آخرین اخبار

14. آذر 1396 - 12:44   |   کد مطلب: 31836
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی‌ استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۵۲ نفر دچار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شده‌اند.

به گزارش رودآور؛ حبیب‌الله‌ معصومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان٬ اظهار داشت: بر اساس گزارش ماموریت‌های اورژانس 115 استان همدان٬ در طول هشت ماه امسال ٬ 52 نفر دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شدند که از این تعداد سه نفر فوت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته 55 مورد مسمومیت با گاز‌منوکسیدکربن گزارش شده است که از این تعداد دو نفر فوت کردند.

رئیس مرکز ‌مدیریت‌ حوادث و فوریت‌های پزشکی گفت: در طول تمام‌ مدت سال 95 ٬ تعداد 181 نفر دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شدند که از این تعداد 15 نفر فوت شده‌اند.

معصومی‌ در خصوص‌ مسمومیت با این گاز خطرناک ابراز کرد:گاز منواکسیدکربن بی‌رنگ و بی‌بو بوده و بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به‌طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به‌علت سیستم تهویه نامناسب ؛ دودکش؛ عامل مسمومیت با گاز CO می‌شود.

رئیس مرکز‌مدیریت حوادث و‌ فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌‌اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود٬ اظهار داشت: دقت و توجه به داغ ‌بودن دودکش نیز بهترین راه آزمایش سلامت دودکش است.

معصومی‌ افزود: وجود کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها به‌منظور پیشگیری از عدم‌ بروز خاموشی بخاری و به‌دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد. فراموش نشود استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌کند.

وی‌ با بیان اینکه پیشگیری از مسمومیت با گاز CO بسیار ساده است٬ تصریح کرد: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث و مسمومیت است.

رئیس مرکز مدیریت‌ حوادث و‌ فوریت‌های پزشکی‌ همدان ‌گفت: اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است علت آن خارج ‌نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص، به‌طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد کنید.

معصومی‌ اظهار داشت: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما دارای‌نقصی در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید تعمیر و سوخت رسانی شود.

وی با اشاره‌ به اینکه ‌اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منواکسیدکربن کند٬ تصریح کرد: درصورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به‌ویژه اتاق خواب مسدود شود.

رئیس مرکز‌مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: از نصب آبگرمکن در حمام و روشن‌کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری شود.

معصومی‌ به راه‌های پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسیدکربن اشاره کرد و‌ افزود: در هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، باید از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها مطمئن‌شوید.

وی‌تصریح‌کرد: تماس با مقادیر بالای منوکسیدکربن در مدت طولانی می‌تواند سبب تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ شود.

رئیس‌مرکز مدیریت‌ حوادث و‌ فوریت‌های پزشکی همدان گفت: اولین اقدام در برخورد با فردی‌که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده، انتقال مصدوم به هوای آزاد و تماس با اورژانس 115 است .

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان