آخرین اخبار

8. آذر 1396 - 15:20   |   کد مطلب: 31722
مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: درحدود12 روز کاوش در محل اجرای پیاده روزی سازی در میدان امام شهر همدان انجام شده و به جز دو تابوت شکسته متعلق به زمان اشکانیان چیزی یافت نشده است و طی امروز یا فردا اعلام نظر قطعی درباره تداوم کار پیاده روسازی رقم می خورد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ همدان این کهن شهر تاریخ تمدن ایران، ای روزها شاهد کش و قوس های فراوان و درگیر کاوش آثار باستانی در میدان امام(ره) خود است.

با وجود آن که با اجرای طرح پیاده راه سازی با توجه به عملیاتی شدن طرح تفضیلی آن، تابوت های شکسته از دوره ای خاص سر از خاک برآورد، حال قرار است در جلسه ای که امروز یا فردا برگزار می شود به طور رسمی از ادامه کاوش ها جلوگیری شود.

در این باره «علی مالمیر» مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور و در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چه خبر از تاریخ مادها در میدان امام(ره)، گفت: اصلاً خبری از کشف تاریخ مادها و این مسائل نیست.

وی اظهار کرد: در یک کاوش اضطراری که انجام شده، حداکثر دو تابوت شکسته یافت شده مربوط به دوران اشکانی است و هیچ معماری که نشان بدهد مربوط به سکونت گاه، دوران یا تاریخی دیگر در اینجا بوده کشف نکردیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان افزود: وجود تکه های سفال مربوط به دوره های مختلف طبیعی است و در هر جایی که از همدان ما کاوش و حفاری داشته باشیم به تکه های سفال برمی خوریم که نشان دهنده این است که الزاماً متعلق به یک دوره خاص تاریخی باشد، نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان تصریح کرد: قرار ما با شهرداری همدان طبق همکاری و تفاهمی که داشتیم بر این بود که اگر ما در این قسمت میدان کاوش را ادامه دادیم و احیاناً به آثار قابل توجهی برخوردیم که بتواند تبدیل به یک سایت موزه شود، با مشارکت با شهرداری هر دو کمک کنیم یک سایت موزه داشته باشیم و اگر هم نبود تکلیف دوستان شهرداری روشن شود و اعلام شود که بیایند و پروژه خودشان را تحویل گرفته و ادامه کار بدهند.

مالمیر عنوان کرد: قراره اولیه تنها یک کاوش اضطراری دو سه روز بود که ما آن را حتی در حدود 12 روز ادامه دادیم و به جز همان دو تابوت شکسته در عمل آثار تاریخی دیگر کشف نکردیم.

وی تأکید کرد: بنابراین جلسه ای را به طور حتم امروز یا فردا کمیته باستان شناسی ما برگزار و اعلام نظر قطعی درباره تداوم کار اعلام می کند.

به گزارش رودآور؛ روز گذشته شاهد ضرب و شتم عده ای از خبرنگاران و عکاسان همدانی که قصد تهیه خبر از محل کاوش را داشتند، از سوی پیمانکار پروژه پیاده‌راه‌سازی بودیم، با این وجود در خبرهای متعدد جامعه رسانه ای استان خواستار ادامه کاوش ها هستند.امید آن که مسئولان ذی صلاح توجهی به این مطالبات عمومی داشته باشند.

زنگنه 

انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان