آخرین اخبار

22. خرداد 1397 - 21:20   |   کد مطلب: 34070
مدیر نظارت برمواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: مراقبت افزودن سبوس دامی و غیر بهداشتی که در برخی نانوایی‌ها رخ می‌دهد باشید.

به گزارش رودآور؛ محمد کاظم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: نان سبوس دار از سالیان دور مورد توجه انسان‌ها بوده و خواص فراوان آن موجب استقبال مردم از این نوع نان شده است.

وی تصریح کرد: اما امروزه شاهد استفاده از سبوس‌های دست ساز در حین پخت نان هستیم. به گونه‌ای که نانوایی‌ها در زمان پخت نان مقداری از سبوس را به صورت دستی بر روی نان پاشیده و آن را به عنوان نان سبوس دار به دست مردم می‌دهند.

سبوس‌های دامی و غیربهداشتی برای سلامت انسان خطرناک است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با تاکید بر اینکه نان سبوس‌دار مفید، نانی است که سبوس گندم در کارخانه و در شرایط بهداشتی با آرد ترکیب شده باشد، گفت: سبوس‌هایی که توسط نانوایی‌ها در هنگام پخت نان بر روی آن پاشیده می‌شود سبوس دامی و غیر‌بهداشتی که سلامت مصرف کنندگان را تهدید می‌کند.

نان سبوس‌دار سالم در بهبود عملکرد سیستم گوارش موثر است

کاظم‌زاده تصریح کرد: نان سبوس‌دار سالم نانی است که آرد آن در کارخانه سبوس دار شده و این نوع از نان به هضم بهتر غذا و در نتیجه بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

وی افزود: نان سبوس‌دار به رنگ تیره است و دارای مقادیر بالایی از ویتامین آ است بنابراین توصیه می‌شود به استفاده از نان‌های سفید نان سبوس‌دار سالم و بهداشتی بخرید.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان‌اینکه افزودن هرنوع موادی به غیر از کنجد بر روی نان ممنوع است، تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند و موارد متخلف را اطلاع دهند.

کاظم‌زاده با بیان اینکه وظیفه نظارت بر رعایت موارد بهداشتی پخت و عرضه نان در نانوایی‌ها بر عهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی است، ابراز کرد: در این بازرسی‌ها موارد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: استفاده از سبوس دامی در نان علاوه بر اینکه موجب سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می‌شود ممکن است آلوده به انواع میکروب و یا کپک زدگی باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به ورود نان‌های محلی و فاقد بسته‌بندی بهداشتی در سوپرمارکت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: مردم نباید از این نان‌ها بخرند چراکه از شرایط پخت و نگهداری این نان‌ها هیچ اطلاعی ندارند و بهداشت کارگران پخت نان نیز بررسی نشده است.

کاظم‌زاده تاکید کرد: نان سبوس دار را در اولویت غذایی خود قرار دهید اما توجه کنید که آرد نان سبوس‌دار غنی شده از سبوس باشد نه اینکه به صورت دستی به آن اضافه شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان