آخرین اخبار

20. اسفند 1398 - 13:00   |   کد مطلب: 33504
اعمال ام داوود یکی از اعمال وارده در سومین روز از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف است، گرچه این مراسم در سال جاری به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، اما بزرگان دین ما را در این روز به انجام این اعمال ترغیب کرده اند، در دعای مخصوص این روز نام 41 پیامبر ذکر می شود که حیقوق نبی(ع) و دانیال نبی(ع) نیز در آن به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز بیستم اسفند ماه، پانزدهم ماه رجب است، گرچه به دلیل شیوع کرونا مراسم معنوی اعتکاف در کشور برگزار نشد، اما بزرگان دین ما را در این روز به انجام اعمالی معروف به ام داوود تشویق و ترغیب کرده اند.

در اعمال ام داود نام حیقوق نبی(ع) نیز ذکر شده است.

گفتیم حیقوق نبی(ع)، ایشان یکی از پیامبران الهی و از پیامبران دوازده گانه بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع). نام وی در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شدهو برای مسلمانان نیز قابل احترام بسیار است.

واژه حبقوق در زبان عبری یعنی در آغوش گرفته شده، پدر این پیامبر بزرگوار، یشوعالویت و مادرش شونامیت نام داشت کتاب وی به نام سفر سی و پنجم از اسفار عتیق در اوج فصاحت و بلاغت در ادبیات عبرانی هم به نگارش در آمده است.

گفته می شود، در دوران زندگی این حضرت بخت النصر بیت المقدس را به تصرف در می آورد و حضرت حیقوق نبی(ع) با عده زیادی از یهودیان از جمله برادرش دانیال نبی (ع) به اسارت سپاهیان بخت النصر در آمدند و به بابل انتقال داده شدند. تا این که در سال 538 قبل از میلاد کورش هخامنشی بابل را فتح کرد و در فرمانی دستور آزادی تمامی اسرا و زندانیان بنی اسرائیل را صادر و آنان را به مهاجرت به بیت المقدس تشویق کرد. آن حضرت هم پس از آزادی به اتفاق عده ای از پیروان خویش به ایران مهاجرت فرمود و در تویسرکان آن روز سکونت گزیدند و پس از رحلت نیز در همین مکان مدفون گردید.

آرامگاه حیقوق نبی (ع) از بناهای تاریخی ایران مربوط به دوره سلجوقیان است این بنا از فاصلۀ دور مانند یک برج مدور با سقفی مخروطی شکلبه نظر می رسد. و دارای بدنۀ هشت سطحی است.اساس بنا بدین شکل است که 8 ترکه آجری در آن ساخته شده که ستون های اصلی بنا را تشکیل می دهد و در نتیجه بنا به صورت سطوح 8 گانه به نظر می رسد.

همچنین شاهد هستیم که "دانیال یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که در قرن هفتم پیش از میلاد در بابل زندگی می‌کرده، بعد از مدتی وی به همراه عده‌ای از قوم یهود به ایران مهاجرت نمود و درشوش ساکن شد، تبارش به پسر چهارم از همسر اول یعقوب بر می گردد. زمان دقیق زندگی دانیال مشخص نیست؛ تصور می‌شود که او تا سال سوم زندگی کوروش هخامنشی زنده بودمحل دفن او به قطع مشخص نیست، ولیکن بیشترین تاریخ‌نگاران، آرامگاه دانیال نبی را درشوش می‌دانند، بعد از فتح بابل به دست کورش، دانیال نبی به شوش مهاجرت وحدودا درسن ۸۳ سالگی فوت و جسدش پس از مومیایی شدن در شرق رودخانه شاوور (شاه هور، شاهپور) دفن می شود.البته مکان‌های دیگری در عراق، بابل، مصر و سمرقند نیز ادعای مقبره دانیال رادارند. بعضی نوشته‌ها ادعا می‌کنند که تیمورلنگ بقایای دانیال را از شوش به سمرقند آورد که البته این موارد صرفا احتمال است .

بنای آرامگاه دانیال نبی در سال ۱۲۴۹ خورشیدی به دستور روحانی شیعه جعفر شوشتری و به دست حاج ملاحسین معمار پس از سیل ویرانگر همان سال که باعث تخریب بنای قبلی شده بود، ساخته شد و ضریحی در مرکز آن قرار گرفت. "

حال تنها چند روز دیگر تا برگزاری مراسم معنوی اعتکاف باقی نمانده و رجبیون که در این ماه راه توشه معنوی خود را بیش از روزهای دیگر می بندند قررا است در سومین روز از این مراسم معنوی و با زبان روزه اعمال ام داوود را به جای بیاروند.

در حقیقت انجام اعمال ام داوود مصادف با روز وفات بانوی شجاع دشت کربلا و پیام رسان عاشورا حضرت زینب کبری(س) است، در روایات آمده که هر گاه صاحب اندوهى این دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهایى بخشد.

عمل امّ داوود براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها، و دفع ستم ستمکاران بسیار مؤثّر است.
و کیفیت آن بنابر آن چه در کتاب «مصباح» شیخ آمده چنین است: "چون بخواهد این عمل را بجا آورد، روزهاى سیزدهم،  چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با رکوع، و سجود نیکو بجا آورد، در جایى خلوت که چیزى او را مشغول نکند، و کسى با او سخن نگوید.
چون از نماز فراغت یابد، رو به جانب قبله کند، و سوره «حمد» را صد مرتبه و سوره «توحید» را نیز صد مرتبه و «آیة الکرسى»  را ده مرتبه بخواند، و بعد از اینها قرائت کند سوره هاى «انعام، بنى اسرائیل (اسراء) ، کهف، لقمان، یسى، صافات، حم سجده، حمعسق، حم دخان، فتح، واقعه، ملک، ن، اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن، و چون از اینها فارغ شود، درحالی که رو به قبله است دعای ام داوود را بخواند.

در بخشی از این دعا بر 41 پیامبر(ص) درود فرستاده شده و آمده است: 

"وَ عَلَى السَّفَرَةِ الْکِرَامِ الْبَرَرَةِ الطَّیِّبِینَ وَ عَلَى مَلائِکَتِکَ الْکِرَامِ الْکَاتِبِینَ وَ عَلَى مَلائِکَةِ الْجِنَانِ وَ خَزَنَةِ النِّیرَانِ وَ مَلَکِ الْمَوْتِ وَ الْأَعْوَانِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَبِینَا آدَمَ بَدِیعِ فِطْرَتِکَ الَّذِی کَرَّمْتَهُ بِسُجُودِ مَلائِکَتِکَ وَ أَبَحْتَهُ جَنَّتَکَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أُمِّنَا حَوَّاءَ الْمُطَهَّرَةِ مِنَ الرِّجْسِ الْمُصَفَّاةِ مِنَ الدَّنَسِ الْمُفَضَّلَةِ مِنَ الْإِنْسِ الْمُتَرَدِّدَةِ بَیْنَ مَحَالِّ الْقُدْسِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى هَابِیلَ وَ شَیْثٍ وَ إِدْرِیسَ وَ نُوحٍ وَ هُودٍ وَ صَالِحٍ وَ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ یُوسُفَ وَ الْأَسْبَاطِ وَ لُوطٍ

و بر سفیران بزرگوار، آن نیکان پاکیزه، و بر فرشتگانت آن بزرگواران نویسنده اعمال بندگان، و بر فرشتگان بهشت، و گماشتگان بر دوزخ، و فرشته مرگ و یارانش، اى صاحب عظمت و بزرگوارى، خدایا! درود فرست بر پدرمان آدم، پدیده آفرینشت، که او را گرامى داشتى با سجده فرشتگانت، و بهشت را به او بخشید، خدایا! بر مادرمان حوّا درود فرست، آن پاکیزه از پلیدى، و صفا یافته از چرکى، و برتر از آدمیان، و گردش کننده در جایگاه هاى مقدّس، خداى درود فرست بر هابیل و شیث و ادریس و نوح و هود، و صالح و ابراهیم و اسماعیل و اسحق و یعقوب و یوسف اسباط و لوط

وَ شُعَیْبٍ وَ أَیُّوبَ وَ مُوسَى وَ هَارُونَ وَ یُوشَعَ وَ مِیشَا وَ الْخِضْرِ وَ ذِی الْقَرْنَیْنِ وَ یُونُسَ وَ إِلْیَاسَ وَ الْیَسَعِ وَ ذِی الْکِفْلِ وَ طَالُوتَ وَ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ وَ زَکَرِیَّا وَ شَعْیَا وَ یَحْیَى وَ تُورَخَ وَ مَتَّى وَ إِرْمِیَا وَ حَیْقُوقَ وَ دَانِیَالَ وَ عُزَیْرٍ وَ عِیسَى وَ شَمْعُونَ وَ جِرْجِیسَ وَ الْحَوَارِیِّینَ وَ الْأَتْبَاعِ وَ خَالِدٍ وَ حَنْظَلَةَ وَ لُقْمَانَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ وَ رَحِمْتَ [وَ تَرَحَّمْتَ ] وَ بَارَکْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَوْصِیَاءِ وَ السُّعَدَاءِ وَ الشُّهَدَاءِ وَ أَئِمَّةِ الْهُدَى،

و شعیب و ایّوب و موسى و هارون و یوشع و میشا و خضر و ذى القرنین و یونس و الیاس و یسع و ذى الکفل و طالوت و داود و سلیمان و زکرّیا و شعیا و یحیی و تورخ و متى و ارمیا و حیقوق و دانیال و عزیر و عیسى و شمعون و جرجیس و حواریّون و پیروان و خالد و حنظله و لقمان.
خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست  و بر محمّد و خاندان محمّد رحمت فرست و بر محمّد و خاندان محمّد برکت فرست، آنچنان که درود و رحمت و برکت بر ابراهیم و خاندان ابراهیم فرستادى، به حقیقت تویى ستوده و بزرگوار، خدایا! درود فرست بر اوصیاء، و سعادتمندان و شهیدان و امامان هدایتگر."

همان طور که در این دعا آمده؛ نام حضرت دانیال(ع) و حضرت حیقوق نبی(ع) نیز در این دعا ذکر شده است، آرامگاه هر دوی این پیامبران بزرگ در ایران  اسلامی است، یکی در شوش و دیگری در تویسرکان. 

اعمال ام داوود را امام صادق (ع) را که در پانزدهم رجب وارد شده است امام صادق(ع) به مادر داوود پسر زاده امام حسن مجتبى (ع ) و مادر رضاعى خود بود، می آموزد.

اعمالی که نجات دهنده هرکسی از غم ها خواهد بود. ای کاش امروز برای رهایی مردان، زنان و کودکان بی پناه سوریه، فلسطین و یمن از چنگال خون آشامان نیز دعا کنید و آزادیشان از یادت نرود.

دعاى معروف به ام داوود که شیخ صدوق، شیخ طوسى، علامه مـجـلـسى وسیدبن طاووس آن را از نظر سند معتبر واز نظر تاثیر براى رسیدن به حاجت، رفع گرفتارى ها و برطرف شدن ظلم و ستم دیگران تجربه شده و معتبر شناخته اند.

"در کتب حدیث نقل شده، جوانی عراقی به نام داوود که اهل معرفت بود به دست منصور دوانیقی به مدت طولانی در زندان گرفتار شده بود. مادرش تاب و توان خود را در فراق پسر از دست داده بود، روزی به خدمت امام صادق(علیه السلام) رسید و داستان را نقل کرد و از آن حضرت چاره‏ جویی نمود. حضرت فرمود: آیا می‏دانی این ماه، ماه رجب است و دعا در آن زود به اجابت می‏رسد آنچه را که می‏گویم دقیقاً انجام ده تا فرزندت از زندان رهایی یابد.

سید بن طاووس از ام داوود با کنیه ام خالد یاد کرده، و او را از جده هاى صالح و مومن و شایسته خود دانسته و در باب اعمال نیمه رجب خصوصیات و شرح اعمال ام داوود را آورده است:

ابتدا سه روز، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب را روزه ‏بدار و روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کن و 8 رکعت نماز به جا بیاور در حالتی که رکوع و سجودشان‏ را نیکو انجام دهی و در موضع خلوتى باش که چیزى تو را مشغول نسازد و انسانى با تو تکلّم ننماید، پس چون از نماز فارغ شدی رو به قبله کن و بخوان سوره مبارکه حمد را صد مرتبه و سوره مبارکه اخلاص را صد مرتبه و آیة الکرسى را ده مرتبه و بعد از اینها بخوان سُوَر مبارکه انعام و بنى اسرائیل و کهف و لقمان و یس و صافّات و حم سجده و حمعسق و حم دخان و فتح و واقعه و مُلْک و ن وَ اِذَا السَّمآءُ انْشَقَّتْ و ما بعدش را تا آخر قرآن و چون از اینها فارغ شدی بگو در حالتى که رو به قبله باشی دعای مخصوص ام داوود را. منابع حدیثی می افزایند همین که نماز را خواند پس از مدّت کمی پسرش آزاد شد. پس از آن ام داوود خدمت امام صادق(علیه السلام) رسید و پس از عرض سلام خبر رهایی پسرش را به او رساند." (مفاتیح الجنان)

زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان