آخرین اخبار

17. بهمن 1396 - 15:17   |   کد مطلب: 32773
به گفته کارشناسان اقتصادی افزایش نرخ ارز در ماه ها و روزهای اخیر بی سابقه بوده است و از آنجا که بازار ارز عموماً واقعی نیست و حالت ساختگی و حبابی دارد، می طلب که مسئولان امر به وعده هایشان عمل کرده و برای شکسته شستن این بازار حبابی به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به نظر می رسد این روزها اقدامی از سوی مسئولان متولی برای تک نرخی کردن ارز که سابق بر این وعده اش را داده بودند خبری نیست که نیست.

با وجود آن که گفته بودند پس توافق برجام همه مشکلات کشور حل می شود، حتی آب خوردن مردم را هم به برجام گره زده بودند، اما شاهد ناکارآمدی روش های مسئولان مربوطه حتی با امضاء توافقنامه برجام بودیم، برجامی که به گفته برخی نمایندگان تماماً برای کشور ضرر داشت، تا جایی که با حتی به دلیل تمدید وضع تحریم های جدید، شاهد افزایش بی سابقه قیمت ارز هستیم.

اوج گیری افزایش قیمت ارز این روزها اثرات خود را بر پیکره جامعه گذاشته است و از سوی دیگر نیز دست دلالان و بازار آزاد هم با عدم نظارت کافی برای هرگونه اخلال در اقتصاد کشور باز شده است.

موضوعی که کارشناسان اقتصادی بر آن تأکید دارند گره خوردن معیشت مردم با نوسالات قیمت ارز است و این ضعف با عدم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بیشتر احساس می شود.

سابق بر این «حجت الله عبدالملکی» کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار رودآور از مشهود بودن تناقض گویی های بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه درباره کنترل نرخ ارز خبر داده بود و اینکه در شرایطی که هر روز بر صف های طولانی خریداران دلار در کشور افزوده می شود، ورود مجلس برای پاسخگو کردن دولت در راستای شفاف سازی نرخ ارز ضرورت دارد.

از این رو بر آن شدیم تا چرا مسئله افزایش قیمت ارز را از عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جویا شویم.

عرضه ارز به طور عمده در اختیار دولت است

در این باره «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: عرضه ارز به طور عمده در اختیار دولت است و نرخ واقعی را آن را  هم میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند و عوامل مختلفی در آن نقش دارد.

وضعیت نابسامان برخی مؤسسات مالی و اعتباری پیش زمینه ای برای سوق مردم به سمت خرید ارز و در نهایت افزایش قیمت آن شد

وی اظهار کرد: میزان عرضه و تقاضا هم بستگی دارد که نقدینگی مردم به کدام سمت تمایل پیدا می کند که این روزها با توجه وضعیتی که برای مؤسسات مالی و اعتباری و برخی بانک ها رخ داده است، به نظر می رسد برخی از مردم سرمایه خودشان را به سمت خرید ارز برده اند که در قیمت ارز اثرگذار بوده است.

تک نرخی شدن ارز، بازار حبابی آن را می شکند 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: از طرفی بازار ارز عموماً واقعی نیست و حالت ساختگی و حبابی در آن دخالت دارد، اینجاست که باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم و از آن طرف البته قدرت خرید کسانی که زندگیشان به تبعات و آثار نوسالان ارز وابسته است و دچار مشکل می شود را بالا ببریم.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: گرچه همین افزایش قیمت ارز این روزها تبعات بسیاری  برای جامعه داشته اما با یگ نوع نگاه دیگر هم می توان گفت شاید منافعی نیز به دنبال آورده باشد، چرا که واردات برخی از کالاهایی که در داخل تولید می شود با با افزایش قیمت ارزش کاهش یافته و از سویی دیگر نیز از میزان سفرهای خارجی کاسته است.

وی عنوان کرد: این نوع مدیریت شناوری هم اینک در کشور وجود دارد و مشکلات خاص خودش را ایجاد کرده و ضروری است تا به سمتی حرکت کنیم که قیمت ارز واقعی شود.

طرف های مذاکره برجام، با گردن کلفتی از اجرای آن امتناع می کنند/از برجام برای حل مشکلات کشور قطع امید کرده ایم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه به موضوع عدم پایبندی طرف مقابل ایران در مسئله برجام به تعهداتش اشاره کرد و گفت: طرف های ما با گردن کلفتی از اجرای آن امتناع می کنند و نتیجه آن شد که ما آنچه را که داشتیم از دست دادیم و آنچه را که باید هم به دست نیاوردیم.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: در این شرایط باید تلاش کنیم تا با نگاه به داخل کشور و توانایی های خود مشکلاتمان را حل کنیم، چرا که از طریق برجام راه به جایی نمی بریم و از برجام برای حل مشکلات کشور قطع امید کرده ایم.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان