران‌بهای پاس را بدانند.

امروزه مقوله ورزش و بخصوص رشته‌های پرطرفدار خواسته و ناخواسته به یک جریان سیاسی بین ملل جهان تبدیل شده است. ورزش آنچنان در ایده‌پردازی‌های قشرهای مردم رسوخ کرده که از جنبه برنامه‌ آمادگی‌های جسمانی برای هر فرد به تدریج فاصله گرفته و ابعاد سیاسی، اقتصادی و مبادلات اجتماعی آن روز به روز بیشتر مطرح می‌شود.

از اهمیت و کارآمدی ورزش موفق و بروز همین بس که بدانیم چنانچه کشور و ملتی در هرگونه همایش و تجلیگاه بین‌المللی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری حضور فعال نداشته باشد، چندان دیده نشده و به جایی برنمی‌خورد، اما اگر کشوری در جام‌های متعدد و متنوع ورزشی در سطوح قاره‌ای و جهانی شرکت نکند، در زمره کشورهای عقب‌مانده و ضعیف نزد افکار عمومی جهان قلمداد خواهد شد.

ورزشکاران ایران در سال‌های اخیر با حضور موفق خود در رقابت‌های قاره‌ای، بین‌المللی و جهانی و کسب مدال‌های رنگی کشتی، ورزش‌های رزمی، والیبال، فوتبال، فوتسال و سایر ورزش‌های سالنی برای کشور افتخار کسب کرده‌اند و پرچم سه رنگ و خوشرنگ ایران اسلامی را بین پرچم‌های دیگر کشورهای جهان، برافراشته نگه  داشته‌اند و با این موفقیت‌های بزرگ پیام مردم و انقلاب اسلامی به گوش مردم جهان می‌رسد.

در همین کشور خودمان، ‌بسیاری از جوان‌ها و نوجوان‌ها و حتی بزرگ‌ترها، نام و نشان اغلب شهرهای بزرگ و کوچک را به لحاظ حضور و رقابت جوان‌ها و ورزشکاران آن در میادین ورزشی می‌شناسند و علاقمند شده‌اند.

استان همدان از دیرباز در رقابت‌های ورزشی و رشته‌های گوناگون قهرمانی، حرف‌های زیادی بین دیگر استان‌های کشور داشته است. به طور یقین خاستگاه قهرمانی خیلی از رشته‌های سنگین و مدال‌آور ورزشی، استان و شهر همدان بوده است.

هاکی، کوهنوردی و صخره‌نوردی، بوکس، والیبال، کشتی، ورزش‌های باستانی و بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی در کشور متکی به جوان‌ها و ورزشکاران برجسته استان همدان بوده و هنوز هم اگرچه ریسمان این اتصال باریک شده اما نبریده است.

با این حال از زمانی که تیم فوتبال پاس بنابر دلایلی از جمله کنار کشیدن نیروی انتظامی از تیم‌داری در تهران، به همدان منتقل شد، ورزش و بویژه فوتبال همدان دارای هویت جدیدی شد و این نکته غیرقابل انکار است.

با آمدن پاس به همدان در آن مقطع (سال 1386)، اهل فوتبال کشورمان حساب ویژه‌ای برای فوتبال همدان گشودند و انتظار می‌رفت همدان با سرمایه‌‌گذاری روی فوتبال پاس با توجه به تماشاگران پرشور و پرتعداد خود، این تیم قدیمی و پرافتخار را یکبار دیگر در سطح کشور و آسیا احیا کند. ولیکن در عمل دیدیم که نشد!

البته تیم‌داری آن هم در سطح لیگ برتر و تلاش برای قهرمانی کشور و افتخار در سطح یک قاره بزرگ و کهن، پول زیاد و منابع مالی قوی می‌طلبد، اما واقعیت این است که پاس بیشتر از اینکه از بی‌پولی و بی‌حمایتی ضربه بخورد، از ناکارآمدی و مدیریت ضعیف مدیران و دست‌اندرکاران ورزش استان ضربه خورد.

چگونه است اکثر استان‌های کشور حالا با مبالغی هم سرمایه و پشتوانه قابل اعتنای مالی، چندین تیم قوی و عنوان‌آور در سطح لیگ برتر و دسته اول و دسته‌های پایین‌تر اداره می‌کنند و ککشان هم نمی‌گزد، اما در استان همدان با کارنامه‌ای چند هزار متری از تاریخ، فرهنگ، ادب، هنر و ورزش، یک تیم را نه در رده‌های آخر لیگ برتر، بلکه در محدوده دسته اول و دسته دوم هم نمی‌تواند نگهدارد؟!

یعنی این استان از لحاظ پشتوانه مالی اینقدر ضعیف و درمانده و ناتوان است؟! یا نه مدیر و مدبر و دلسوز ندارد و در یک کلام، روح و انگیزه و برنامه فوتبال حرفه‌ای در استان وجود ندارد؟!

اخیراً این زمزمه در گوشه و کنار برخی رسانه‌ها به گوش می‌رسد که مسؤولان نیروی انتظامی در صدد بازگرداندن پاس به تهران هستند. البته اگر نیروی انتظامی قصد تیم‌داری مجدد در تهران را دارد، با هر تیم و هر نام دیگر هم می‌تواند تصمیم خود را عملی سازد و این به نفع فوتبال کشورمان هم خواهد بود، اما به نظر می‌آید بازگرداندن تیم پاس به لحاظ قرار و مدارهای قانونی و سایه سنگین و شریف نام شهدای عزیز همدان روی نام تیم فوتبال پاس، اگر غیرممکن نباشد، کار ساده‌ای هم نخواهد بود.

این درست که تیم پاس در این برهه زمانی در حد نام و اعتبار خود در فوتبال ایران مطرح نیست! اما چنانچه ذره‌ای همت و فعل خواستن بین مسؤولان و جمعیت فوتبالی همدان احیا شود، پاس همان خواهد شد که در شأن مردم ورزش‌دوست همدان است.

با این حال خوشبختانه هنوز چند هفته‌ای نیست که پاس با تغییر سرمربی خود دچار تحولی جدید شده و امید می‌رود این تغییر و تحول شروع همت چاره‌ساز مدیران و فوتبالی‌ها قرار بگیرد.

به طور یقین چنانچه پاس به هر طریقی در مسیر پیشرفت، موفقیت و پیروزی‌های امیدبخش در عرصه رقابت‌های فوتبالی قرار بگیرد، بهتر می‌شود نسبت به ارزش، اعتبار و شخصیت ورزشی آن صحبت کرد و تصمیم گرفت و در یک کلام، یک شهر آباد را هرگز نمی‌توان با هزاران روستای ویرانه و خراب مقایسه کرد!
انتهای پیام /

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان