آخرین اخبار

5. اسفند 1396 - 13:17   |   کد مطلب: 33058
کارشناس مسائل سیاسی کشورمان با بیان اینکه اصل طرح موضوع و اظهارات امروز روحانی درباره اینکه اگر ما خودمان را محدود کنیم و با کشورهای دنیا رابطه علمی نداشته باشیم، نمی توانیم به پیشرفت دست پیدا کنیم، مبهم و به نوعی اشتباه است، گفت: این در حالی است که ما در عمل از نظر علمی با کشورهای دنیا ارتباط داریم، بنابراین اصل طرح این موضوع نوعی فرافکنی و اظهارات غیرواقعی است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ صبح امروز شنبه، پنجم اسفندماه، حسن روحانی در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفته که "هیچ کشوری با انزوا به رشد و پیشرفت دست پیدا نخواهد کرد، اگر روابط علمی خود را با دنیا محدود کنیم هیچ فایده‌ای برای ما نخواهد داشت."

این درحالی است که گزارش های متعددی هر ساله در اوج تحریم های سخت علت ملت ایران از رشد علمی جوانان ما منتشر شده و می شد و دنیا هم بر این مطلب اذعان دارد، اینکه ایران اسلامی در اوج تحریم ها توانسته اختراعات و پیشرفت های علمی و پژوهشی گسترده ای را به ثبت برساند بر کسی پوشیده نیست.

در این باره به گفت و گو با «محمود قاسمی» کارشناس مسائل سیاسی کشورمان نشستیم.

 طرح موضوع "اینکه اگر با کشورهای دنیا رابطه علمی نداشته باشیم، نمی توانیم به پیشرفت دست پیدا کنیم، مبهم و نوعی فرافکنی است

وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: اصل طرح موضوع و اظهارات امروز روحانی درباره اینکه اگر ما خودمان را محدود کنیم و با کشورهای دنیا رابطه علمی نداشته باشیم، نمی توانیم به پیشرفت دست پیدا کنیم، مبهم و به نوعی اشتباه است.

وی اظهار کرد: در واقع ما در عمل از نظر علمی با کشورهای دنیا ارتباط داریم و شاید نظام جمهوری اسلامی، اساتید و دانشجویان ایران اسلامی جزء معدود کشورهایی هستند که مقاله های علمی آنان در مجامع جهانی انعکاس دارد، بنابراین اصل طرح این موضوع به نوعی فرافکنی و اظهارات غیرواقعی است که ما بیاییم و بگوییم با دنیا ارتباط علمی نداریم.

نوع نگاه دولتمردان به مسائل خارج از کشور، نگران کننده است

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نوع نگاه دولتمردان به مسائل خارج از کشور، نگاهی نگران کننده است به دلیل اینکه هیچ کدام از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران قائل به این نیستند که ما نباید با دنیا ارتباط داشته باشیم، چه ارتباط سیاسی و فرهنگی و چه ارتباط اقتصادی، یعنی بعید است در نظام ما کسی پیدا شود که مخالف این تعامل بین ایران و سایر کشورهای دنیا باشد، اما اینکه این تعامل به چه شکلی انجام شود نقطه اختلاف بین بسیاری از توده های مردم با بعضی از مسئولان است.

نوع ارتباط ما با خارج نباید، ارتباط ارباب ـ رعیتی از سوی غربی ها باشد

قاسمی تصریح کرد:  سه اصل را مقام معظم رهبری درباره سیاست خارجی مطرح کرده اند، اصل عزت، حکمت و مصلحت، یعنی ما در ارتباط خارجی و روابط دیپلماتیک در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی نباید ارتباط ارباب ـ رعیتی یا ذلیلنانه همراه با خواهش به طرف اروپا و غرب باشد.

وی عنوان کرد: آنچه که از دید مقام معظم رهبری و مسئولان دلسوز و ملت عزیز ما بد است، نوع تعامل است نه اصل تعامل، چرا که ما می گوییم اگر قرار است با دنیا تعامل داشته باشیم این احترام می بایست دو طرفه باشد.

امروز نگاه دولت، یک نگاه انفعالی و وادادگی نسبت به غرب و اروپا است/در نتیجه این نگاه، دشمن گستاخ تر شد

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: متأسفانه نگاه دولت امروز، یک نگاه انفعالی و وادادگی نسبت به غرب و اروپا است، که نمونه بارز آن را می توانیم در پنج سال گذشته با ده ها شاخص نشان دهیم، اینکه ما سعی کردیم در برابر زیاده خواهی های امریکا کوتاه بیاییم یا سوکت کنیم، یا به مصاحبه های دو پهلو وقت را بگذرانیم، در نهایت آن شد که هیچ نتیجه ای از این نوع تعامل با اروپا و امریکا نگرفتیم و دشمن را گستاخ تر کردیم که علیه ما در قالب تحریم گام های بیشتری بردارد.

قاسمی اظهار کرد: از این جمله هایی که گاهی دولتمردان ما می گویند تعجب می کنم، با وجود آن همه عبرت ها و آسیب های وارده بر ملت که در اثر انفعال و این نوع نگاه اشتباه نسبت به دشمن عاید ما شده، باز هم دولتمردان چنین حرف هایی می زنند.

به نوع نگاه دولت منتقد هستیم

وی همچنین گفت: ما به نوع نگاه دولتمردنمان منتقد هستیم، ما معتقد هستیم امریکا شیطان بزرگ است، معتقدیم اروپا دنباله رو امریکا است، منکر پیشرفت های علمی اروپا و امریکا هم نیستیم، اما اینکه در عرصه های علمی چگونه باید سراغ آن ها برویم، این چگونگی نقطه چالش است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: به عنوان نمونه بیش از 200 هیئت علمی توسط دولت کنونی به کشور دعوت شده اند و این هیئت های علمی در مهمترین دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه تهران، صنعتی شریف، بهشتی، با اساتید و دانشجویان ما جلسه برگزار کرده اند، حتی طبق آخرین اطلاعاتی که موجود است بین دانشگاه ها و اساتید امریکایی و اساتید و دانشجویان دانشگاه های ایران تفاهم نامه ای در رابطه با تبادل علمی استاد با دانشجو نوشته شده است.

چرا باید رییس هیئت علمی وارد شده به ایران، معاون هماهنگ کننده سازمان سیا باشد؟!

قاسمی تصریح کرد: در اینجا سوال این است چرا در نخستین هیئت علمی که در سال 94 وارد ایران می شود، معاون هماهنگ کننده سازمان سیا عنوان رییس این گروه باشد؟!، عرصه های علمی چه ارتباطی سازمان سیا دارد، ما اگر جدی به این مسئله نگاه کنیم، مشاهده می شود که در همین دو سه سال گذشته حتی شاهد دستگیری جاسوسانی در کنار مهمترین فرد اجرایی کشور بودیم.

دستگیری جاسوسانی که زمانی در کنار دست دولت بوده اند، نگران کننده است

وی ادامه داد: جیسیون رضائیان جاسوسی در کنار دست دلتمردان ما بود، که امریکا حاضر شد یک میلیارد و 700 میلیون دلار اموال بلوکه شده ما را آزاد کند و رضائیان را برگرداند، این قدر این جاسوس برای آنان مهم بوده است، یا نازنین لاغری در هیئت رسانه ای دولت و یا عبدالرسول دری اصفهانی در تیم هسته ای و یا داوود سید امامی در محیط زیست، تازه این پنج شش نفر جاسوس های لو رفته و دستگیر شده هستند، زمانی که ما این شرایط را در نوع نگاه دولت و تعامل با خارج از کشور می مشاهده می کنیم برایمان نگران کننده است.

هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران، مخالف تعامل با دنیا نیست، اما این تعامل نباید ذلت بار باشد

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تأکید کرد: هیچ گاه نظام جمهوری اسلامی ایران، ملت عزیز ما نسبت به تعامل کشور ما با دنیا دید منفی ندارد، اما اینکه این تعامل به چه شکل باید باشد، مهم است، در اینجا ما باید بر اساس عزت، حکت و مصلحت عمل کنیم تا خدایی ناکرده نگاه خواهش و التماس از طرف ما و نگاه ارباب ـ رعیتی از طرف اروپا و امریکا منجر نشود، چرا گه نگاه التماس به دشمن با مسلمانی و عزت ایرانی ما سازگار نیست.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان