آخرین اخبار

22. آذر 1396 - 10:49   |   کد مطلب: 31883
یکی از افرادی که به دلیل خریداری خط های مسدودی اپراتور ایرانسل دچار مشکل شده بود اظهار داشت: چرا خط های که استفاده شده را به مردم به عنوان خط کار نکرده فروش می رسانند که هر روز مزاحمت هایی برای خریدار جدید به وجود بیاید، حتی بخاطر این مزاحمت ها بین من و همسرم دعوا شد، اما همسرم بعد از پیگیری متوجه شد که خط قبلا استفاده شده و به خاطر این مسئله و شک همسرم چند روز در خانه ما دعوا بود.

به گزارش رودآور به نقل از انقلاب نیوز، طبق مصوبه‌ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه سیم‌کارتی به مدت 90 روز بلااستفاده بماند، اپراتور مجاز می‌شود نسبت به سلب امتیاز آن اقدام کند.

 
قانون سلب امتیاز سیم کارت های اعتباری
 
همچنین بر اساس قانون اوپراتور دوم تلف همراه(ایرانسل) اگر سیم‌کارت اعتباری به مدت ۹۰ روز پیاپی فعالیتی نداشته باشد از مالکیت مشترک خارج و به ایرانسل بازگردانده می‌شود.

در ارتباط با سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول نیز در صورتی که مشترک بیش از 90 روز نسبت به ارسال پیامک، برقراری تماس یا استفاده از اینترنت سیم‌کارت خود اقدام نکند، اپراتور مجاز به سلب امتیاز از این خط خواهد بود.

پس از سلب امتیاز اگر مشترکی مایل باشد بار دیگر مالکیت سیم‌کارت خود را داشته باشد، در صورت عدم واگذاری سیم‌کارت، او در اولویت خواهد بود و می‌تواند با پرداخت مبلغ پنج هزار تومان بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.

در میان کاربران اپراتور‌ دوم یا ایرانسل نیز در صورت سلب امتیاز شدن سیم‌کارت فرد می‌تواند با مرکز تماس ایرانسل تماس گرفته و پس از احراز هویت در صورت عدم واگذاری سیم‌کارت و عدم ورود آن به چرخه‌ی توزیع، بدون پرداخت هزینه بار دیگر سیم‌کارت خود را فعال کند.

پس از واگذاری تعداد زیادی سیم‌کارت که درصد قابل توجهی از آنها بی‌استفاده مانده بودند، رگولاتوری به عنوان راه‌حلی به جای ارائه شماره‌های جدید، از اپراتورهای تلفن‌همراه خواست شماره‌های بدون استفاده‌ای که در اختیار مردم است را به شبکه بازگردانند.

به این ترتیب اپراتورهای تلفن‌همراه می‌توانند در صورت غیرفعال بودن سیم‌کارت اعتباری به مدت ۳ماه متوالی، سیم‌کارت را از مشترک پس‌گیرند و مشترک حقی روی سیم‌کارت نخواهد داشت.
 
مشکلات سیم کارت های مسدودی برای مردم
اما مشکل از جایی شروع می شود که شماره هایی که قبلا  در اختیار مشترکان بوده و حالا به دلیل عدم استفاده مسدود شده مجدد به ایرانسل باز گذشته و در برخی مراکز فروش سیم کارت های به  صورت خط های صفر به مردم فروخته می شود.
در واقع اگر سیم‌کارت‌ فرد سلب مالکیت شود صاحب جدید آن می‌تواند از شماره صاحب قبلی استفاده کند و از طریق آن به شبکه‌های اجتماعی او از جمله اطلاعات و مسیج‌های شخصی او در تلگرام دسترسی پیدا کند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا هم در این باره به کاربران گفته است «پیش از فروش سیم‌کارت خود تمامی اکانت‌های فعال درشبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را غیر فعال کنند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیم‌کارت، کانال‌ها و گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی را نیز غیر فعال و حذف کنند و علاوه بر این عکس و فیلم‌های بارگذاری شده را هم از شبکه‌های اجتماعی حذف نمایند».
اما در این مسئله کاربران قبل از حذف اکانت سیم کارت هایشان مسدود و و اگذار شده و فرصتی برای حذف اکانت ها ندارند.
یکی از مشکلاتی که احتمالا برای فردی که سیم‌کارتش سلب مالکیت می‌شود پیش خواهد آمد استفاده صاحب جدید از شبکه‌های اجتماعی او و بویژه پیام‌رسان تلگرام است، علاوه بر آن برای خریداران جدید نیز مشکلاتی از قبیل مزاحمت هایی از طرف افرادی که از قبل شماره خط خریداری شده را داشتند خواهد شد.
 
خط کارکرده را به عنوان خط صفر خریداری کردم
در این زمینه یکی از هموطنان که دچار مشکل مزاحمت بعد از خرید چنین سیم کارت هایی شده بود در گفتگو با خبرنگارانقلاب نیوز اظهار داشت: چند روز پیش خط ایرانسل خریدیم تا فعال کردم چندین نفر پیام دادند، به همین خاطر از نمایندگی ایرانسل  پیگیر شدم  جوابشان این بود که این خط هامسدودی از طرف ایرانسل  است و دوباره به فروش می رسد.
وی گفت : باید هنگام خرید به ما  اطلاع بدهند تا چنین خط هایی را خریداری نکنیم این چه معنایی دارد که خط دیگران را که قبلا کلی از آن  استفاده کردند و شماره آن دست چندین نفر است  را به یکی دیگر بفروشند که در نهایت این همه هم مزاحم داشته باشد.
 
دعوای زن و شوهر به خاطر اپراتور ایرانسل
یک شهروند خانم  قمی ;i بدون اطلاع یکی از این خط های ایرانسل را خریداری کرده بود در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوزاظهار داشت: چند هفته پیش یک خط ایرانسل خریدم هر روز افراد مختلفی به هم پیام می داند و  زنگ می زدند این مسئله را  پیگیر شدم در نهایت به من گفتند که خط  مسدودی بوده و آن را به من به عنوان خط صفر و کار نکرده فروختند.

این بانوی قمی افزود: چرا خط های که استفاده شده را به مردم به عنوان خط کار نکرده فروش می رسانند که هر روز مزاحمت هایی برای خریدار جدید به وجود بیاید، حتی بخاطر این مزاحمت ها بین من و همسرم دعوا شد، اما همسرم بعد از پیگیری متوجه شد که خط قبلا استفاده شده و به خاطر این مسئله و شک همسرم چند روز در خانه ما دعوا بود.
یکی دیگر از افرادی که خط مسدودی ایرانسل را به عنوان خط کار نکرده خریداری کرده بود در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز  اظهار داشت: بنده هم به همچین مشکلی برخوردم که ایرانسل خطی به بنده فروخت و این خط را به خانمم دادم که بعد چند روز چند نفر پیام دادند که باعث ناراحتی من شد  اما  بعد چند روز متوجه شدیم این خط قبلا دست کس دیگری بوده  و کلی مزاحم داشته و برای ما هم مزاحمت ایجاد کردند.

وی گفت: هنگام فروختن خط های مسدودی باید به مردم اطلاع رسانی شود و مردم هم دقت کنند اگر می خواهند خط خریداری کنند  اپراتور و فروشنده سوال کنند که خط مسدودی است یا خط صفر  سپس اقدام به خرید کنند تا بعدها دچار مشکل نشوند.
 
باید به خریدار اطلاع دهند خط مسدودی است
همچنین یکی دیگر از هموطنان در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز  ضمن گلایه از فروش خط های کار کرده به عنوان خط صفر توسط ایرانسل اظهار داشت: من خط ایرانسلی خریداری کردم بعد از چند روز فردی با من تماس گرفت که این خط برای من است و آن را نفروختم الان ان خط دست شماست.

با توجه به اظهارات افرادی که بدون اطلاع از اینکه خط خریداری شده توسط آنها خط های مسدودی  بوده و بعد از خریداری دچار مشکل شدند باید اپراتورهایی که اقدام به مسدود کردن خط ها و فروش مجدد آنها به مردم می کنند در حالی که مردم از مسدودی خط های که خریداری کردند اطلاعی نداشتند پاسخگو باشند که نام این کار چیست؟
با توجه به قیمت پایین خط های اعتباری اپراتور های مختلف تلفن همراه مطمعنا مردم اگر مطلع شوند خطی که قرار است خریداری کنند خط مسدودی و کار کرده است برای پیشگیری از مزاحمت ها و دردسرهای آن  اقدام به خرید این خط ها نخواهند کرد.
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان