آخرین اخبار

15. آذر 1396 - 12:17   |   کد مطلب: 31845
طبق اعلام قبلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از امروز 14 آذرماه، هیچ آیفون و آیپدی (گوشی و تبلت اپل) که قاچاق باشد، سرویس مخابراتی نخواهد گرفت.

به گزارش رودآور؛ حسین فلاح‌جوشقانی در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به آغاز اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل از روز سه‌شنبه 14 آذرماه، اظهار کرد: طبق اعلام قبلی هیچ آیفون و آیپدی (گوشی و تبلت اپل) که قاچاق باشد، سرویس مخابراتی نخواهد گرفت.

وی افزود: این کالاها که از هر طریق به جز مبادی رسمی وارد شده باشند مانند واردات قاچاق یا واردات مسافری در شبکه سرویس قرار نخواهند گرفت، تنها برای واردات مسافری شرایط رجیستر کردن قانونی دیده شده است.

گوشی از گمرک خارج شود دیگر رجیستر نخواهد شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کالایی که از گمرک خارج شود دیگر امکان صبر در سامانه رجیستری برای فعال شدن در شبکه مخابراتی را نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح رجیستری یک پیشنهاد این بود کالایی که وارد می‌شود امکان ثبت در سامانه رجیستری را داشته باشد که بررسی‌ها نشان داد این امکان ممکن است باعث سوءاستفاده‌هایی شود و برای مثال قاچاقچی کالا را به صورت قاچاق وارد کند و رجیستر کردن آن را به عهده خریدار بسپارد تا خریدار پیگیر اقدامات ثبت گوشی در سامانه رجیستری شود، بنابراین همچنان که طبق قانون گمرکات کالایی که از گمرک خارج شود امکان ثبت ندارد در طرح رجیستری نیز اگر واردکننده یا مسافر بدون ثبت کالا را از گمرک خارج کند، دیگر امکان ثبت در سامانه برایش میسر نخواهد بود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار امیدواری کرد: پس از اجرای فاز دوم طرح رجیستری با ممنوع شدن گوشی و تبلت قاچاق اپل طی یک یا دو ماه آینده سایر مدل‌های گوشی نیز تحت پوشش طرح قرار گیرد.

دلیل انتخاب برند اپل به عنوان اولین برند مشمول طرح رجیستری

فلاح جوشقانی در مورد انتخاب برند اپل به عنوان اولین برندی که مشمول طرح رجیستری میشود، گفت: اپل از نظر حجم و تعداد، ۱۱ درصد بازار گوشی موبایل ایران را در اختیار دارد و به همین دلیل این طرح را با این مدل که هم سهم خوبی در بازار دارد و هم سهم آن، آنقدر نیست که بازار را تحت تاثیر زیاد قرار دهد، شروع کردیم.

وی ادامه داد: این تصمیم طولانی مدت نخواهد بود و ما ظرف مدت مشخص (حدود ۴۵ روز دیگر) ، مدل‌های دیگر را وارد این فرآیند خواهیم کرد.

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: درصورتی‌که مردم  تا ۱۴ آذر، گوشی آیفون بخرند حتما رجیستر و ثبت در شبکه می‌شود که البته این مشروط به این است که گوشی را روشن کرده و استفاده کنند. نه اینکه آن را امروز خریداری کرده و یک ماه دیگر بخواهند آن را روشن کنند. در آن صورت، گوشی وارد بازه اعمال سیاست رجیستری می‌شود.

 هشدارهای رجیستری به خریداران موبایل

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مرحله دوم طرح رجیستری صرفاً برای تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه و تبلت اپل از روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه اجرا می‌شود و سایر مدل‌های گوشی و تبلت نیز به تدریج در هفته‌های آینده پس از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند.

براساس این اطلاعیه تمامی خریداران در هنگام خرید باید از اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت مطمئن شوند به همین منظور می‌توانند شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) را – که بر روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است- به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنند و یا با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، از اصالت گوشی مطمئن شوند.

تمامی پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی با سرشماره HAMTA ارسال می‌شود و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به کاربر ارسال شود، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست.

تمامی مراحل استعلام باید از طریق خریدار انجام شده و کاربران پس از اطمینان از اصالت تلفن همراه که نشان دهنده قانونی بودن و همچنین استاندارد بودن آن است می‌توانند تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.

خریداران حتماً پس از خرید دستگاه، باید فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه بر روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و درصورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده می‌بایست پاسخگو باشد.

- خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت با شماره گیری کد دستوری #۶#*، شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را دریافت می کنند که این شناسه باید با شناسه ثبت شده بر روی جعبه دستگاه یکسان باشد.

- گوشی‌های دو سیم کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشی‌های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.

در گام بعدی دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود برای این کار خریدار باید کد فعال سازی (Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کند.

- برای فعال سازی تجهیز در شبکه اپراتوری، خریدار کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال سازی را انتخاب می‌کند. پس از آن شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه و کد فعال سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم‌کارت دستگاهی را که قصد فعال سازی آن را دارد به ترتیب وارد می‌کند. پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرایند را دریافت می‌کند.

- کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال سازی، تلفن همراه فقط بر روی سیم‌کارت فعال شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند بایستی فرایند انتقال بهره‌بردار را طی کند. در غیر اینصورت تلفن همراه بر روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

- خریداران گوشی تلفن همراه درصورت تغییر سیم کارت باید فرایند انتقال بهره‌بردار را با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهند.

- درصورت دریافت پیامک مبنی بر عدم ثبت گوشی، مشترک می بایست از خرید گوشی اجتناب کرده و گوشی را به فروشنده بازگرداند.

- مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می کنند باید شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعال سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند.

- عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزشهای ثبت شده در سامانه TSC به آدرسtsc.irica.co انجام می شود.

- خریداران پس از خرید گوشی یا تجهیز دارای سیم‌کارت، درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat۱۳۵.ir مراجعه کنند.

- درصورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علیرغم طی کردن تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران می‌توانند با مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرند.

- ثبت و فعال‌سازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیم‌کارت کاملاً رایگان بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند.

- گوشی یا تجهیزات دارای سیم‌کارت که از مبادی قانونی وارد نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد پس از گذشت یکماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نمی‌باشد.

- بروشور و تراکت اطلاع‌رسانی و آموزشی درباره نحوه استعلام و فعال‌سازی در شبکه همراه با گوشی و تجهیزات دارای سیم‌کارت خریداری شده در تمامی فروشگاههای ارایه‌کننده این تجهیزات نصب شده است.

-گوشی‌های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند درصورت تعویض سیم کارت باید در سامانه همتا فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.

مسافران برون مرزی، گوشی‌‌های خود را در گمرکات اظهار کنند

رضا پلنگ‌افکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص ورود گوشی از طریق مسافران  برون مرزی اظهار کرد: مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند در صورتی که خارج از کشور گوشی تلفن همراه خریداری کرده باشند، موظف هستند تلفن همراه خود را در بدو ورود خود اظهار کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران تأکید کرد: در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج نشدن این موارد در سامانه مذکور در هنگام ورود به کشور امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با مسافر است.

بحث پایانی: دلایل تعلل اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور

محمود سفار در نشست خبری که به منظور بررسی علل تعلل دولت در اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل برگزار شده بود، اعلام کرد: انجمن شرکت‌های واردکننده موبایل، تبلت و لوازم جانبی، به شدت در حمایت از طرح رجیستری پای کار ایستاده‌اند و تمام توان خود را برای اجرایی شدن این طرح گذاشته‌اند. بر اساس پیگیری‌ها حتی در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور پیدا کردیم و فرایند رجیستر و نفعی که برای مردم و جامعه دارد را توضیح دادیم.

وی با اشاره به آمار و ارقام تکان‌دهنده‌ی قاچاق موبایل گفت: در روز حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار گوشی قاچاق وارد بازار کشور می‌شود. یکی از کالاهایی که واردات آن ساده است کالای موبایل است چرا که به لحاظ قمیت و حجم کمی که دارد، به راحتی قاچاق آن صورت می‌گیرد که متاسفانه این گونه کالا هم به سلامتی مردم و هم اقتصاد کشور لطمه می‌زند و متاسفانه موجب بزهکاری در جامعه می‌شود.

به گفته‌ سفار رییس هیات مدیره‌ی انجمن واردکنندگان موبایل، اجرای طرح رجیستری گامی در راستای ساماندهی بازار موبایل، تضمین حقوق مصرف کننده، افزایش شفافیت اقتصادی، رونق اشتغال، افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی و کمک به توسعه زیرساخت‌های ملی است، اما ذی‌نفعان کنونی خواستار تعویق اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل هستند که طبیعتا روزی ۳۰ تا ۳۵ هزار دستگاه گوشی موبایل وارد کشور می‌شود و هیچ حقوق و عوارضی برای آن پرداخت نشود و هیچ تعهدی برای ارایه خدمات پس از فروش نداشته باشد، بنابراین این حوزه برای کسانی است که کار قاچاق می‌کنند، بسیار جذاب است.

رییس هیات مدیره‌ی انجمن واردکنندگان موبایل افزود:به طور مثال اگر یک میلیون دستگاه گوشی را با میانگین قیمت ۲۵۰ دلار محاسبه کنیم و مبنای مالیات آن را ۱۶.۵ درصد در نظر بگیریم، مبحث عدم پرداخت مالیات رقم بسیار بزرگی است که متاسفانه تعویق در اجرای طرح رجیستری به بدنه اقتصادی کشور لطمه‌ی بزرگی وارد می‌کند.

سفار اعلام کرد که در طول دو سه ماهه گذشته که بحث رجیستری داغ شد شرکت‌های واردکننده موبایل برای اینکه همسو بودنشان را با دولت و جامعه نشان دهند ۸۹ درصد نسبت به میزان مالی سال گذشته افزایش واردات داشته‌اند، چرا که اطمینان داشتند بحث رجیستر اجرایی خواهد شد و در حد شعار نیست.

به گفته‌ی وی، این موضوع نشان داد که شرکت‌ها توان تامین نیاز بازار را دارند و از سوی دیگر این مساله روی اشتغال تاثیر زیادی می‌گذارد چرا که از بین رفتن ۹۵ درصد قاچاق، امکان ۹۵ درصد افزایش اشتغال را ایجاد می‌کند.

سفار ادامه داد: اعضای انجمن مطمئن بودند که این طرح ۲۸ مهرماه اجرایی می‌شود و در واقع هم‌اکنون ما بدهکار شرکت‌هایی که در انجمن فعالیت ‌دارند شده‌ایم، چرا که قبلا اعلام کردیم و شرکت‌های واردکننده برای تامین نیاز بازار اعلام آمادگی کردند.

بر اساس گزارش رییس هیات‌مدیره‌ی انجمن واردکنندگان موبایل، گوشی آیفون که واردات قانونی آن هزینه‌ای برابر یک میلیون تومان دارد و پروسه واردات آن ۲۰ روز طول می‌کشد را قاچاق‌چی با هزینه‌ی ۴۰ هزار تومان وارد بازار می‌کند، بنابراین چطور شرکت‌ها می‌توانند ایستادگی کنند در حالی که تعادلی بین این فعالیت‌ها وجود ندارد.

به گفته‌ سفار، در دو ماه گذشته یکی از حمایت‌هایی که دولت از واردات قانونی می‌کرد، ارز مبادله‌ای بود که دولت ارز مبادله‌ای را قطع کرد و اگر حساب کنیم که قیمت دلار از ۳۳۰۰ تومان به ۴۱۵۰ تومان افزایش یافت، حدود ۲۰ درصد اختلاف عدد ایجاد می‌کند که روی سایر موارد از جمله محاسبه‌ی ۵ درصد گمرک، ۹ درصد ارزش افزوده، و سایر موارد تاثیر می‌گذارد.

نیاز بازار کشور سالانه ۱۲ میلیون دستگاه است که عدم پرداخت عوارض نتیجه‌ای جز ارایه کالای ناسالم و کالای ریفربیشد و ری‌بل یا فورتین دیز از طریق منطقه خاورمیانه را به بازار کشور نخواهد داشت.

سفار معتقد است تنها کالایی که امکان رصد آن وجود دارد گوشی موبایل به دلیل دارا بودن شماره سریال آن است که به راحتی قابل رصد است، اما می‌گوید که چرا این طرح اجرا نمی‌شود وقتی سالی سه هزار میلیارد تومان می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

به گفته‌ وی، در حالی که بحث واردات قانونی موبایل جدی شد، میزان واردات ۸۹ درصد افزایش یافت اما همین یک روز و یک هفته و یک ماه تعلل در اجرای طرح می‌تواند علاوه بر اینکه باعث خسارت شرکت‌ها شود، بلکه اعتماد صنوف را به وزارت ارتباطات کاهش دهد.
 
 
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان