آخرین اخبار

27. آبان 1396 - 23:08   |   کد مطلب: 31556
گزارشی از 50 برنامه فرهنگی تربیتی آستان قدس برای زائران و مجاوران رضوی:
از «خیمه امت» و «رسم دعبل» تا 700 حلقه معرفت/ حضور مداحان مطرح کشور در برنامه «دست‌هایی رو به آسمان»
در روزهای پایانی ماه صفر، آستان قدس رضوی 50 برنامه فرهنگی تربیتی در بخش‌ها و قالب‌های مختلف را «به پیشگاه خورشید» تقدیم می‌کند.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  آستان قدس رضوی در روزهای پایانی ماه صفر که افتخار میزبانی از میلیون‌ها دلداده خاندان عصمت و طهارت از سراسر جهان دارد، برای هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن عزاداری‌های این روزها، ویژه‌برنامه‌های متعددی را طراحی و اجرا می‌کند.

راهبرد مهم آستان قدس رضوی در برنامه‌های دهه آخر صفر، الگو قرار دادن سیره اهل‌بیت(ع) در مبارزه با ظلم و ارائه الگوی انقلابی در اندیشه دینی است، ویژه‌برنامه‌های آستان قدس برای دستیابی به این هدف، طراحی‌شده‌اند.
50 برنامه در بخش‌های مختلف و در تمام صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر برگزار می‌شود و در این برنامه‌ها، بخش‌هایی ویژه زائران غیر ایرانی در نظر گرفته‌شده است.

زائر و مجاور، «پای منبرهای حرم»
این برنامه‌ها با عنوان‌هایی مانند «پای منبرهای حرم»، «دست‌هایی رو به آسمان»، «برکت جاری»، «اشکباره غم»، «حلقه معرفت»، «پرسمان رضوی»، «شکوه عبادت» و «همراه با کلام وحی» برگزار می‌شود.
زائران حریم رضوی در سلسله برنامه‌های «پای منبرهای حرم» که در رواق امام خمینی(ره)، مسجد جامع گوهرشاد و رواق دارالحجه برگزار می‌شود، می‌توانند موضوعاتی مانند بیان سیره اهل‌بیت(ع)، جایگاه وقف در سیره اهل‌بیت(ع) و آداب آن در قرآن کریم، خطوط سیاسی در سیره نبوی را پای منبر علما و بزرگانی مانند آیت‌الله علم‌الهدی، حجج‌اسلام والمسلمین رئیسی، صدیقی، ماندگاری، پناهیان و دیگر سخنرانان برجسته حوزه علوم اسلامی بهره‌مند شوند.
برنامه‌های مرثیه‌سرایی نیز در روزهای پایانی ماه صفر در رواق امام خمینی(ره) و با عنوان «دست‌هایی رو به آسمان» برگزار می‌شود و مداحان بنامی مانند سید مجید بنی فاطمه، میثم مطیعی، مهدی سروری، سید رضا نریمانی و دیگر مداحان اهل‌بیت، عزاداران را همراهی خواهند کرد.

تشکیل 700 حلقه معرفتی
بخشی از مراسم‌هایی که در این ایام برگزار می‌شود بر اساس موقوفاتی است که از سال‌های گذشته مانند سنتی بازمانده از گذشتگان برگزار می‌شود، این مراسم «برکت جاری» نام دارد و شامل عزاداری و ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) است.
در روزهای پایانی ماه صفر، تعداد حلقه‌های معرفت که در رواق‌های مختلف حرم مطهر برگزار می‌شود، به 700 جلسه خواهد رسید که 600 جلسه ویژه برادران و 100 جلسه ویژه خواهران خواهد بود.
برنامه‌های رواق حضرت زهرا(س) ویژه بانوان طراحی‌شده است؛ در این برنامه‌ها، کارگاه تدبر در قرآن و سنت، بررسی سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود همچنین استقبال از هیأت‌های عزاداری و گروه‌های زائران پیاده خواهران در این رواق انجام می‌شود.

عرض ارادت 20 هزار نفری دانش آموزان مشهدی
در بخش ویژه کودک و نوجوان، آستان قدس رضوی همایش 20هزار نفری «خدام الجواد» را برگزار کرد که در آن دانش آموزان مشهدی با حضور در رواق امام خمینی(ره) تسلیت و اطاعت خود را به محضر امام مهربانی عرض کردند.
همچنین روایت گری سیره اهل‌بیت(ع) در رواق دارالحجه ویژه این گروه سنی برگزار می‌شود، «یاران خراسانی» نیز در صحن رواق دارالهدایه ویژه هیأت‌های عزاداری نوجوانان دختر و پسر طراحی‌شده است.

در سوگ امام، به «رسم دعبل»
روزهای پایانی دهه آخر صفر، شبستان گرم مسجد گوهرشاد میزبان شاعرانی است که به «رسم دعبل»، شاعری که مدیحه‌اش در منقبت امام علی بن ابیطالب و خاندان امامت موردتوجه امام علی بن موسی(ع) قرار گرفت، شعر می‌خوانند. در این مراسم، شاعران آیینی شیعه و اهل سنت از جهان اسلام حضور می‌یابند و به شعرخوانی می‌پردازند. استادان شعر آیینی مانند سعید بیابانکی، علیرضا قزوه، سید حمیدرضا برقعی و دیگران در این مراسم حضور خواهند داشت.
آستان قدس رضوی برای میزبانی از زائران بین‌المللی یکی از رواق‌های صحن غدیر را به «خیمه امت» اختصاص داده که در آن، هیأت‌های عزاداری مذهبی سایر کشورهای اسلامی ارادت خود را به آستان مقدس حضرت رضا(ع) عرض می‌کنند؛ در «خیمه امت» روزانه هفت مجلس سخنرانی به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو برگزار می‌شود.
به یادبود شهدای مقاومت، محفل بین‌المللی قرآنی «مشکوة النور» برنامه‌ریزی‌شده است که در رواق غدیر برگزار می‌شود.
نشست‌های تخصصی دیگری مانند سخنرانی آیت‌الله اراکی با موضوع تبیین جایگاه وقف و نذر در ادیان مختلف در کنار دیگر مراسم‌های مذهبی روزهای پایانی ماه صفر برگزار می‌شود همچنین لاله افتخاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی با حضور فرهیختگان کشورهای مختلف جهان اسلام در دانشگاه علوم اسلامی رضوی حضور خواهد یافت.

کتاب‌خوانی زائران و مجاوران رضوی «در سوگ خورشید»
آستان قدس رضوی، مسابقه کتاب‌خوانی نیز برای این ایام در نظر گرفته است؛ این سلسله مسابقات کتاب‌خوانی با عنوان «در سوگ خورشید» در سه بخش ملی، بین‌المللی و کودک و نوجوان برگزار می‌شود و در آن، کتاب‌های «پابوس»، «هیأت»، «یک قمقمه دریا» و «رسم حضور» مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
مبلغان و ذاکران رضوی هم در نشستی تخصصی در حرم مطهر گرد هم می‌آیند. در این مراسم روسای هیأت‌های مذهبی، سخنرانان و ذاکران اهل‌بیت(ع) از سراسر کشور حضور می‌یابند. حجت‌الاسلام رئیسی در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.
در کنار همه این مراسم‌ها، آنچه رسم اطاعت را به کمال می‌رساند «شکوه عبادت» است. روزانه 58 نماز جماعت در صحن‌ها و رواق‌های مختلف برگزار می‌شود. برخی از این نمازهای جماعت به امامت آیات عظام علم‌الهدی، هاشمی شاهرودی، ایازی، گرایلی و خزاعی اقامه می‌شود.
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان