آخرین اخبار

22. آذر 1396 - 16:00   |   کد مطلب: 31888
از دستیاری کی روش تا ناکامی در دنیای مربیگری؛
اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند
این تنها مشتی از خروارها مربی جوان بود که در طول سال های گذشته در فوتبال ایران قتل عام شده اند. برخی از این مربیان جوان پس از یک دوره ریکاوری توانسته اند با حضور در کلاس های مربیگری و افزایش علم و دانش به دنیای فوتبال بازگردند و برخی دیگر اما برای همیشه از دنیای مربیگری کنار رفته و حتی از صفحه فوتبال ایران نیز محو شدند. حالا باید دید که عاقبت این مربیان جوان که در طول یکسال گذشته با این ناکامی ها دست و پنجه نرم کرده اند به کجا می کشد؟

به گزارش رودآور به نقل از فردا، نیم فصل اول لیگ هفدهم با صدر نشینی پرسپولیس، اختلاف هفت امتیازی با تیم دوم پایان یافت و اتفاقات گوناگونی در 15 هفته ابتدایی لیگ برتر و حتی بازی های لیگ رخ داد که یکی از شاخص ترین آنها، رفت و آمد مربیانی بود که روزگاری در دنیای بازیگری برای خودشان اسم و رسمی داشتند اما امروز در مسیر مربیگری، نتوانسته اند مانند گذشته موفق ظاهر شوند.

120 مسابقه در طول نیم فصل اول میان 16 تیم حاضر در این رقابت ها برگزار شد که حواشی مختلفی را هم در بر داشت و اتفاقا در این نیم فصل هم این حواشی کم نبود اما در این میان بازار استعفای سرمربیان تیم ها هم گرم بود. در لیگ یک هم مربیان جوانی شاغل بودند که برخی از آنها از سمت خود کنار رفته و برخی هنوز پابرجا مانده اند. استعفاهایی که یا به خواسته سرمربی و مهیا نبودن شرایط یا حتی دانش و تجربه کم و نارضایتی هواداران به خاطر عملکرد بد و نتیجه نگرفتن تیم ها صورت گرفت.

در این بین نکته جالب توجه این بود که جدایی ها و جلوس جانشین ها تنها بین سرمربیان ثابت و شناخته شده نبود بلکه بیشتر انها از افرادی بودند که در زمان حضور در هنگام بازیگری در مستطیل سبز کارنامه درخشانی داشتند اما در کنار مستطیل سبز و منطقه ویژه مربیان، به خوبی از عهده این کار برنیامدند. در این گزارش به مربیانی می پردازیم که از ابتدای لیگ با تیم های خود قرار بسته اما نتوانستند پایان نیم فصل را ببینند.

 

علی منصوریان؛ وداع با دستان خالی

 

در پایان هفته هفتم لیگ هفدهم بود که زمان جدایی منصوریان از تیم محبوبش فرا رسید. زحمات منصوریان برای استقلال، کسب مقام نایب قهرمانی، پیروزی در دربی و صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمان آسیا بود.
منصوریان برای لیگ هفدهم اما برنامه های ویژه ای در سر داشت اما روند حرکتی وی با استقلال دقیقا کپی از اتفاقات لیگ قبل بود. انجام هفت بازی و کسب تنها پنج امتیاز.
گره کور تاکتیکی و بی نظمی و آشفتگی در چیدمان بازیکنان قبل از هربازی رفته رفته سیل انتقادات را روانه باشگاه استقلال کرد و هیات مدیره چه دربخش مدیریتی و چه دربخش فنی تنها راه چاره برای بقا را در دادن اولتیماتوم و درنهایت حذف سرمربی دید تا به یکباره منصوریان تنهاترین ادم تاریخ استقلال شود و به همگان ثابت شود استقلال جای کسب تجربه نیست.

  [اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند +تصاویر]

 

علی کریمی؛ مربی چند روزه

 

کاپیتان سابق تیم ملی ایران در حال گذراندن دوران بازنشستگی بود که بزرگترین ریسک را انجام داد و سکان هدایت نفت تهران را دردست گرفت. کریمی تنها برای مدت کوتاهی در تیم ملی توانسته بود کنار کی روش تجربه مربیگری کسب کند و به همین دلیل قطعا این مدت برای رویارویی با مسایل و حواشی که در مالکیت و انتخاب سرمربیگری این تیم پر تلاطم وجود داشت برایش کافی نبود.

همین مسئله سب شد تا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال نتواند نقش یک سرمربی برنده را داشته باشد و سرانجام پس از یک کش و قوس نه چندان طولانی، بار دیگر حمید درخشان بر جایگاه مربیگری نفت تهران جلوس کرد تا اولین تجربه علی کریمی در مربیگری با ناکامی همراه باشد.

[اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند +تصاویر]

رضا عنایتی؛ امیدوار به نیم فصل دوم

 

عنایتی که در کارنامه فوتبالی خود عنوان برترین گل زن کنونی کل ادوار لیگ برتر را دارد سرمربیگری تیم قعر جدولی مشکی پوشان مشهد را بعد از علیرضا مرزبان به عهده گرفته است.

عنایتی که در ابتدا به عنوان دستیار مرزبان به این تیم ملحق شد اکنون در مقام سرمربیگری این تیم وعده تغییرات مثبت داده تا سهمیه تیمش در لیگ برتر حفظ شود وتااینجای کار توانسته حمایت و رضایت باشگاه را جلب کند و امیدوار است که فرجام شیرینی با این تیم مشهدی در پایان لیگ هفدهم داشته باشد. این در شرایطی است که نتایج به دست آمده نشان می دهد بهترین گلزن ادوار لیگ هنوز نتوانسته در دنیای مربیگری چندان موفق ظاهر شود.

[اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند +تصاویر]

آرش برهانی؛ از غربت در فوتبال تا سکوت در مربیگری

 

آرش برهانی آقای گل تاریخ باشگاه استقلال که در غربت و سکوت از فوتبال خداحافظی کرد سرمبیگری داماش تهران را برای شروع فعالیت مربیگری انتخاب کرد؛ هر چند برای شروع چندان عجله ایی نداشت اما برای استعفا دادن هم زمان زیادی را پشت سر نگذاشت و از سمت خود استعفا داد.

  [اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند +تصاویر]

 

رسول خطیبی؛ گاهی موفق، گاهی ناموفق

 

رسول خطیبی یک قدمی از بقیه جلوتر است و قبل از خداحافظی از فوتبال هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی در گسترش فولاد حضورداشت . خطیبی توانسته در طول مدت سرمربیگری خود هدایت چهار تیم تبریزی را بر عهده بگیرد و به عنوان مربی برتر سال فوتبال در سال 91-92هم دست یابد. اما این سرمربی جوان هم پس از دوازده هفته حضور در لیگ یک تنها با کسب شش امتیاز از سمت خود استعفا داد تا جزو مربیان ناکام امسال لقب بگیرد.

[اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند +تصاویر]

 

جواد نکونام؛ از دستیاری کی روش تا سرمربیگری خونه به خونه

 

نکونام که در بالاترین سطح فوتبال جهان و در مسابقات معتبری مثل لالیگا تجربه بازی داشته برای شروع و ورود به عرصه مربیگری پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی جوانان را رد کرد و تمایل داشت که از لیگ برتر شروع کند اما سرانجام لیگ یک و خونه به خونه را به عنوان مقصد اصلی برای شروع دوران مربیگری انتخاب کرد.
نکونام که در ابتدای کار خود را برای سخت ترین اتفاقات آماده می دید منتظر همه نوع اتفاقی بود مگر چاقو کشی لیدرها در تمرینات تیمش و اینچنین بود که نکونام در میانه راه در استانه جدایی از تیمش قرار گرفت. اما سودای لیگ برتری شدن بازهم اورا به تیم خونه به خونه آمل بازگرداند.

[اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند +تصاویر]

علی نظر محمدی؛ مرد محبوب رشت کنار رفت

علی نظر محمدی در فصل 95- 96 با سرمربیگری سپید رود رشت توانست به لیگ برتر صعود کند اما در این نیم فصل پس از پذیرش پنج شکست متوالی در یک حرکت احساسی از بازیکنان تیمش خداحافظی کرد اما یک روز بعد و در مقابل نارضایتی هواداران، مالک باشگاه با استعفای او مخالفت کرد. تنها چند روز بعد درحالیکه نظر محمدی لیست نفرات مدنظرش برای نیم فصل دوم را اماده میکرد با اقدام عجیب و شبانه مالک باشگاه خودش و سایر اعضای کادر فنی از لیست سپیدرود کنار گذاشته شدند تا مرد محبوب رشت هم این چنین از دنیال مربیگری کنار رود.

 

[اوضاع درام مربیانی که روزگاری برای خودشان کسی بودند +تصاویر]

 

این تنها مشتی از خروارها مربی جوان بود که در طول سال های گذشته در فوتبال ایران قتل عام شده اند. برخی از این مربیان جوان پس از یک دوره ریکاوری توانسته اند با حضور در کلاس های مربیگری و افزایش علم و دانش به دنیای فوتبال بازگردند و برخی دیگر اما برای همیشه از دنیای مربیگری کنار رفته و حتی از صفحه فوتبال ایران نیز محو شدند. حالا باید دید که عاقبت این مربیان جوان که در طول یکسال گذشته با این ناکامی ها دست و پنجه نرم کرده اند به کجا می کشد

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان