آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1397 - 0:54   |   کد مطلب: 33863
در نشست پرسش و پاسخ انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف رخ داد
امتناع از ارائه عملکرد مالی با استدلال «مورچه چیه کله پاچه‌اش چی باشه!؟»
رئیس و خزانه‌دار اتاق اصناف همدان در آستانه انتخابات جدید از ارائه گزارش مالی به روسای اتحادیه‌های صنفی شهرستان همدان امتناع کردند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، روز گذشته آخرین اجلاس ماهانه اتاق اصناف همدان در زمان زمامداری هیأت رئیس فعلی با دستور کار ارائه گزارش عملکرد و معرفی کاندیدها برای انتخابات جدید برگزار شد.

این جلسه با حضور معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن وتجارت  استان همدان، نماینده جامعه اسلامی اصناف و بازار، رئیس اداره امور اصناف سازمان صنعت، معادن و تجارت، نماینده اداره اماکن انتظامی استان همدان و البته رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان استان همدان برگزار شد.

در ابتدای جلسه هیأت رئیسه سنی تشکیل شد تا با بی‌طرفی کامل به اداره جلسه بپردازد و همه افراد بتوانند برنامه‌ها و البته گزارش عملکرد خود را ارائه دهند و به سؤوالات روسای اتحادیه صنفی پاسخ گویند تا در نهایت بهترین انتخاب برای هیأت رئیسه رقم بخورد.

رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان و تجار استان همدان در این نشست اظهار کرد: امروز دشمن جمهوری اسلامی هیچ روزنه‌ای برای نفوذ به کشور نیافته است و از همین رو مسائل اقتصادی را نشانه گرفته و آسیب‌هایی را نیز وارد کرده است.

حسن عافیتی‌احمد با بیان اینکه اصناف نقش بسیار مهمی در حوزه اقتصاد جامعه بر عهده دارند، افزود: به دلیل تهدیداتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد و اهمیت اصناف در معادلات جامعه، اتاق اصناف از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه سکانداران اتاق اصناف باید از شایسته‌ترین افراد باشند، تصریح کرد: بازاریان به عنوان یک قشر مهم از بافت مردم که با همه آحاد جامعه در ارتباط هستند، امین مردم نیز محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج اصناف همدان با بیان اینکه روسای اتحادیه‌های صنفی همواره طرف اعتماد مردم و بازار بودند، ادامه داد: انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف مهمترین انتخاباتی است که در بازار برگزار می‌شود و با آینده مردم و آرامش جامعه در ارتباط مستقیم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب اعضای هیأت رئیسه باید با توجه به منافع همگانی جامعه و به دور از هرگونه حواشی زائد برگزار شود تا افراد شایسته‌ای که بتوانند از عهده مدیریت بازار به نحو مطلوبی برآیند انتخاب شوند.

پس از این سخنان اولیه هر یک از 18 کاندیدای هیأت رئیسه فرصتی برای معرفی خود و برنامه‌هایشان به دست آوردند تا بتوانند نظر روسای اتحادیه‌ها را کسب کنند.

طبیعی بود که بیشترین سؤوالات از افرادی پرسیده شود که پیش از این عضو هیأت رئیسه بودند و کار سخت‌تری در پیش داشتند چراکه باید علاوه بر اعلام برنامه‌های جدید، از عملکرد خود نیز دفاع می‌کردند. در این میان تنها دو کاندیدا از میان 18 کاندیدای هیأت رئیسه برنامه خود را به صورت کتبی و مدون ارائه دادند و اعلام کردند روسای اتحادیه‌های صنفی این مکتوبات را در نزد خود نگاه داشته و از آنان مطالبه کنند.

سؤوالات بر روی کاغذ نوشته شد، سپس به هیأت رئیسه سنی اجلاس تحویل داده می‎شد که قرائت شود؛ جلسه به خوبی پیش می‌رفت که به یکباره در میانه راه برخی از سؤوالات توسط سه تن از اعضای هیأت رئیسه سنی که از ابتدا نیز همه با ترکیب آنان موافق نبودند، خوانده نشد، سؤوالاتی که آن را خلاف روند طبیعی اجلاس و باعث تشویش عنوان کرد. اما بررسی‌ها نشان داد که بیشتر این سؤوالات در حوزه‌های مالی و شفاف بودن گزارش عملکرد ناشی می‌شد.

وقتی روسای اتحادیه‌های صنفی از چگونگی صرف بودجه سخن گفتند، برخی از اعضای هیأت رئیسه از پاسخ به آن سرباز زدند. رئیس اتاق اصناف آن را محرمانه خواند و خزانه‌دار هیأت رئیسه گفت: مورچه چیه که کله پاچه‌اش چی باشه!؟

برخی از اعضای هیأت رئیسه نیز اعلام کردند که گزارشی نیز به ما داده نشده و هروقت از رئیس اتاق و یا خزانه‌دار طی چهار سال گذشته خواستیم از ارائه آن خودداری کردند و واحد مالی را نیز مکلف کردند که به رئیس اتاق پاسخگو باشد.

اما سایر پرسش‌هایی که قرائت نشد نیز در حوزه مالی بود  به عنوان مثال یکی از روسای اتحادیه‌ها خواستار توضیح این نکته شد که چرا باید جریمه خودروهای اتاق اصناف که مسؤولیت آن بر عهده تحویل‌گیرنده است از محل بودجه‌های اتاق اصناف پرداخت شود؟

یا این سؤوال که چرا باید با ماشین شخصی گرانقیمت به مأموریت تهران بروند و تصادف کنند و هزینه تعمیر خودرو از محل اعتبارات اتاق هزینه شود؟

حتی یکی از روسای اتحادیه‌های صنفی نیز پرسید چرا ما را در جمع مدیران اجرایی که خودمان انتخاب کردیم، بی‌سواد اعلام کردید.

با مطرح نشدن این سؤوالات و البته پاسخ‌های نه چندان درستی چون «مورچه چیه که کله‌پاچه‌‌اش چی باشه» و یا محرمانه خواندن گزارش مالی به روسای اتحادیه‌ها فضای جلسه مشوش شد و پرسش و پاسخ نیز به اهداف اصلی خود نرسید.

حال این سؤوال مطرح است که یک روز مانده به انتخابات هیأت رئیسه در این فضای مه‌آلود و پر از سؤوال چه کسانی انتخاب می‌شوند؟

البته انتخاب درست به همه روسای اتحادیه‌های صنفی بازمی‌گردد تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند و مدیریت بازار را به افراد صالح بسپارند. اما سؤوال مهم دیگر این است که ایجاد فضای مه‌آلود و پر از سؤوال به نفع چه کسانی تمام می‌شود؟

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان