آخرین اخبار

17. ارديبهشت 1397 - 8:34   |   کد مطلب: 33753
مدیر عامل شرکت اعتماد نوین، خواستار بهره گیری مسئولان آبی استان همدان از دستگاه تولید آب و رطوبت از هوای خشک توسط این شرکت شد.

به گزارش رودآور؛ «احمد رجبی» مدیر عامل شرکت اعتماد نوین، در واکنش به مصاحبه اخیر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با عنوان "51درصد ظرفیت سد اکباتان خالی است" از او و دیگر مدیران آبی خواستار بهره گیری از "دستگاه تولید آب و رطوبت از هوای خشک" توسط این شرکت شده است.

این دستگاه تولید ملی است و ظرفیت روزانه 1000 مترمکعب آب با قیمت چهار و نیم میلیارد تومان و بزرگترین سایز دستگاه به میزان 25000 مترمکعب با قیمت حدود 70 میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

امید آن که بحران کم آبی منطقه با حمایت از تولیدکنندگان داخلی به مسئله ای ساده تبدیل شود.

متن نامه ارسالی مدیر عامل شرکت اعتماد نوین به شرح ذیل است؛ 

قابلیت‌های دستگاه تولید آب و رطوبت از هوا:

دستگاه تولید آب و رطوبت از هوا، هوای محیط (خشک) را گرفته و طی فرایندی باردار و سپس تبدیل به رطوبت می‌کند. این دستگاه هوای موجود (خشک)، رطوبت، گرما و سرما را به گونه ای با هم مخلوط می‌کند که مجموعاً از هر یک لیتر آب-رطوبت، به میزان چندین برابر خود تولید آب می‌کند.

رطوبت‌ساز:

از بخش‌های دستگاه تولید آب و رطوبت از هوا «رطوبت ساز» می‌باشد. رطوبت‌ساز با توجه به میزان دما، رطوبت و فشار هوایی که در هر منطقه می‌باشد، نسبت‌ها  را مشخص و تنظیم می‌کند و از مجراهای چهارگانه (سرد، گرم، مرطوب و خشک) عبور می‌دهد.

هر دستگاه بر اساس چگونگی آب و هوای هر منطقه ساخته می‌شود به گونه‌ای که برای منطقه تعیین شده، کاربردی مناسب را داراست.

کنترلر:

کنترلر یا سیستم فرمان، وظیفه تنظیمات کل دستگاه را بر عهده دارد یعنی مغز دستگاه به حساب می‌آید و تمامی تنظیمات قسمت‌های مختلف دستگاه، ورودی‌ها، خروجی‌ها، محاسبات و چگونگی‌ها در این قسمت انجام می‌گیرد. هرچه کنترل قوی‌تر باشد یعنی استانداردها بیشتر رعایت شود، کارایی نهایی دستگاه تکمیل‌تر می‌گردد.

برای دستگاه فرق نمی‌کند که در چه منطقه آب و هوایی قرار می‌گیرد؛ چون عملیات رطوبت‌سازی و تولید آب، بدون تداخل محیط بیرون شکل می‌گیرد.

تبدیل رطوبت ایجادی به آب:

دیگر قسمت دستگاه مربوط به تبدیل رطوبت ایجادی به آب است. این قسمت دقیقاً مانند یک سردخانه عمل می‌کند و با رساندن محیط به نقطه شبنم، آب (همان محصول نهایی) تولید می‌شود.

توانایی دستگاه در تولید برق:

ساخت دستگاه در سایز 25.000 متر مکعبی (بزرگترین حجم دستگاه) توانایی‌های بالقوه‌ای بوجود می‌آورد به گونه‌ای که از پتانسیل درونی و رعایت استانداردهای کامل، 10 مگاوات برق تولید می‌کند که 6 مگاوات آن جهت راه‌اندازی و استفاده خود، و مابقی مازاد بر آن می‌باشد.

هنگام استارت اولیه دستگاه، شارژ اولیه برق مورد نیاز می‌باشد (البته با حداقل میزان تولید) تا دستگاه شروع به تولید کند و پس از رسیدن به حد نصاب، از برق خود استفاده می‌کند.

ضمن اینکه دستگاه مدت‌زمان مشخصی را فعال می‌باشد تا به ظرفیت نهایی برسد.

حجم تخم مرغی‌شکل:

قسمت حجم تخم مرغی‌شکل یکی از دیگر قسمت‌های مهم دستگاه می‌باشد چرا که مانند چرخ طیار در خودرو عمل می‌کند و باعث می‌گردد که ذخیره‌ سازی انجام گیرد و قدرت خاصی به سیستم وارد می‌کند. یعنی با عبور هوای آزاد و ترکیب شده و مصرف آن برای تولید آب، عملاً همیشه هوای مرطوبِ ذخیره شده وجود دارد و فی‌الواقع (دستگاه خالی نمی‌کند) و نیازی به خاموش کردن روند آب‌سازی نیست و به صورت مداوم تولید آب صورت می‌گیرد.

آبیاری قطره‌ای:

یکی از روش‌های کنونی، وفق دادن امر کشاورزی با توجه به شرایط بی‌آبی، کم‌آبی و یا حتی خشک‌سالی، روش کشت و آبیاری به صورت قطره‌ای می‌باشد. یعنی عملاً جلوگیری از جاری شدن آب و کاسته  شدن رطوبت موجود در هوا، یعنی کمک به خشک‌سالی و گرم شدن منطقه.

امر کشاورزی از دیرباز بقای هر کشور لقب گرفته است.

این روشِ کوتاه آمدن و سازگاری با شرایط بوجود آمده بدون استفاده از دانش فنی و در نظر گرفتن عواقب آن، کمک به خشک‌سالی می‌باشد.

از دیرباز کشاورزی یعنی آبادانی، سرسبزی، جریان داشتن آب و حیات و تأمین رطوبت هوا.

در سیستم آبیاری قطره‌ای عملاً به زیست‌گاه آسیب رسانیده شده و نتایج آن روزانه ملموس می‌باشد.

آب شرب، مصارف بهداشتی، کشاورزی و صنایع تأمین خواهد شد:

با آبیاری و کشت کویر و مناطق ریزگردی، شاهد از بین رفتن ریزگرد و به جای آن سرسبزی خواهیم بود.

در حال حاضر طبق اطلاعات بدست آمده، 80 دستگاه تولید آب با ظرفیت تولید روزانه 25.000 متر مکعب آب، کل دبی آب زاینده رود اصفهان را تأمین می‌کند.

این به عبارتی است که 80 دستگاه * 25.000 متر مکعب تولید روزانه = 2.000.000 متر مکعب آب، روزانه از مجرای چند کیلومتری زاینده رود عبور کرده و به باتلاق گاوخونی سرازیر می‌شود. ضمن اینکه هر کدام از دستگاه‌ها 4 مگاوات برق مازاد دارد که به عبارتی ما شاهد 80 *4 مگاوات = 320 مگاوات برق تولیدی جهت مصرف مازاد بر دستگاه هستیم.

زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان