آخرین اخبار

22. آبان 1396 - 1:51   |   کد مطلب: 31501
آقای وزیر! نگران نباشید، با این سرعتی که استان همدان در ایجاد اشتغال برای شهروندان خود دارد، حتماً چند صباحی دیگر به دلیل کمبود نیروی کار از فرط ازدیاد شغل، بیکاران دیگر استان‌ها را هم وارد خواهد کرد!!

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، این هفته بالاترین مقام پاسخ‌گو در خصوص وضعیت بیکاری و آمار اشتغال در کشور یعنی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همدان آمد و با حضور در جلسات و آیین‌های افتتاح پروژه در شهرستان‌های همدان، روز شلوغی را در مهد تاریخ و تمدن ایران زمین پشت سر گذاشت.

 

*آرزوی وزیر: امیدوارم آمار بیکاری همدان یک درصد کاهش یابد

اما با سفر علی ربیعی به همدان اخبار متعددی در خصوص وضعیت اشتغال و آمار بیکاری در همدان منتشر می‌شد و در این میان وزیر تعاون ابراز امیدواری کرد در آینده میزان آمار بیکاری استان همدان یک درصد کاهش پیدا کند.

اعلام آمار بیکاری در استان همدان از سوی مسؤولان مربوطه همواره به طرز عجیب‌ و غریبی بیان می‌شد که همه را در بهت و حیرت فرو می‌برد. آمار اعلامی به گونه‌ای بود که همدان را جزو موفق‌ترین استان‌ها در کاهش نرخ بیکاری معرفی می‌کرد و وضعیت به طرزی گل‌ و بلبل نشان داده می‌شد که گویا ما در این جامعه و در بین این مردم زندگی نمی‌کنیم.

این آمار بر یک محور مشخص بنا می‌شد و آن تعداد کسانی بود که زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته بودند، اگر در نگاهی سطحی به این آمار و تعداد افرادی که زیر پوشش بیمه قرار گرفتند نگاه شود، بسیار خرسند می‌شویم اما موضوع اینجاست که چنین شغل‌هایی که مسؤولان مدعی هستند ایجاد می‌شود تا چه حد پایدار بوده و در چرخه اقتصاد کشور مؤثر هستند؟

مسئله این است که افرادی که جزو آمار اعلامی مسؤولان قرار گرفته‌اند تا چه حد به میزان درآمد خود به صورت ماهیانه اعتماد دارند و مطمئن هستند در پایان ماه شرمنده خانواده خود نمی‌شوند؟ این‌ها تا چه حد اطمینان دارند که بنا به نظر کارفرما از ادامه شغل خود محدود نخواهند شد؟

*نیکبخت: در نیمه نخست امسال 11 هزار شغل ایجاد کردیم

روز گذشته محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان نیز به این موضوع معترف شد که بیکاری هنوز در جامعه ملموس است؛ اما با این وجود بر این موضوع تأکید داشت که طبق آمار رسمی اعلام‌شده، در نیمه نخست امسال 11 هزار شغل در استان همدان ایجاد شده است و مورد تمجید و تکریم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای عملکردش در استان همدان قرار گرفت.

اما از منظری دیگر هم به قضیه می‌شود نگاه کرد، چندی پیش استان همدان جزو مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور به تهران اعلام شد که واقعاً آماری بسیار بد و نگران‌کننده بود. سؤال اینجاست اگر وضعیت اشتغال و درآمد ماهیانه خانوارهای همدانی تا به این کهمسؤولان می‌گویند خوب است، چرا باید آمار مهاجرت خانواده‌های همدانی به دیگر شهرها و استان‌ها بالا باشد؟

مگر می‌شود درآمد ماهیانه همدانی‌ها به نسبت خوب باشد و یا فرد جویای کار همدانی به سرعت شغلی را برای خود دست‌وپا کند، اما با این وجود دل از بستگان خود کنده و به شهرهای دیگر مهاجرت کند؟ این تناقض‌هایی که در میان اظهارات مسؤولان و واقعیت عینی جامعه وجود دارد چیزی را جز این بیان نمی‌کند که میزان آمار اعلام شده در استان همدان، تنها حبابی پوشالین است و خبری از شغل پایدار نیست!

در هر صورت، بدون شک با این سرعتی که استان همدان در ایجاد اشتغال طی می‌کند نه‌ تنها این آرزوی وزیر تعاون برای کاهش یک‌ درصدی میران بیکاری در همدان به زودی محقق خواهد شد بلکه چند صباحی دیگر باید بیکاران جویای کار دیگر استان‌ها نیز به استان همدان برای کسب درآمد و پیدا کردن شغل بیایند چرا که نیروی انسانی برای شغل‌های روی زمین کم است!

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان