آخرین اخبار

11. آذر 1396 - 21:15   |   کد مطلب: 31768
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه 23 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در سال جاری برای مددجویان بهزیستی استان همدان در نظر گرفته شده است، گفت: توانمندسازی در حوزه اشتغال، اولویت بهزیستی استان برای مددجویان است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ فردا دوازدهم آذر ماه، برابر با روز جهانی معلولان است، روز جهانی توان یابانی که نیاز به نگاه ترحم آمیز ندارند، بلکه انگیزه می خواهند و بستری مناسب برای رفع نیازمندی های روز مره یشان.

هستند در این بین معلولانی که با اعتماد به نفس و روحیه بالای خود در زمینه های مختلف برای خود و خانواده هایشان افتخار آفرینی می کنند که از جمله آنان می توان به گزارش های متعددی که در سایت خبری رودآور منتشر شده اشاره کرد، از جمله رکورد زنی گمار، جوان معلول تویسرکانی در برج میلاد  که از ناحیه دو پا و یک دست دچار معلولیت کامل است و تنها با یک دست و اما با تمام توان توانست از ۱۸۶۶ پله برج میلاد در کمتر از ۴۰ دقیقه صعود کند، یا روزهای موفقیت 4 روشن دل در یک خانواده قهرمان گلبال کشور، یک روشن دل تویسرکانی/همت، عصا نمی خواهد و یا تاج پادشاهی بر سر نخبه قرآنی روشندل کشوری/مسئولانی که چشمانشان را به روی روشندلان بسته اند و یا گزارشی با عنوان منبت کار نمونه تویسرکانی با پشتکار، معلولیتش را ضربه فنی کرد، همه این گزارش ها بر این موضوع تأکید دارد که خواستن توانست است و این معلولان هر کدام در هنری خود را به خانواده و جامعه ثابت کردند که معلولیت محدودیت نیست.

یکی از اقدامات بهزیستی هم در این زمینه است، ارائه آموزش رایگان به توان یابان و سپس پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در راستای خودکفا کردن آنان.از این رو به گفت و گو با «حمیدرضا الوند» مدیرکل بهزیستی استان همدان پرداختیم.

تصویب قوانینی برای معلولان، در زمینه فراهم ساختن زمینه لازم در راستای دست یابی به یک زندگی مناسب، ضرورت است

وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، به مناسبت 12 آذر که روز جهانی معلولان است، گفت: شعاری که در سال جاری برای روز حهانی معلولان از طرف W.H.O در نظر گرفته شده، "جامعه ای پایدار و انعطاف پذیر برای همه بسازیم" است که متناسب و متناظر با این شعار، ایران اسلامی شعاری را پیش روی خود دارد یعنی "تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، اقدامی فراگیر برای تحقق جامعه ای پایدار برای همه".

وی اظهار کرد: تا تحقق این شعار بسیار راه در پیش داریم، چرا که تصویب و تدوین این قانون گام بزرگی در کشور ما در حوزه پرداختن به نیازهای افراد دارای نیاز ویژه یا توان یابان یا همان معلولان است، این مطلب همان قوانین 17 ماده ای بوده که بازنگری می شود و تبدیل به 63 ماده قانونی در 11 بخش، که ارکان مختلف نیازهای معلولان را در بخش های متعدد همچون یک شهروند عادی در نظر قرار می گیرد، یعنی اینکه تمامی سیاستگذاران کشور ما امروز به این نتیجه رسیده اند که بایستی برای نیازهای معلولان در ابعاد مختلف، به صورت یکپارچه قوانینی تصویب شود که بتواند زمینه دست یابی به یک زندگی مناسب را برای آنان فراهم کند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: در این 11 فصل به جز فصل اول که به کلیات پرداخته است، به طور مثال یک فصل به مناسب سازی، دسترسی و تحرک معلولان و وظایف تمامی دستگاه در این باره اشاره شده، اینکه شهرداری ها، شورای شهر، سازمان پارک ها، بنیاد مسکن، راه و شهارسازی و ادارات دیگر چه تکلیفی در برابر معلولان جامعه دارند و یا چه دستگاه هایی باید در حوزه آموزش، بهداشت و درمان، معیشت، تسهیلات اداری، کارآفرینی، اشتغال، پیشگیری و غربالگری فعالیت هایی داشته باشند هم قوانینی آمده است.

قانون از وظایف تک تک دستگاه ها در قبال معلولان می گوید

الوند تصریح کرد: قانون ابعاد مختلف را نگاه می کند، این بدان معنا است، ما امروز به این نتیجه رسیده ایم که بایستی تمامی دستگاه ها دست به دست هم بدهند و هر کدام متناسب با تکالیفی که بر عهده دارند، اقدامی را برای ارتقاء وضعیت معلولان انجام دهند و اینجا حمایت از معلولان تنها وظیفه بهزیستی نیست، بلکه این سازمان متولی ارائه خدمات توانبخشی و توانپزشکی است و با همکاری وزارت بهداشت موضوع پیشگیری از معلولیت را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در زمینه خدمات حوزه معلولان نوپا هستیم و این حوزه عمر کوتاهی دارد، عنوان کرد: در حقیقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی قوانین حمایتی از معلولان شکل مناسبی به خود گرفته است و ما هنوز در ابتدای راه هستیم اما همین که این تغییرات، زمینه ساز احیاء برنامه های عملیاتی شده، حرکت خوبی است و نباید انتظار داشت یک روزه تمام این کارها انجام شود.

وجود دو میلیون معلول نیازمند خدمات تخصصی در کشور

مدیرکل بهزیستی استان همدان در ادامه گفت: در کشور بر اساس درصد شیوع معلولیتی که اعلام می کنند، 12 درصد جامعه دچار معلولیت های خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید هستند و در کشور ما دو میلیون نفر معلول وجود دارد که نیازمند خدمات تخصصی هستند و حدود پنج میلیون و 600 هزار نفر وجود دارند که جز معلولینی خفیف قرار می گیرند و اینانن شاید چندان نیازمند خدمات تخصصی نباشند، گرچه در شرایط خوب هم باید برای آنان با این قانون جامع، امکانات مختلف دسترسی های شهری و شهروندی را فراهم کنیم.

33 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی استان همدان هستند/ پرداخت هزینه تحصیلی 250 دانشجوی معلول از سوی بهزیستی استان

الوند افزود: در استان همدان بر اساس تعریف معلولیت خفیف تا خیلی شدید، در حدود 180 تا 200 هزار معلول داریم، که از این تعداد دو و نیم درصد نیازمند خدمات ویژه هستند، یعنی 33 هزار معلول تحت پوشش تحت خدمات مختلف حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی در استان داریم.

وی با بیان اینکه چهار بعد توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و آموزشی در حمایت از مددجویان در دستور کار سازمان قرار دارد، عنوان کرد: بدین ترتیب 250 دانشجو مددجوی بهزیستی در استان همدان هستند که هزینه تحصیل آنان را بهزیستی می پردازد و زمینه را برای دستیابی آنان به شغل مناسب در آینده فراهم می سازد و در این حوزه تاکنون 80 دانشجو با توانایی های خودشان فارغ التحصیل شده اند.

بیش از 7500 معلول بیکار در استان همدان زندگی می کنند

مدیرکل بهزیستی استان همدان اظهار کرد: تا به امروز نیز در حدود یک هزار و 72 معلول در استان با توجه به ارائه تسهیلات اشتغالزایی به شغل دست یافتند، با این وجود در حال حاضر بیش از هفت هزار و 500 نفر هم آمار بیکاران ما در حوزه معلولان است.

الوند یادآور شد: تاکنون 6.8 درصد نیروهای شاغلین در بهزیستی شهرستان های سراسر استان، از معلولان هستند و امید داریم که دستگاه های مختلف نیز با توجه به شرایط خودشان از معلولانی که توانایی کار کردن دارند استفاده کنند.

وی همچنین با بیان اینکه رهبر  انقلاب شعار سال جاری را با عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری کردند، گفت: در این زمینه برای فراهم شدن زمینه های اشتغال تمامی هزینه های آموزشی فنی و حرفه ای با رویکرد کسب مهارت های مختلف معلولان، از سوی بهزیستی پرداخت می شود و برای اینکه بتوانند حتی دست به برنامه های اقتصادی با تفکر کارآفرینی بزنند تسهیلاتی هم به آنان ارائه می شود.

23 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در سال جاری برای مددجویان بهزیستی استان همدان در نظر گرفته شده 

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: با وجود آن که سال گذشته تسهیلات اشتغالزایی برای مددجویان بهزیستی هفت میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، خوشبختانه شاهد هستیم این تسهیلات در سال جاری تا حدود سه برابر افزایش یافته و به 23 میلیارد تومان رسیده است.

الوند گفت: از این رو این تسهیلات تا حداکثر سقف 20 میلیون تومان بدون کارمزد و با بهره چهار درصد به معلولانی که بهره مند از یک مهارت فنی و حرفه ای هستند و یا گواهینامه ای در این زمینه دارند، پرداخت می شود و همچنین این تسهیلات به یکی از اعضای خانواده آن دست از معلولانی که شدت معلولیت آنان در کمیسیون شدید و خیلی شدید تشخیص داده شده، ارائه می شود تا در راستای توانمندسای و بهبود زندگی آن معلول استفاده شود.

وی تأکید کرد: در سال جاری مؤظف هستیم تا در سطح استان یک هزار و 222 شغل برای جامعه هدف گسترده سازمان از زنان سرپرست خانواده، تا کودکان و نوجوانان ترخصیص شده توسط سازمان، معلولان و خانواده بهبود یافتگان ایجاد کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان عنوان کرد: بسیار اتفاق افتاده که یک مددجو نه تنها با دریافت این تسهیلات برای خود اشتغالزایی کرده، بلکه با تفکر کارآفرینی، زمینه ایجاد شغل برای چند نفر دیگر را هم فراهم ساخته است.

الوند عنوان کرد: هرزچندگاهی نیز، نمایشگاهی از توانمندی های معلولان استان برای ارتقاء روحیه یشان، به ارائه تولیدات هنری و اقتصادی آنان از جمله، فرش، سفال، منبت و صنایع دستی دیگر و زیورآلات برپا می شود.

ساخت پارک ویژه معلولان، قول شورای شهر همدان به معلولان در سال آینده

وی در ادامه به قول های مساعد شورای شهر همدان برای حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: در همایشی که در یازدهم آذرماه سال جاری برگزار شد، اعضای شورای شهر همدان قول مساعد دادند تا در سال آینده نخست اینکه اماکن عمومی را مناسب سازی کنند و در ثانی قول ایجاد یک پارک ویژه معلولان و به صورت کامل مناسب سازی شده در همدان را نیز دادند.

به گزارش رودآور، امید آن که تمامی مسئولان به قوانین حمایتی وضع شده در حمایت از معلولان، عمل کنند و قول هایی که می دهند به زودی محقق شود.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان