آخرین اخبار

5. اسفند 1396 - 0:49   |   کد مطلب: 33044
عضو جامعه مهندسان پتروشیمی امریکا با بیان اینکه پروژه های علمی در کاهش آلایند های صنعتی، مسکنی موقت برای حفاظت از محیط زیست است، گفت: فناوری هسته ای، یک انرژی پاک برای جایگزینی سوخت های فسیلی است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز پنجم اسفندماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی است که در تقویم کشورمان با عنوان "روز مهندسی" نامگذاری شده است از این رو با مهندسان نخبه تویسرکانی به گفت و گو نشستیم تا از نزدیک با برنامه های آنان و مطالباتشانا ز مسئولان بیشتر آشنا شویم.

*رفتن به سمت جایگزینی سوخت های پاک به جای سوخت های فسیلی
«عباس همتی» از دانش آموختگان رشته¬ی مهندسی شیمی است که در دانشگاه اصفهان تحصیل کرده، وی به صورت ویژه به دنبال ارائه طرح هایی برای جایگزین کردن سوخت های پاک به جای سوخت های فسیلی است، چرا که امروزه هم رویکرد اصلی کشورهای پیشرفته دنیا در حفاظت از محیط زیست رفتن به سمت استفاده نکردن از سوخت های فسیلی و نیز باقی ماندن آن برای نسل آینده است.
مجموع مقالات ISI و مقالات کنفرانس های ملی و بین المللی همتی 21 مقاله است، او همچنین عضو انجمن مهندسی شیمی ایران، انجمن هوای پاک ایران و عضو جامعه مهندسان پتروشیمی امریکا نیز است.

از همکاری های پژوهشی و صنعتی او می توان به همکاری با دکتر حامد رشیدی در مدل سازی و شبیه سازی واحد CDR پتروشیمی کرمانشاه و یا همکاری در بهینه سازی پارامترهای عملیاتی و بهینه سازی مبدل های خنک کننده برج جذب واحد CDR پتروشیمی کرمانشاه اشاره کرد.
همتی همچنین همکاری تنگاتنگی با پروفسور نوارچیان در برسی خواص داربست های پلیمیری درون تنی در دانشگاه اصفهان داشته است.
*با رویکرد کاهش گازهای گلخانه ای پروژه مدل سازی و شبیه سازی واحد CDR پتروشیمی کرمانشاه انجام شد
عضو جامعه مهندسان پتروشیمی امریکا درباره پروژه واحد CDR پتروشیمی کرمانشاه، گفت: با توجه به اینکه در قالب تعهداتی که در راستای صیانت و حفاظت از محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی داریم، ایران نیز همچون عمده کشورهای های دنیا می بایست از قوانین بین‌المللی موجود دراین این حوزه را رعایت کند تا صدمات ناشی از تولید در محیط زیست را تا حدودی جبران شود.
وی اظهار کرد: از این رو دیدگاهی به عنوان مکانیسم توسعه پاک برای شرکت های پتروشیمی که گازهای آلاینده تولید می کنند در نظر گرفته شده است و با این رویکرد کاهش گازهای گلخانه ای پروژه مدل سازی و شبیه سازی واحد CDR پتروشیمی کرمانشاه انجام شد.
*مبارزه با اثرات مخرب آلاینده ها و صدمات جبران ناپذیر هزینه بر است

همتی افزود: هزینه مبارزه با اثرات مخرب آلاینده ها و صدمات جبران ناپذیر آن بر کسی پوشیده نیست و انتظار داریم که طرح‌های محیط زیستی در آینده بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند تا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست محیطی که نیازمند بودجه و سرمایه گذاری های کلان هستند ایجاد انگیزه شود.
وی تصریح کرد: پروژه CDR را که با همکاری دکتر رشیدی انجام دادیم در حقیقت پروژه مهم زیست محیطی است و از سوی دیگر هم باید در نظر داشته باشیم که میزان بالایی از انرژی تولید و هدر می رود.
*پروژه "بهینه سازی پارامترهای عملیاتی و بهینه سازی مبدل های خنک کننده برج جذب واحد CDR"، راهکاری برای افزایش جذب دی اکسید کربن و کاهش مصرف انرژی برج های جذب 

وی عنوان کرد: به همین دلیل برای پتروشیمی کرمانشاه طرحی دیگر با عنوان "بهینه سازی پارامترهای عملیاتی و بهینه سازی مبدل های خنک کننده برج جذب واحد CDR" تا در بهینه سازی مصرف انرژی در برج با بهره گیری از مدل های جذب خاصی، زمینه را برای افزایش جذب دی¬اکسید کربن و کاهش مصرف انرژی مهیا سازیم.
*ارائه طرح های پژوهشی ـ عملیاتی در حوزه های حفاظت از محیط زیست، نیازمند اعتماد و سرمایه گذاری مسئولان 
عضو انجمن مهندسی شیمی ایران ادامه داد: حتی در شرکت های ذوب فلزات مس نیز شاهد آلاینده های گوگردی و اسیدی هستیم که می توان با ارائه طرح های پژوهشی ـ عملیاتی از با جذب این گونه آلاینده ها که زمینه ساز افزایش غلظت آلودگی هوا و خطرساز برای سلامت ما و نسل آینده است تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
*ارتقاء و توسعه واحدهای صنعتی، زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است 

همتی با تأکید بر اینکه ارتقاء و توسعه واحدهای صنعتی بر پویایی و رونق اقتصاد در کشور می افزاید، اما از سویی دیگر نباید با توسعه این واحدها سلامت افراد و محیط زیست را که سرمایه نسل های آینده هستند را به باد داد.

*پروژه های علمی در کاهش آلایند های صنعتی، مسکنی موقت برای حفاظت از محیط زیست

وی با بیان اینکه پروژه های ارائه شده نام برده، همچون قرص مسکن موقت برای حفاظت از محیط زیست هستند، گفت: آنچه که امروزه اهمیت بیشتری دارد جایگزین کردن سوخت های پاک به جای سوخت های فسیلی است تا کمتر شاهد تولید گازهای گلخانه ای و گازهای آلاینده ی هوا باشیم.
*فناوری هسته ای، یک انرژی پاک برای جایگزینی سوخت های فسیلی
این نخبه حوزه علم شیمی تصریح کرد: از فناوری و انرژی هسته ای می توان به عنوان یکی از سوخت ها و انرژی های پاکی نام برد که دانشمندان ما به علم و دانش آن دست یافته اند.

*نخبگان علمی کشور، نیازمند اعتماد و حمایت سرمایه گذاران و مسئولان

همتی از مسئولان صنایع کشور خواست تا به طرح های نخبگان جوان هم اعتماد کنند و از مسئولان حمایت صددرصدی، تا اگر پروژه ای با شکست مواجه شد، آنان را تشویق به ادامه راه کنند، چرا که مهمترین پروژه های جهان در ابتدا با شکست روبرو شدند و کم کم با افزایش تجربه ها ارتقاء یافته اند.

*ضرورت بکارگیری از مهندسان و این ظرفیت نیروی عظیم در لایه های مختلف جامعه

وی معتقد است که مهندسان با توجه به استعدادهایی که دارند در تمامی سطوح به کار گرفته شوند و از آن ها استفاده شود و نه اینکه تنها متولیان امر از ظرفیت نخبه ها استفاده کنند، بلکه باید به سمتی حرکت کرد که از تمامی ظرفیت نیروی انسانی بهره برده شود.

عضو جامعه مهندسان پتروشیمی امریکا همچنین اظهار کرد: البته شاید هم از آنجا که این شرکت ها آورده های و سرمایه های کلانی را به میدان می آورند، انتظار هم دارند تا از خروجی کار هم مطمئن باشند و کمتر رسیک می کنند، با این وجود اگر به مهندسان مشتاق همکاری هم اعتماد داشته باشند، چه بسا با رشد بالاتری همراه شوند.

*سخت گیری برخی شرکت ها برای همکاری با آنان، مهندسان را دلسرد کرده است

«زهره حریری» مدیر بسیج مهندسین صنعتی سپاه ناحیه تویسرکان هم با تأیید مطلب عنوان شده از سوی مهندس همتی، گفت: متأسفانه تعدادی از شرکت ها برای جذب نیرو سخت گیری های بسیاری دارند، چه بسا در بین افرادی که تمایل به همکاری دارند، عده ای هم باشند که شرایط لازم و کافی حضور در یک شرکت دانش بنیان را نداشته نباشد، اما شاهد هستیم از سویی همان افراد صاحب ایده ها و طرح های خلاقانه ای هستند که نیاز به حمایت های این شرکت ها دارند.

شکست اولین گام پیروزی است

به گزارش رودآور، امید آن که متولیان امر از مسئولان شرکت های دانش بنیان گرفته تا سرمایه گذاران و مسئولان از مهندسان جوان کشورمان در حوزه های مختلف حمایتی همه جانبه داشته باشند و حتی اگر طرح های ارائه شده آنان با شیت روبر شد برای خوداتکایی و خودکفایی کشورمان در ادامه راه نیز به آنان تکیه کنند و این اصل را در نظر داشته باشند که شکست اولین گام پیروزی است.

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان