آخرین اخبار

13. ارديبهشت 1397 - 4:41   |   کد مطلب: 33733
کارشناسان یکی از راهکارهای اساسی برای مقاوم سازی درختان گردو را اصلاح باغات گردو و پیوند زدن این درختان در راستای برای مبارزه با سرمازدگی می دانند.

به گزارش رودآور؛ چند سالی می شودکه سرمازدگی امان از باغداران و کشاورزان تویسرکانی بریده است تا جایی که تنها در سال 94 بیش از 120 میلیارد تومان خسارات با باغات تویسرکان وارد شد.

گردو زندگی بخش عمده ای از معیشت مردمان این دیار را تأمین می کند و بسیاری از خانواده ها مستقیم یا به صورت غیر مستقیم زندگیشان با این محصول پرارزش وابسته است.

مسئولان هم آن گونه که باید در در خروج از این وابستگی و تک محصولی بودن شهرستان به نظر قدم های مثبت و اثربخشی لااقل در سال های اخیر برنداشته اند که قابل لمس باشد.

با این وجود هستند بسیاری از کارشناسان جهاد کشاورزی و یا مراکز تحقیقاتی که سعی می کنند با تلاش خود به آموزش کشاورزان بپردازنند تا با اصلاح باغات گردو، درختان این محصول مقوی و البته مغزی را نسبت به آفات و به ویژه سرمازدگی مقاوم سازند.

از این رو با «علی مالمیر»، کارشناس ارشد و مسئول سابق ایستگاه تحقیقات گردوی تویسرکان و کارشناس فعلی این مرکز در استان همدان می نشینیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: گردو از درختان مهم و چند منظوره در باغباني و یکی از میوه های صادراتی کشور می باشد.گردو با نام انگليسي «Walnut»، عربي «جوز» و فرانسوي «Niox» از خانواده Juglandaceae و جنس Juglans از ميوه‌هاي آجيلي ( مغزدار ) است که بیست و یک گونه دارد.

وی اظهار کرد: در جنس ژوگلانس، گونه J.regia از نظر غذایی، صنعتي، تجاري، دارویي، حفظ محیط زیست و سازش با انواع خاك ها، بیشترین استفاده را نسبت به گونه های دیگر دارد.

مسئول سابق ایستگاه تحقیقات گردوی تویسرکان افزود:  چوب، پوست، برگ و میوه گردو در صنايعی مثل صابون سازي، رنگ رزي، شيريني پزي، كاغذ سازي، مبلمان، داروسازي و صنعت نفت استفاده مي شود. در تولید میوه گردو نسبت به سایر درختان از سموم شیمیایی کمتر استفاده می شود و مصرف مغز آن یکی از خوراکی های نسبتا سالم غذایی است.

مالمیر تصریح کرد: در ایران 98 درصد درختان گردو با نهال بذری گردوی سفید J.regia کاشته شده و دارای تنوع ژنتيكي هستند. مزیت این تنوع ژنتیکی وجود نمونه هاي كم نظير و با ارزش برای به نژادي و دست یابی به ارقام مرغوب گردو است .

وی عنوان کرد: اما تکثیر گردو با بذر و احداث باغ با نهال بذری معایبی مانند: غیریکنواختی محصول تولیدی، دیر باردهی، عملكرد پایين، سختی عمليات داشت و برداشت، پایين بودن كيفيت محصول و بالا بودن هزينه توليد دارد. براي تولید محصول با كيفيت و قابل رقابت در بازارهاي جهاني، آشنایی با اصول علمی پیوند گردو اهميت قابل توجهی دارد.
مسئول سابق ایستگاه تحقیقات گردوی تویسرکان ادامه داد: این موارد حاصل بررسی و مطالعه منابع و نتایج تحقيقات علمی و کارهای عملی در ایران و به خصوص ایستگاه تحقیقات گردوی شهرستان تویسرکان در استان همدان است که امیدوارم گام کوچکی در ارتقاء دانش عمومی تولیدکنندگان و باغداران باشد.

مالمیر ابراز امیدواری کرد که با روش های نوین علمی در حوزه باغداری و کشاورزی و آموزش آن به باغداران بتوان در راستای مقاوم سازی درختان گردو در برابر آفات و سرمازدگی گام های مؤثری برداشت.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان