آخرین اخبار

27. بهمن 1396 - 12:41   |   کد مطلب: 32936
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: حذف یارانه افراد پردرآمد در دستور کار مسولان اجرایی قرار دارد، اما اینکه مکانیزم دولت برای شناسایی افراد پردآمد و در نهایت حذف یارانه آنان چگونه است مشخص نیست و به آن اشاره نشده، به همین دلیل جلسه روز گذشته کمیسیون ناتمام ماند تا فردا، در جلسه ای دیگر به دولت اعلام شودکه چگونه می خواهد افراد پردرآمد را شناسایی و در نهایت یارانه آنان حذف کند.

«علی قربانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و فراکسیون امید در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: هنوز حذف 25 میلیون یارانه بگیر نهایی نشده و قرار است در کمیسیون تلفیق مجدداً بررسی شود.

وی اظهار کرد: پس از بررسی در کمیسیون تلفیق موضوع مورد نظر در صحن مجلس نیز وارد و بعد تصمیم نهایی گرفته می شود  که یارنه در حدود 25 میلیون نفر حذف شود یا نه، با این وجود به طور صریح در کمیسیون تلفیق آمده که یارانه روستاییان، افراد کم درآمد، حاشیه شهر ها و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نباید جذف شود.

دولت، مکانیزم خاصی برای شناسایی و حذف یارانه25 میلیون نفر اعلام نکرده/فردا تکلیف حذف شدن یا نشدن یارنه 25 میلیون نفر مشخص می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در حقیقت قرار است حذف یارانه افراد پردرآمد در دستور کار قرار بگیرد، اما اینکه مکانیزم دولت برای شناسایی افراد پردآمد و در نهایت حذف یارانه آنان چگونه است مشخص نیست و به آن اشاره نشده است، به همین دلیل جلسه روز گذشته کمیسیون ناتمام ماند تا فردا شنبه 28 بهمن ماه سال جاری، در جلسه ای دیگر به دولت اعلام کنند که چگونه و با چه طرحی می خواهند افراد پردرآمد را شناسایی و در نهایت یارانه آنان حذف کند.

مجلس در ابتدا نیز با حذف یارانه 35 میلیون نفر مخالفت کرد

قربانی تصریح کرد: دولت تنها 23 هزار میلیارد تومان برای یارانه های در نظر گرفته بود که با این مبلغ نزدیک 34 تا 35 میلیون نفر حذف می شد، اما مجلس با این قضیه مخالفت کرد و پراخت یارانه ها را در حدود هشت میلیارد دیگر افزایش داد تا به بالای 30 هزار میلیارد تومان دیگر رسید.

وی عنوان کرد: ولی با این وجود هم از آنجا که مکانیزم شفاف و مشخصی برای حذف تعدادی از یارانه بگیران مشخص نیست، بحث ها همچنان ادامه دارد که در حال حاضر حتی با افزایش بودجه در نظر گرفته شده برای یارانه نقدی، با این شرایط، یارانه 25 میلیون نفر می بایست حذف شود.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین تأکید کرد: تعیین تکلیف حذف شدن یا نشدن یارانه 25 میلیون نفر معطوف به جلسه فردا در مجلس شده است که اگر تصمیم به حذف است پس از آن چگونه این افراد پردرآمد شناسایی شوند.

سه دهک بالای جامعه به یارانه نقدی نیازی ندارند

قربانی ادامه داد: طبق گزارش آمار مرکز ایران حدود هفت دهک پایین درآمدشان از میانگین متوسط دهک درآمد کشور پایین تر هستند ولی سه دهک بالاتر از میانگین متوسط به بالا هستند و اگر این سه دهک پردرآمد به درستی  مشخص شوند، فشاری به افراد کم درآمد نمی آید، ولی همچنان که گفته شد مکانیزیم روشنی برای شناسایی افراد پردآمد جامعه نیست.

وی عنوان کرد: نگرانی فعلی به این دلیل است که روند کار به گونه ای نباشد که در این میان برخی از اقشار و طبقات کم درآمد جامعه حذف شوند، گرچه در حدود 25 میلیون نفر در کشور زندگی می کنند که به یارانه نقدی یعنی 40 تا 50 هزار تومان نیازی ندارند و در برابر میلیون ها پولی که دارند هیچ محسوب می شود.

دولت با به دست آوردن منبع مالی از حذف یارانه اقشار پر درآمد، آن را برای ایجاد اشتغال هزینه می کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: اگر مکانیزم روشنی برای حذف یارانه افراد پردرآمد و دهک های بالای جامعه به درستی ارائه واجرایی شود دولت با به دست آوردن چنین منبع درآمدی می تواند برای ایجاد اشتغال در کشور هزینه کند.

به گزارش رودآور؛ روز گذشته حاجی بابایی عضور دیگر این کمیسیون هم گفته بود که "حذف یارانه 25 میلیون نفر در سال 97 بعید است." امید آن که مجلسی ها راهکارهای اساسی از دولت برای شفاف سازی در ارائه مکانیزم جامع و کامل در راستای حذف 25 میلیون یارانه بگیر را بخواهند تا در این میان اگر  طرح حذف این تعداد یارانه بگیر مصوب شد، اقشار کم درآمد متضرر نشوند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان