آخرین اخبار

14. آذر 1396 - 0:10   |   کد مطلب: 31807
پدیده ریزگردها، این مهمان ناخوانده هوای استان همدان، موضوعی است که با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، وارونگی هوا و مسایلی از این دست نیازمند توجه و ارائه راهکارهای لازم از سوی نهادهای مختلف در مواجه با افزایش این آلودگی هوا است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ موضوع آلودگی هوا، چندسالی است به صورت ویژه چندین استان به نسبت درگیر خود کرده است، تا جایی که علاوه بر تعدادی از استان های جنوبی در سال های اخیر شاهد افزایش غلظت آلودگی در برخی از استان های غربی کشور از جمله در همدان هستیم.

موضوعی که با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، وارونگی هوا و مسایلی از این دست توجه به ارائه راهکارهای لازم از سوی نهادهای مختلف در مواجه با افزایش آلودگی را می طلبد.

منشاء ریزگردهای همدان فرااستانی و فرا ملی است

از این روز «محمدرضا محمدی» مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: شرایط جوی منطقه ای و فرامنطقه ای سبب شده تا در سال های گذشته در این چنین روزهایی شاهد وقوع بالا رفتن میزان آلودگی هوا بیش از حد استاندار بودیم.

وی اظهار کرد: برخی از عوامل بروز آلودگی ها و  در واقع منشاء آلودگی ها خارج از استان و برخی دیگر خارج از کشور است و گرچه تا حدودی این میزان آلودگی ها به نسبت چندین سال قبل کاهش پیدا کرده، اما برای از مبارزه با گرد و غبار و ریزگردها نیاز به یک عزم عمومی داریم.

فعالیت 37 سازمان مردم نهاد در همدان/نهادهای مردمی، همیار محیط زیست در مواجه با پدیده ریزگردها باشند

مدیرکل محیط زیست استان همدان افزود: شرایط جوی یا همان آب و هوایی، میزان بارندگی ها، غنی بودن مراتع، همکاری دستگاه های متولی و حتی کمک گرفتن از سازمان های مردم نهاد می تواند زمینه های کاهش آلودگی هوا ناشی از بروز ریزگردها را کاهش دهد.

محمدی از فعالیت 37 سازمان مردم نهاد در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: امید آن که این نهادها ما را در فعالیت های محیط زیستی به ویژه در رویارویی با پدیده ریزگردها همیاری کنند.

فعالیت 5 ایستگاه پایش وضعیت کیفی هوا در استان همدان

«عادل عربی» معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان هم با بیان اینکه در استان همدان پنج ایستگاه پایش وضعیت کیفی هوا وجود دارد، معتقد است که عامل اصلی به وجود آمدن ای ریزگردها همان منشاء خارجی دارد که در نهایت سبب پایین آمدن کیفیت هوا و کاهش دید شده است.

به گزارش رودآور؛ اطلاعات لازم، اعداد و ارقام، میزان آلایندگی و شاخص های آلودگی هوا برای تشخیص اینکه هوا ناسالم است یا در حد هشدار و یا حتی خطرناک، از طریق ایستگاه های مربوط به محیط زیست استان جمع آوری و سپس در اختیار علوم پزشکی همدان قرار داده می شود.

سال گذشته23 روز وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس و 6 روز برای عموم مردم اعلام شد

از این رو «حسینعلی نوروزی» مسئول بهداشت محیط استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در سال گذشته از 286 از کل 365 هوای استان همدان سالم بوده است.

وی اظهار کرد: در این بازه زمانی، 23 روز شرایط هوا به گونه ای بود، که مطابق با شاخصه هایی که ما داریم برای گروه های حساس همچون بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار، کودکان و سالخوردگان ناسالم اعلام شد.

مسئول بهداشت محیط استان همدان افزود: همچنین 6 روز نیز برای تمامی اقشار با اعلام ناسالم بودن هوای استان مواجه شدیم.

نوروزی تصریح کرد: شاخصه ها و کیفیت هوا در 6 رده خوب، متوسط، ناسالم برای گروهای حس، ناسالم و خطرناک اعلام می شود که اگر در دو رده خوب و متوسط باشد هوا سالم است، همچنین خوشبختانه تاکنون این شاخص در استان همدان هیچ گاه به حد خطرناک نرسیده است.

وی گفت: عمده آلایندگی هوای استان همدان ذرات معلقی است که قطر آن ها زیر 10 میکرون است.

به گزارش رودآور، عددشاخص کیفیت هوای پاک صفر تا ۵۰ اِی. کیو. آی، هوای سالم ۵۱ تا ۱۰۰ اِی. کیو. آی، ناسالم برای گروه های حساس(هشدار) ۱۰۱ تا ۱۵۰ اِی. کیو. آی، ناسالم برای تمام گروه ها(هشدار) ۱۵۱ تا ۲۰۰ اِی. کیو. آی، بسیار ناسالم (اضطرار) ۲۰۱ تا ۳۰۰ اِی. کیو. آی و خطرناک (بحران) بیشتر از ۳۰۰ اِی. کیو. آی است.

امید آن که مسئولان استانی و به ویژه کشوری، با اتخاذ سیاست های همه جانبه به ویژه برای استان های جنوبی شرایطی را فراهم سازند که شاهد آوار ریزگردها بر سر آنان نباشیم.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان