آخرین اخبار

22. آذر 1396 - 1:16   |   کد مطلب: 31897
با نزدیکی به شب یلدا جولان دلالان در بازار همدان افزایش یافته كه می‌طلبد اهرم نظارت در بازار قوی‌تر عمل کند تا کام مردم به دلیل گرانی در شب یلدا تلخ نشود.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، روزهای سرد پاییزی یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته می‌شود تا وارد فصل جدیدی از زندگی شویم، فصلی که با وجود سرما روزهای زیبایی را برای مردم رقم می‌زند.

مردم ایران بر اساس سنت دیرینه روز پایانی پاییز را شب یلدا یا شب چله نامیدند شبی که از تمام شب‌های سال بلندتر بوده و مردم در این شب دور هم جمع می‌شوند تا خود را برای ورود به فصل زمستان آماده کنند.

از ایام کهن ایرانیان در این شب سنت‌های مختلفی همچون زدن تفعلی به دیوان حافظ، نشستن پای داستان‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و از این دست رسوم داشتند ولی بخش جذاب شب یلدا خوراکی‌های مربوط به این شب است.

در این شب میوه‌هایی همچون پرتقال، سیب، انار، هندوانه و خوراکی‌های دیگری همچون آجیل و شیرینی بر سفره‌های یلدا چیده می‌شود تا خانواده‌های دور هم ضمن انجام دیگر رسوم دلی از عزا هم دربیاورند.

البته هر چه جلوتر آمدیم شکل و شمایل شب یلدا تغییر کرد و چاشنی چشم و هم چشمی پیدا کرد اینطور که هر چقدر سفره یلدا پررنگ‌تر باشد گویا شبی پربار پشت سر گذاشته می‌شود در صورتی که ماهیت این شب نزدیک شدن آدم‌ها به یکدیگر بود

ولی این روزها همه دنبال این هستند تا سفره رنگین خود را در تلگرام و اینستاگرام به رخ بقیه بکشند.

با تغییر رفتار و آداب مردم، بازار هم همچون گذشته نبوده و به دنبال این است تا رکود ماه‌های قبل خود را در ایام منتهی به بازار شب یلدا جبران کند در صورتی که گذشتگان و بزرگان بازار همدان سخن از انصاف و همراهی می‌زدند تا هیچ خانواده‌ای شب یلدا سفره خالی نداشته باشد.

روزهای منتهی به شب یلدا حساسیت خاصی دارد چراکه نبود نظارت سبب می‌شود دلالان همچون سال‌های گذشته در بازار جولان داده و تنها به فکر سود خود باشند، سودی که می‌تواند به هر قیمتی به دست بیاید.

در حال حاضر بازار همدان از نظر کالا هیچ کمبودی ندارد و نیاز مردم به وفور وجود دارد ولی جای سوال است چرا با وجود کالا به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز مردم قیمت کالاهایی همچون میوه، آجیل و شیرینی در روزهای منتهی به شب یلدا افزایش می‌یابد.

هر ساله با افزایش قیمت خودسرانه و غیرقانونی این اقلام در بازار همدان مواجه هستیم که ضرر آن ابتدا به مردمی می‌رسد که این روزها آهی در بساط ندارند تا میوه‌ای برای خانواده خود خریداری کنند.

انتظار از دستگاه‌های متولی این است که روزهای منتهی به شب یلدا، خواب و خوراک را بر خود حرام کرده و نظارت بر بازار را افزایش دهند تا شاید این بار مردم کمتر در این وادی ضرر کنند.

نظارت بر بازار شب یلدا افزایش یابد

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان بر افزایش نظارت و بازرسی بر بازار همدان تاکید کرد و گفت: مدیریت بازار همدان برای شب یلدا نیازمند نظارت جدی و قوی از سوی نهادهای نظارتی است.

آرش طاووسی اظهار کرد: ایام خاص مثل شب یلدا که در فرهنگ ما ایرانی معنای جمع شدن خانواده‌ها در کنار همدیگر را دارد و سپری کردن شب چله به عنوان طولانی‌ترین شب سال را معنی می‌دهد.

وی افزود: مردم در این شب انواع خوراکی‌ها از جمله آجیل و تنقلات، شیرینی، هندوانه و میوه‌های فصل را خریداری و از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. به دلیل اینکه اکثر خانواده‌ها در این شب میهمان اقوام دیگر به خصوص بزرگ‌ترهای فامیل مثل پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند، میزبان برای نشان دادن احترام بیشتر به میهمان خود سعی در خرید کالاهای بیشتر از نیاز مصرفی شب یلدا می‌کند که همین عامل منجر به افزایش تقاضا در بازار می‌شود.

گرانی و افسارگسیختگی در بازار شب یلدا

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان گفت: متاسفانه در اقتصاد ما نزدیک شدن به مناسبت‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی به معنای گرانی و افسارگسیختگی بازار تعریف می‌شود در حالی که در اقتصادهای پیشرفته مصرف‌کنندگان به واسطه تخفیف‌های واقعی و قابل توجه که از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به کالاهای با کیفیت ارائه می‌شود از موقعیت ممتازی برخوردار می‌شوند که به راحتی می‌توانند نیاز خود را با کمترین هزینه رفع کنند.

وی اظهار کرد: این موضوع در اقتصاد ما کاملا عکس عمل می‌کند و یکی از مهمترین دلایل آن ضعف اساسی در سیستم توزیع و نظارت بر بازار است. دلال‌ها به راحتی هر کاری که بخواهند در این ایام انجام می‌دهند.

طاووسی تصریح کرد: حتی اگر کالایی چندین برابر نیاز به بازار عرضه شود باز هم کاهشی در قیمت آن اتفاق نخواهد افتاد چراکه دلال‌ها به راحتی بازار را برای کسب حداکثر سود مدیریت می‌کنند.

فشار‌های پشت پرده درصدد جلوگیری از تعقیب متخلفین

وی عنوان کرد: بیشترین رنجی که مردم در این زمان می‌برند از ضعف نظارت بر بازار است که انگار در همدان مدتی است که به خواب زمستانی فرو رفته است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان ادامه داد: نه تنها چنین ضعفی وجود دارد بلکه برخی افراد که مسئولیت‌هایی در این زمینه دارند متاسفانه خود مانع نظارت سایر دستگاه‌ها می‌شوند به طوری که با لابی‌گری و ایجاد فشار‌های پشت پرده درصدد جلوگیری از تعقیب متخلفین هستند که این اتفاقی جدید در همدان است و جای شگفت دارد.

وی بیان کرد: معتقدم این افراد که دست به چنین کارهایی سخیفی می‌زنند مردم را دوست ندارند وگرنه هیچ انسانی ولو اینکه خود متخلف‌ترین فرد باشد اینچنین پناهگاه و همسنگر متخلفین نمی‌شود.

به خاطر متخلفان در حق مردم اجحاف نشود

طاووسی اضافه کرد: مردم به سختی در حال کسب درآمد و رفع مایحتاج خود هستند و نباید اجازه داد تعدادی متخلف به راحتی در حق آنها اجحاف کنند بلکه انتظار می‌رود نحوه برخورد با متخلفین جدی و قانونمند باشد تا باعث جلوگیری از تکرار تخلف و اجحاف در حق مصرف کنندگان شود.

وی تصریح کرد: اراده جدی برای برخود با متخلفین زمینه ساز کاهش نوسانات غیرمنطقی قیمت‌ها، کاهش کیفیت کالاها و از همه مهمتر محدود کردن قدرت مانور دلالان در ایام خاص سال می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان افزود: مسئولی که جرأت ندارد یا نمی‌خواهد به وظیفه قانونی خود در برابر متخلفین عمل کند به جای قربانی کردن مردم و فرافکنی بهتر است مسئولیت قبول نکند یا از جایگاه فعلی خود استعفا دهد و اگر این اتفاق رخ ندهد به مردم خیانت کرده است.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از گرانی‌های بی پایه و اساس باید بازرسی و نظارت در یک هفته منتهی به شب یلدا تا آخرین ساعات همان شب در خصوص آجیل و شیرینی، میوه، گوشت جدی و چندین برابری شود.

طاووسی ابراز امیدواری کرد پس از شب یلدا دستگاه‌های ناظر گزارش عملکرد واقعی و صحیح خود را برای قضاوت مردم در نحوه عملکردشان در معرض افکار عموم قرار دهند.

انتهای پیام/ 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان