آخرین اخبار

9. تير 1397 - 6:23   |   کد مطلب: 34144
به دنبال نگرانی سیرکاران تویسرکانی از برداشت بالای سیر در این شهرستان و احتمال کاهش بهای این محصول و متضرر شدنشان؛ مفتح به روحانی و وزیر جهاد کشاورزی در راستای جلوگیری و ممنوعیت از واردات سیر به کشور تذکراتی داده است تا در نهایت دستگاه های دولتی زمینه صادرات سیررا هم فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گرچه تویسرکان به عنوان پایتخت گردوی ایران شناخته شده است، اما مردمان این دیار با دیگر محصولات کشاورزی همچون تولید سیر با توجه به مرغوبیت بالای آن، حرفی برای گفتن دارند.

در سال جاری شاهد هستیم که یک هزار و 500 هکتار از اراضی تویسرکان زیر کشت سیر قرار گرفته و در این حوزه یعنی در زمینه کشت، داشت و برداشت سیر بیش از یک هزار و 300 کشاورز فعال هستند.

سال 96 تنها 400 هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت سیر قرار گرفت و از آنجا که سیرکاران تویسرکانی در سال جاری این میزان را به یک هزار و 500 هکتار افزایش داده اند، تولید کنندگان این محصول نگران بازار فروش آن هستند، چرا که معتقدند که اگر از یک سو واردات سیر انجام شود و از سویی دیگر زمینه صادراتش فراهم نشود، در آن شرایط با توجه به کاهش بهای سیر، متضرر می شوند.

به همین دلیل سیرکارارن بارها مطالبات خود را به گوش مسئولان به طرق مختلف رسانده اند. 

از این رو به سراغ «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تا بیبنیم در حیطه وظایف خود چه اقداماتی برای کشاورزان سخت کوش این دیار انجام داده است.

مفتح در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: مدت ها قبل با توجه به بالا بودن سطح زیر کشت سیر در سال جاری در تویسرکان و رفتن به روستاها و مطلع شدن از موضوع نگرانی سیرکاران برای بازار فروش محصول خود، در جریان برداشت بالای این محصول و آن نگرانی ها برای زمان فروش قرار گرفتیم.

وی اظهار کرد: به همین دلیل از همان زمان و ابتدای امر، این مسئله مورد توجه و پیگیری قرار گرفت و در این زمینه دو تذکر رسمی و کتبی از طریق تریبون مجلس یکی برای روحانی و دیگری برای وزیر جهاد کشاورزی به فواصل زمانی مختلف داده و قرائت شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در آن تذکرات آمده که با توجه به افزایش تولید محصول سیر در تویسرکان، نخست آن که واردات سیر به کشور ممنوع شود و علاوه بر آن مساعدت های لازم که باید، انجام شود، تا شاهد ایجاد زمینه و بستر صادرات این محصول پر ارزش برای کشاورزان باشیم.

مفتح  تصریح کرد: البته در جلساتی با اتاق بازارگانی استان همدان، همین مطالبات به حق مردم مطرح شد تا با سازماندهی های لازم، این ارگان نیز در حوزه کاری خود برای حمایت از کشاورزان اقدامات مقتضی را برای فراهم شدن بستر صادرات سیر انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه حال مسئولانی که باید پیگیر شوند به میدان حمایت از سیرکاران بیایند، عنوان کرد:  این روزها باید دستگاه های دولتی همچون وزارت جهاد کشاورزی که متولی ساماندهی این حوزه در کشور است، سیاست های حمایتی خود را به نحو شایسته انجام دهد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادام داد: البته همین ارگان در زمان کاشت محصول هم مؤظف بود تا به کشاورزان آگاهی های لازم را ارائه دهد، تا یک کشاورز در جریان قرار بگیرد که با افزایش سطح زیر کشت یک محصول با چه قیمتی در زمان فروش روبرو می شود.

مفتح اظهار کرد: همچنین این وزارتخانه مسئولیت دارد تا برای تنظیم بازار و جلوگیری از خسارات و ضرری که به کشاورزان وارد شود، گام های حمایتی خود از جمله ممنوع کردن واردات سیر و ایجاد بسترهای لازم صادرات را بردارد، تا در این روزها شاهد کاهش نگرانی سیرکاران تویسرکانی باشیم، چرا که بی تردید همین سیرکاران زحمات بسیاری برای تولید این محصول پرارزش کشیده اند.

به گزارش رودآور، انتظار می رود با توجه به میزان سطح زیر کشت سیر در تویسرکان در سال جاری شاهد برداشت بیش از 22 هزار تن از این محصول در شهرستان باشیم و امید است با تذکرات داده شده مفتح به مسئولان اجرایی کشور و همچنین حمایت اتاق بازرگانی استان در راستای فراهم ساختن شرایط دریافت کارت بازرگانی برای فعالان این حوزه، نگرانی های سیرکاران از بین برود.

 می توان با برنامه ریزی های صحیح و جامع و نیز ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی برای تولید سیرترشی، پودر سیر و مواردی از این دست لااقل برای سال های آتی، دیگر شاهد نگرانی سیرکاران نباشیم و البته می طلبد با گسترده شدن این نگاه و دیدگاه برای تمامی محصولات باغی و زراعی شهرستان، کمکی به اقتصاد به رکود نشسته تویسرکان داشت.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان