آخرین اخبار

13. آذر 1396 - 7:39   |   کد مطلب: 31805
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه برای مسئله هزینه کرد پول نفت به فروش رفته تعیین تکلیف شده است، دولت باید کلیه درآمدهایی که ناشی از فروش نفت افزون بر آنچه که در سقف بودجه درآمد حاصل شده را باید به سمت سرمایه گذاری و توسعه و برنامه های عمرانی سوق دهد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روز چهارشنبه هفته گذشته مطلبی در خبرگزاری ها و سایت ها منتشر شد که حاکی از این بود که قیمت نفت افزایش یافته است و البته یک روز قبل از آن نیز شاهد ازفایش این طلای سیاه بودیم تا جایی که حتی قیمت آن به بشکه ای ۶۰.۹۴ دلار هم رسید. کارشناسان دلیل این افزایش قیمت نفت را پایبندی قوی کشورهای عضو اوپک و روسیه به قرارداد کاهش تولید اوپک، از برای خاتمه بخشیدن به مازاد عرضه نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار می دانند.

در حقیقت این که قیمت نفت افزایش داشته و روند صعودی آن هم ادامه دارد از سوی صاحب نظران هم تأیید شده است، حال باید دید در چنین شرایطی، بهترین برنامه ای که باید از سوی دولت پی گیری شود چیست؟ 
از این رو به گفت و گو با «حمیدرضا حاجی بابایی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می نشینیم.
بند7برنامه ششم توسعه به طور کامل به موضوع نفت پرداخته/52.5 درصد از فروش نفت در اختیاردولت است
وی در این باره گفت: نکته حائز اهمیت درباره موضوع مهم نفت در برنامه ششم توسعه در ماده هفت به طور کامل وضعیت نفت روشن شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در حقیقت باید از محل فروش نفت 30درصد به صندوق توسعه واریز شود، سه درصد در اختیار مناطق نفت خیز و محروم قرار بگیرد و 14.5 درصد هم در اختیار وزارت نفت برای سرمایه گذاری که می شود در حدود 47.5 درصد و 52.5 درصد هم در اختیار دولت است.
سقف برداشت دولت از محل فروش نفت 116هزار میلیارد دلار است/واریز مبلغ مازاد بر سقف برداشت دولت به حساب ذخیره ارزی 
حاجی بابایی تصریح کرد: برای این 52.5 درصدی که از فروش نفت در اختیار دولت قرار می گیرد، ما در مسئله بودجه، برای دولت یک سقف برداشت از نفت را مشخص کرده ایم که 116 هزار میلیارد تومان است و اگر دولت این میزان را برداشت کند و سپس مبلغی مازاد داشته باشد، بایستی طبق قانون به حساب ذخیره ارزی واریز شود.
وی عنوان کرد: این حساب ذخیره ارزی غیر از صندوق توسعه است و برای واریز و یا برداشت از این حساب هم در برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف شده است که اگر مبلغی وایرز شده، باید برای چه برنامه هایی از آن برداشت و هزینه شود.
دولت باید، درآمد مازاد ناشی از فروش نفت را به سمت سرمایه گذاری و توسعه برنامه های عمرانی سوق دهد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به طور مثال گفته شده که سه میلیارد دلار باید در اختیار مدرسه سازی قرار بگیرد و یا اینکه مبالغی هم باید در اختیار کارهای عمرانی و زیرساختی، بنابراین دولت کلیه درآمدهایی که ناشی از فروش نفت افزون بر آنچه که در سقف بودجه درآمد حاصل شده است را باید به سمت سرمایه گذاری و توسعه برنامه های عمرانی سوق دهد.
حاجی بابایی افزود: این تعیین تکلیف در برنامه ششم توسعه به طور کامل مشخص شده و این روزها با توجه به فروش نفت و تغییر و تحولاتی که در بخش نفت به وجود آمده، باید دید که این درآمد ها افزون بر آن مواردی است که تعیین تکلیف و در بودجه پیش بینی شده یا در همان سقف تعریف شده قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: اگر در همان سقف باشد که در حقیقت تعیین تکلیف شده و تمام هزینه کردهایش هم در بودجه مشخص است و اگر خارج از سقفی باشد که در بودجه در نظر گرفته شده است و تعریف آن در برنامه ششم ماده هفت شده که باید به سمت بودجه های عمرانی حرکت کند.
زنگنه 
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان