آخرین اخبار

11. آذر 1396 - 22:20   |   کد مطلب: 31769
یک کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه دانشجو باید در برابر پوپولیسم مسئولان و آمارهای ساختی آنان روشنگری کند، گفت: مهمترین و مقدسترین، نقش دانشجو، مطالبه گری از مسئولان و مجریان نظام بر اساس قانون، اندیشه های امام(ره) و فرمایشات رهبر انقلاب است.

به گزاش خبرنگار رودآور؛ 16 آذرماه نزدیک است، روزی که در تقویم جمهوری اسلامی ایران با نام روز دانشجو رقم خورده است، دانشجویی که از او، همیشه به عنوان یک فعال در تمامی عرصه های یاد می شود، دانشجویی که این روزها می گویند انقلابی بودنش جامعه ما را بیش از پیش پویا و سرزنده می کند.

در این زمینه و در حوزه مهمترین اولویت های یک دانشجو به گفت و گو با یکی از کارشناسان حوزه سیاسی کشورمان می پردازیم.

«محمود قاسمی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور با اشاره به جمله ثبت شده در تاریخ از مرحوم شهید بهشتی با این عنوان که "دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود"، گفت: در نهج البلاغه از امام علی(ع) آمده که می فرمایند "وقتی خرد کامل شود سخن اندک شود" و بهترین مصداق این فرمایش مولای متقیان همین جمله شهید بهشتی است.

وی اظهار کرد: این جمله بسیار گویا، زیبا و قابل تأمل است و در این جمله کوتاه، نقش کلیدی دانشجویان به خوبی بیان شده، چرا که به نوعی مطالبه گری را برای دانشجویان یک اصل می داند و مهمتر، برای اینکه مسئولان ما اولویت هایشان را درست، تشخیص دهند و تنبلی و سستی نکنند، مطالبه گری یک دانشجو همیشه نقش آفرین است.

مطالبه گری نقش کلیدی دانشجوی انقلابی

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان افزود: نامه معروفی که امام راحل(ره) درخصوص تشکیل بسیج طلبه و دانشجو ارائه دادند، نامه ای بسیار گویا است و از این سو نیز رهبر انقلاب درباره وظایف دانشجو در جامعه اسلامی منویات روشنی دارند، در حقیقت در تمام مواردی که مقام معظم رهبری صحبت کردند نسبت به اینکه دانشجو باید تراز انقلاب اسلامی باشد و یا جملاتی از قبیل دانشجوی انقلابی، دانشجوی مطالبه گر و دانشجوی سیاسی، همه و همه نشان می دهد که نقش دانشجو در هدایت جامعه ارزشمند است.

قاسمی تصریح کرد: چند سال پیش رهبر انقلاب فرمودند که "خدا لعنت کند کسانی را که نمی گذارد دانشجویان سیاسی باشند"، حال اگر این موارد را کنار همدیگر قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که یکی از نقش ها کلیدی دانشجو همان یک کلمه مطالبه گری است.

 مطالبه گری، براساس قانون اساسی، اندیشه ها و وصیت امام(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری یک اصل است

وی عنوان کرد: مطالبه گری براساس قانون اساسی، اندیشه ها و وصیت امام(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری، یک اصل است، چرا که دانشجو با درک پیام های این سه مقوله ارزشی به لحاظ سواد و ذهن پویایی که دارد می تواند با جرأت و جسارت به میدان عمل بیاید و از مسئولان پاسخ بخواهد.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان گفت: به طور مثال بیاید و بیان کند که مطابق با وصیت امام(ره) این حرف ها روی زمین مانده است، یا چرا مطابق با قانون اساسی آن نوع قراردادها بسته شده؟، چرا بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این نیازهای جامعه توسط مسئولان پیگیری نمی شود؟

قاسمی تأکید کرد: اگر همه این موارد را به عنوان نقش های دانشجویان حساب کنیم، آن زمان به جایگاه رفیع دانشجو می رسیم که می تواند به عنوان عاملی برای به حرکت درآوردن مطابه گری در مردم و هدایت کردن مسئولان در مسیر رشد انقلاب و دور ساختن آنان سستی و روزمرگی باشد.

دانشجو می تواند در برابر پوپولیسم مسئولان و آمارهای ساختی آنان روشنگری کند

وی با بیان اینکه دانشجو می تواند حرکت های مسئولان را به دقت و به خوبی تشخیص دهد، تصریح کرد: اینکه مدیران بخواهند پوپولیسم باشند و یا با آمارهای ساختگی، یا با حرف های تکراری و یا حتی با مشورت گرفتن از کسانی که به صورت حرفه ای می توانند مردم را سرگرم کارهای غیرواقع کنند تا وقت کشی شود و دوره مدیریتی آنان بگذرد، در اینجا دانشجو نباید ساکت بنشیند و باید با این گونه این کژی ها و انحرافاتی که ممکن است در مسیر فرهنگ، سیاست و اقتصاد جامعه، از سوی برخی مدیران براثر عدم تبعیت از ولایت فقیه روی دهد، مقابله کند، یعنی اینکه یک دانشجو می تواند به خوبی و به موقع یا با سخنرانی، یا با نوشتن مقاله و یا با مصاحبه برای افکار عمومی روشنگری کند.

دانشجو از مسئولان بخواهد که چرا اقتصاد مقاومتی که نسخه شفابخش مشکلات اقتصاد است اجرایی نمی شود؟

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان گفت: به طور مثال یکی از مطالباتی که دانشجو باید در جامعه اسلامی مطرح کند این است که اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نسخه شفا بخش تحریم و مقابله با تحریم ها و رونق دادن به اقتصاد مملکت، نسخه علمی شفا بخشی است که از طریق اساتید دانشگاه از جناح های مختلف نوشته شده و یک سفارش نیست و با توجه به ظرفیت های داخلی، قابلیت اجرایی دارد، حال چرا اجرایی نمی شود؟!

قاسمی افزود: 30 بهمن ماه سال 1392 اصول اقتصاد مقاومتی به صورت کتبی و رسمی از سوی بالاترین مقام نظام یعنی رهبر انقلاب به دولت ابلاغ شد، حال دانشجو امروز در جامعه باید بیاید و از مسئولان سوال کند که آیا در عمل به ابلاغ ولی فقیه از 30 بهمن 1392تا اسفند سال 1394 برایش حتی یک قدم برداشته شده است یا نه؟ و اگر برداشته نشده، چرا دو سال حرف رهبری روی زمین مانده است؟

آیا رفتار پوپولیستی، ارائه آمار ساختگی و بیان اظهارت کذب خلاف اخلاق اسلامی و اندیشه های انقلابی نیست؟

وی تأکید کرد: دانشجو باید امروز بیاید در جامعه و با مصداق بگوید که اگر ما آمارهای ساختگی به مردم دادیم، پوپولیسم اجرا کردیم و گاهی به مردم اظهارات کذب گفتیم، آیا این قبیل اعمال و رفتارها بر اساس اندیشه های امام(ره) بد نیست و یا خلاف اخلاق اسلامی نیست؟! و آیا این وعده های سرخرمن خلاف اسلامی نیست؟

 دانشجو درباره اینکه چرا منویات امام(ره) و رهبر انقلاب بر روزی زمین مانده است، مطالبه گری کند

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان عنوان کرد: اینجا می توان به دو نامه ای که رهبر انقلاب به مسئولان در 29 بهمن سال 1394 و 30 دی ماه همان سال در رابطه با مباحث مبارزه با قاچاق کالا، صادرات و واردات، بحث عدم ورود جنس های مصرفی از امریکا، بحث عدم خروج یکجای اورانیوم غنی شده از کشور و یا نابود کردن راکتور اراک اشاره کرد و دانشجو انقلابی می تواند، همین موارد را از مسئولان نظام سوال کند که آیا متولیان امر این دستورات صریح و مستقیم رهبر انقلاب را اجرا کرده اند؟

قاسمی گفت: یعنی ما در نظام جمهوری اسلامی بالاتر ار ولایت مقامی داریم؟!، ما معتقدیم نائب و جانشین ولی عصر(عج)  ولی فقیه است، پس حرف ولی و دستور کتبی ایشان برای ما و به ویژه مسئولان واجب و لازم الاجرا است و امروز یک دانشجو به عنوان یک فرد با سواد جامعه مؤظف بیاید، بنشیند و این موارد را رصد کند که آیا در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و سیاست داخلی دستورات و اندیشه های امام(ره) و منویات رهبری اجرایی شده است یا نه؟

آیا امام(ره) به ما اجازه دخالت بیگانگان را می داد؟

وی تصریح کرد: آیا امام(ره) به ما اجازه می دهد کشتی حامل دارو، پرشک و کمک های مردمی را به دستور جان کری از ساحل عدن برگردانیم که این اتفاق افتاد؟ آیا امام(ره) به ما اجازه می دهد به سفارش آل سعود مدیر جا به جا کنیم و افراد استواری همچون امیرعبدالهیان را برداریم و افراد ضعیفتر به جای آنان بگذاریم؟ آیا امام(ره) و اندیشه های امام(ره) که شهادت، ایثار و مقاومت است به ما اجازه می دهد که در جلسه رسمی نظام درباره شهید حججی ها چیزی بگوییم که نباید و در تشییع پیکر این شهید حضور پیدا نکنیم؟ این موارد را چه کسی باید مطالبه کند؟! روشن است یک دانشجو که به عنوان زبان گویای انقلاب، مجری وصیت امام(ره) و پیگیر تحقق فرمایشات رهبر انقلاب است، مطالبه گر واقعی در اینجاست.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان افزود: دانشجو باید مسئولان را در خط اول پاسخگو کند و بگوید چرا اینجا وصیت امام(ره) روی زمین است و چرا اینجا فرمایشات رهبری که ابلاغ شده اجرایی نمی شود؟!

قاسمی در ادامه تأکید کرد: به نظر می رسد اگر دانشجویان ما بتوانند همان نقشی را که مرحوم شهید بهشتی گفت که "دانشجو مؤذن جامعه اگر خواب بماند، نماز امت قضا می شود" ایفا کند، مسیر رشد انقلاب سرعت بالاتری به خود می گیرد، چرا که از میان نقش هایی که یک دانشجو باید داشته باشد، مهمترین و مقدسترینش، نقش مطالبه گری از مسئولان و مجریان نظام بر اساس قانون، اندیشه های امام(ره) و فرمایشات رهبر انقلاب است که امید می رود، دانشجویان در این مسیر، بهتر و بیشتر ورود پیدا کرده و کار کنند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان