آخرین اخبار

19. آبان 1396 - 9:40   |   کد مطلب: 31434
پژوهش های دانشگاهی، از آنجا که فرصت سازهای علوم برای صلح و توسعه پایدار هستند، می توانند زمینه سازهای طلایی برای ارتقاء علوم در راستای ایجاد صلح جهانی باشند، بدین ترتیب توازن رشد علمی در کشورهای مختلف، مانعی برای سوءاستفاده مستکبران از علوم مختلف و جلوگیری از تسلط علمی آنان برای بهره کشی اقتصادی و علمی از ملت ها است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ ازدهم نوامبر سال 2001 برابر با نوزدهم آبان سال 1380 هجری شمسی بود که کمیسیون ملی یونسکواین روز را با عنوان " روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه " نامگذاری کرد.

این روز در حقیقت فرصتی برای بستر سازی مناسب در راستای تبادل ایده ها، نظرات و پیشنهادت صاحب نظران حوزه های مختلف دانش برای توسعه و ترویج توسعه و صلحی پایدار مبتنی بر علم است.

با دستکاری های بشر در حوزه های متعدد گاهی از علم آن گونه که باید به نفع بشر بهره لازم گرفته نشده است و دانشمندان به دنبال علومی هستند که توسعه پایدار در تمامی زمینه ها به ویژه محیط زیست و زیست محیطی را علوم متعدد رواج دهند.

بی تردید نقش و اهمیت علم در رسیدن به توسعه پایدار ملاک سرمداران یک کشور و صاحبان اندیشه آن کشور باید باشد و این روز فرصتی برای تأکید بر موضوع علم در راستای نهادینه ساختن توسعه و صلح در هر جامعه ای است.

بیابان‌زایی، جنگل‌زدایی و کم‌آبی از یک طرف و جنگ ها و خونریزی ها از طرف دیگر همه نشان می دهد که مفهوم علم در خدمت صلح و توسعه تاکنون آن گونه که باید کارایی خود را نشان نداده و جهان ما نیازمند ترویج بیشتر این موضوع است.

پژوهش های دانشگاهی، از آنجا که فرصت سازهای علوم برای صلح و توسعه پایدار هستند، می توانند زمینه سازهای طلایی برای ارتقاء علوم در راستای ایجاد صلح جهانی باشند.

در این باره به گفت و گو با «مجتبی بابایی» رییس دانشگاه آزاد تویسرکان که در زمینه علم در خدمت بشر به همراه دیگر اساتید دانشگاه گام های مؤثری برداشته اند به گفت و گو می نشینیم.

ارتقاء علوم برای صلح جهانی نیازمند پژوهش های دانشگاهی هدفمند است

وی با بیان اینکه ارتقاء علوم برای صلح جهانی نیازمند پژوهش های دانشگاهی هدفمند است، گفت: پژوهش های دانشگاهی، از آنجا که فرصت سازهای علوم برای صلح و توسعه پایدار هستند، می توانند زمینه سازهای طلایی برای ارتقاء علوم در راستای ایجاد صلح جهانی باشند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان اظهار کرد: شهریور سال گذشته بود که محصول "نانو پودر مس" تویسرکان، به عنوان طرح فناورانه برتر کشور شناخته شد، گفت: طرح های فناورانه برای منتخب شدن نیازمند داشتن شاخصه های مختلفی هستند که از جمله آن می توان تأمین بخشی از نیازهای کشور و قابلیت عرضه به بازار را جز آن شاخصه ها محسوب کرد.

محصول "نانو پودر مس" در خدمت توسعه پایدار

بابایی با تأکید بر اینکه محصول "نانو پودر مس" نقش مهمی در خدمت توسعه پایدار یک بخش از کشورمان می تواند داشته باشد، افزود: این طرح با جلوگیری از خروج ارز و توجه به تولید داخلی به توسعه پایدار و ثبات در عرصه خود کمک شایانی کرده است و اگر به تولید انبوه برسد نقش بسزایی در پیشرفت کشورمان دارد.

وی از پیگیری های سعید جامه‌بزرگی، جواد حسینی و مهدی عبدالمالکی برای ارائه طرح "نانو پودر مس" در سال های گذشته خبر داد و تصریح کرد:  توجه به اقتصاد مقاومتی یکی از نکات ارزشمند این طرح است و با توجه به اینکه "نانو پودر مس" محصولی بکارگرفته شده در صنعت متالوژی در صنایع کشور است به اقتصاد این حوزه که در حال حاضر وابستگی کامل وارداتی دارد، می تواند کمک کند.

احترام به رشد علمی هر کشور برای صلحی پایدار نیاز جامعه جهانی ما است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان عنوان کرد: وابستگی وارداتی کشورهای مختلف به انحصار محصولات یک یا چند کشور انگشت شمار زمینه ساز تسلط اقتصادی آنان بر کشورها و عدم توازن رشد علمی در دنیا می شود، که در نهایت با توجه به شرایط کنونی، توسعه علم در راستای صلحی پایدار با چالش های متعددی روبرو می شود.

بابایی تأکید کرد: باید برای رشد علمی هر کشور احترام قائل شد و به نگرش های توسعه اندیشه علم با هدف صلحی پایدار از سوی کشورهای معتقد اهمیت ویژه ای داده شود تا شاهد سوء استفاده از علوم مختلف در جهان نباشیم.

وی افزود: به همین دلیل است که پژوهشگران این دانشگاه با رویکرد کاهش واردات محصول "نانو پودر مس" حتی به تولید این محصول با خلوص بالا و قیمت ارزانتر اهتمام ویژه ای داشته اند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان از کارایی این محصول در راستای روان­سازی در روغن موتور و بهره گیری از آن در تولید خازن ها، چسب ها و خمیرهای هادی، جوهرهای کاتالیستی و پوشش های رسانا خبر داد و گفت: از این محصول می توان برای ساخت برخی قطعات آلیاژی در صنایع خودروسازی و صنایع دیگر بهره مند شد.

به گزارش رودآور؛ توازن رشد علمی در کشورهای مختلف، می تواند مانعی برای سوءاستفاده مستکبران از علوم مختلف و جلوگیری از تسلط علمی آنان برای بهره کشی اقتصادی و علمی از ملت ها باشد.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان