آخرین اخبار

24. خرداد 1397 - 0:19   |   کد مطلب: 34081
قارچ‌های خوراکی موادي مغذی برای بدن هستند که باید نوع آن را از سمی شناخت؛ زيرا نوع سمي آن آن قدر خطرناك است كه قاتل جان آدمي مي‌شود، اتفاقي كه همين چند وقت پيش چندين تن از هموطنانمان را درگير كرد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، مدتی است در صدر اخبار سلامت مواردی از مسمومیت با قارچ تیتر می‌شود و گزارش‌هایی از مسمومیت با آن به گوش می‌رسد.

قارچ‌ها، که در دنیای غذاها در گروه سبزی‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، از لحاظ فنی جزو گیاهان نیستند بلکه به دسته قارچ‌ها برمی‌گردند اما با این حال به دلیل خواص مهم و فراوان تغذیه‌ای که دارند جایگاه ویژه‌ای در سبد سبزیجات پیدا کرده‌اند.

قارچ گیاهی است که در شرایط مناسب آب و هوایی رشد کرده و طبق تحقیقات بیش از 38 هزار نوع  دارد که بعضی از آن‌ها سمی و بعضی از آن‌ها خوراکی‌‌اند و  رنگ، شکل و اندازه این مواد می‌تواند خیلی متنوع و مختلف باشد.

از آنجا که قارچ‌های سمی شباهت نزدیکی با قارچ‌های خوراکی دارند  مصرف هر نوع قارچ ناشناخته‌ای توصیه نمی‌شود، اصل مهم در حفظ سلامتی در مصرف قارچ استفاده از قارچ‌های پرورشی با مجوز تولید و مورد نظارت جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی است که این مهم نه تنها ضرری به سلامت وارد نمی‌کند همچون اکسیری در حفظ و ارتقای سلامت شناخته شده است.

امسال شاهد مسمومیت و مرگ تعدادی از هموطنان در اثر مصرف قارچ سمی بودیم و این در حالی بود که همواره نسبت به خطر استفاده برخی از قارچ‌ها گوشزد می‌شود و در این بین توجیه افرادی که دچار مسمومیت شده بودند این بود که سال‌های پیش نیز از دشت‌ها و پای درختان قارچ‌هایی را چیده و مصرف کرده اما دچار مشکل نشده بودند. امروز این سئوال مطرح می‌شود که آیا نباید اصلاً قارچ مصرف کرد؟

 عوامل مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان عنوان می‌کنند قارچ‌های سمی و غیرسمی آنقدر مشابه هستند که تشخیص آن بدون استفاده از دستگاه‌های میکروسکوپی و ابزارهای مخصوص امکان‌پذیر نیست، برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان رفتیم.

عباس اولیاسمیع با اشاره به اینکه قارچ‌های خوراکی فواید فراوانی دارند، اظهار کرد: کنترل فشار خون بالا از جمله فواید این مواد است.

وی با بیان اینکه تحقیقات زیادی نشان می‌دهند قارچ مقدار زیادی پتاسیم دارد، افزود: این ماده به باز شدن رگ‌ها کمک می‌کند و کشش و فشار رگ‌ها را کاهش می‌دهد، در نتیجه فشار خون پایین می‌آید.

این کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه فشار خون بالا عوارض و خطرهای مرگ‌آوری مثل سکته و حمله‌ قلبی دارد، گفت: پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز، فعالیت اعصاب‌ را تحریک می‌کند و باعث می‌شود هوشیاری‌ و آگاهی‌ افراد بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده با افزایش سطح پتاسیم، هوشیاری و دانش هم بالا می‌رود، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید ویتامین‌های گروه B برای سوخت و ساز قندها و تامین انرژی ضروری‌اند.

اولیاسمیع با بیان اینکه آن‌ها کمک می‌کنند تا بدن چربی و پروتئین را متابولیزه کند، افزود: قارچ‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های B هستند، به طوری که 100 گرم قارچ 30 تا 44 درصد نیاز روزانه به ویتامین‌های B را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با خوردن قارچ سیستم ایمنی تقویت می‌شود، بیان کرد: ارگوتیونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در قارچ وجود دارد، این ماده از افراد در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و قدرت سیستم دفاعی بدن‌ را بالا می‌برد.

این کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه ارگوتیونین در واقع آمینواسیدی است که سولفور دارد، افزود: جالب است بدانید اگر بدن‌ افراد کمبود سولفور داشته باشد، اصلا متوجه نخواهند شد و علائمش را نمی‌بینند، خیلی از مردم این مشکل را دارند و خود اصلا نمی‌دانند.

وی با اشاره به اینکه این آنتی‌اکسیدان خیلی مهم فقط در قارچ وجود دارد و می‌تواند قدرت سیستم دفاعی بدن‌ را تقویت کند، گفت: ارگوتیونین به حذف رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، رادیکال‌های آزاد ترکیب‌های پیچیده‌ای هستند که حین فرایند متابولیسمِ سلول‌ها آزاد می‌شوند و می‌توانند آزادانه در بدن بچرخند و به سلامتی‌ آسیب برسانند، پس آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ارگوتیونین برای سلامتی خیلی مهم هستند.‌

اولیاسمیع با بیان اینکه قارچ آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی شبیه پنی‌سیلین که از خود قارچ به‌ دست می‌آید، دارد که از رشد باکتری‌ها و دیگر عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: پلی‌ساکارید‌ها و بتاگلوکان‌های مشابه می‌توانند سیستم دفاعی بدن‌ را تنظیم و تحریک کنند، آنها برای درمان زخم‌های غشایی و جلوگیری از ایجاد عفونت هم مفید هستند.

وی ادامه داد: همچنین ترکیب خوبی از ویتامین‌های B ،A کمپلکس و ویتامین C در قارچ وجود دارد که به تقویت سیستم دفاعی بدن‌ کمک می‌کند.‌

این کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با تاکید به نقش قارچ در پیشگیری از سرطان بیان کرد: یکی از توانایی‌های تعریف شده برای قارچ‌ها، مخصوصا قارچ‌های سفید دکمه‌ای که معمولا در سالاد استفاده می‌شوند، توانایی آن‌ها در برداشت استروژن اضافی از گردش خون است که آن‌ها را به یک نیروی کمکی در پیشگیری از سرطان سینه تبدیل می‌کند.

وی قارچ را ضامن سلامت قلب دانست و افزود: فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در قارچ‌ها آن را به یک ماده غذایی حامی قلب تبدیل کرده است، پتاسیم و سدیم برای تنظیم فشار خون باید با یکدیگر در تعادل باشند و قارچ‌ها با دارا بودن مقادیر بالایی از پتاسیم و مقادیر اندک سدیم شرایط را به سود فشار خون پایین تنظیم می‌کند.

اولیاسمیع اضافه کرد: محتوای بالای فیبر، ویتامین C و سلنیوم این مواد تاثیر آن‌ها را در پیشگیری از افزایش فشار خون و نیز پیشگیری از بیماری‌های قلبی تقویت می‌کند.

وی به بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: مطالعات نشان داده‌ بیمارانی که به دیابت نوع یک مبتلا بوده و رژیم غذای پر فیبر مصرف می کردند سطح قند خون آنها در حد پایین‌تری حفظ شده و مقاومت به انسولین نیز تا حدی  کاهش یافته است.

این کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان بیان کرد: از آنجا که قارچ نیز یکی از منابع غنی فیبر است می‌تواند خواص قابل توجهی را برای مبتلایان به دیابت فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه قارچ، آنتی‌اکسیدان قوی است، افزود: قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین است،ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی‌رود، بنابراین می‌توان با خیال راحت قارچ را جوشاند و در سوپ ریخت بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن باشد.

اولیاسمیع با اهمیت به مصرف قارچ در هنگام بارداری، بیان کرد: مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریزمغذی ها در بدن زن باردار می شود، مصرف آن در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه قارچ از انواع ماده‌غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می‌دهد،خاطرنشان کرد: قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می‌کند و همچنین مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری کم خطر احتمال ابتلا به فشار خون بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه خطر احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در دوران بارداری و پس از آن به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی افزایش پیدا می‌کند، افزود: مطابق با پژوهش‌های انجام شده، قارچ به علت ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، بدن را در برابر ابتلا به عفونت‌ها پایدار می‌سازد.

وی به نقش قارچ در حل مشکل یبوست اشاره کرد و گفت: قارچ براى کسانى که یبوست دارند مفید است زیرا سلولوزهاى آن به رفع این مشکل کمک مى‌کند.

اولیاسمیع با بیان اینکه قارچ باعث سلامت استخوان‌ها می‌شود، افزود: پزشکانی توصیه کرده که برای جلوگیری از کمبود ویتامین D در بدن و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها قارچ مصرف شود، در این بررسی نشان داده شده مصرف یک وعده قارچ می‌تواند 20 درصد از ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند.

وی با اشاره به مضرات مصرف قارچ، گفت: مصرف قارچ به علت اینکه دیر هضم مى شود براى افراد مبتلا به ناراحتی‌های معده مناسب نیست.

این کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه زیاده‌روی در مصرف باعث غلظت خون می‎شود، افزود: کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ‌ها خوددارى کنند.

وی تاکید کرد: کسانى که اختلال هاضمه دارند، کولیت روده دارند، به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده‌اند نباید قارچ مصرف کنند.

اولیاسمیع به نکاتی در خرید و نگهداری قارچ اشاره کرد و افزود: هرگز نباید خود اقدام به جمع‌آوری قارچ کنیم زیرا قارچ‌های سمی و غیرسمی مشابه هم  هستند و امکان تشخیص آن با نگاه نیست.

وی با بیان اینکه باید قارچ را از مراکز دارای مجوز خریداری کرد، گفت: قارچ آب زیادی دارد که امکان فساد، لزج و له شدگی آن بالاست و می‌توان در یخچال بین ۳ تا ۷ روز نگهداری کرد اما بیش از این مدت به مرور لزج می‌شود و ترکیب هایی آزاد می‌کند که برای افرادی که دچار سردرد میگرنی هستند، مضر است.

این کارشناس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به اینکه با قرار دادن قارچ‌ها در پاکت کاغذی می‌توان تا یک هفته آنها را سالم نگه داشت، افزود: قارچ‌ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست، قارچ‌های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ‌ها را باید به شکل پخته مصرف کرد.

وی با بیان اینکه قارچ‌های وحشی از اماکن دارای مجوز خریداری شود زیرا بعضی از قارچ‌های وحشی، سمی‌اند و می توانند به سلامت قلب، کلیه و کبد صدمه بزنند و حتی کشنده باشند، افزود: از نگهداری قارچ درون کیسه پلاستیکی جدا خودداری شود و تا زمانی که نمی‎خواهید از قارچ‌ها استفاده کنید آن را نشویید.

اولیا سمیع با اشاره به روش پخت قارچ، بیان کرد: آب پز کردن باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B وC   قارچ می‌شود، پخت طولانی هم بر تراکم و سفتی بافت آن می‌افزاید و سرخ کردن بیش از هفت دقیقه در روغن زیاد نیز آن را دیرهضم و پرکالری می‌کند، کبابی کردن بهترین روش پخت قارچ است.

وی با بیان اینکه در هنگام کبابی کردن ،قارچ را در مجاورت حرارت خیلی شدید قرار ندهید، گفت: قارچ را در فاصله ده سانتیمتری آتش نگه دارید و هر طرف را به مدت کوتاهی گرما دهید، شعله مستقیم گاز خانگی یا زغال باربیکیو می‌تواند محصول را سمی کرده و از ارزش تغذیه‌ای آن بکاهد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان