آخرین اخبار

11. تير 1397 - 0:29   |   کد مطلب: 34159
گنجنامه در ایام تعطیل و به ویژه تابستان مورد استقبال بسیاری از همدانی‌ها و گردشگران قرار دارد، اما ترافیک و حوادث ناشی از باریک بودن مسير آن آزاددهنده شده و مشكلاتي را براي مردم به جود آورده است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، گنجنامه، منطقه‌ای تفریحی و توریستی در دل الوند است که هیچ گردشگری در سفر به این خطه نمی‌تواند این مکان را نبیند، منطقه‌ای خوش آب و هوا که باید دید و لذت برد.

این منطقه زیبا در جاده‌ پرپیچ و خم به آبشاری ختم می‌شود که هوای مطبوع همدان هم از این نقطه سرچشمه می‌‌گیرد.

مسیر گنجنامه در ایام تعطیل و به ویژه تابستان مورد استقبال بسیاری از همدانی‌ها و گردشگران قرار می‌گیرد، اما ترافیک آزاردهنده‌ای دارد تا جایی که چند سالی است مسوولان به فکر اعمال تغییراتی در مسیر آن هستند.

این مسیر که پیچ‌های خطرناکی دارد و با چاشنی سرعت و سبقت غیرمجاز رانندگان می‌تواند حادثه‌ساز شود، این روزها مسئله ترافیک نیز به آن اضافه شده و این وضعیت در زمان‌ پیک مسافر دردسرهایی را ایجاد می‌کند.

یکی از مسائل که در ترافیک این مسیر تأثیرگذار است، ورود و خروج خودروهای امدادی همچون هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس است؛ از طرف دیگر یکی از دو بانده شدن این مسیر می‌گوید و دیگری از یک طرفه شدن آن؛ یکی از استقرار نیروهای امدادی در جاده می‌گوید و یکی دیگر از ورودی و خروجی جدای جاده!

در هر صورت این روزها این مسیر گردشگری زیبا گاهی با حوادثی دلخراش نازیبا می‌شود که مسؤولان به فکر تدابیری برای آن هستند که امیدواریم این تدبیر همراه با تأخیر نباشد که در این مسیر تأخیر جایز نیست.

*ضرورت تدبیر ویژه برای مسیر گنجنامه

رئیس هیأت مدیره مجتمع تفریحی، توریستی و ورزشی گنجنامه همدان در این خصوص اظهار کرد: گنجنامه مسافران زیادی دارد اما معضل اصلی این منطقه گردشگری، جاده آن است که نیاز به بازنگری دارد.

سعید ترابیان بیان کرد: متاسفانه بار ترافیکی مسیر گنجنامه خصوصاً از راه برگشت لطمه شدیدی به روحیه مسافران می‌زند که باید تدبیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

*محور گنجنامه اصلاح و ساماندهی شود

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز در این زمینه با بیان اینکه محور گنجنامه به عنوان یک محور گردشگری باید از سوی راه و شهرسازی استان اصلاح و ساماندهی شود، اظهار کرد: باید در این خصوص یک کارگروه تشکیل و کار کارشناسانه انجام شود.

محمودرضا عراقی یادآور شد: با توجه به ایام تابستان و سفر شهروندان همدانی و مسافران به گنجنامه، باید با حساسیت بالاتری به راه‌های استان به ویژه نقاطی که منتهی به نقاط گردشگری است، رسیدگی شود.

*مسیر برگشت گنجنامه به تپه عباس‌آباد منتقل می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه مسیر گنجنامه یک منطقه گردشگری همراه با حجم بالایی از ترافیک است، اظهار کرد: جاده فعلی گنجنامه کشش حجم ترافیک به‌ ویژه در ایام اوج مسافر را ندارد بنابراین مدیریت شهری تصمیم دارد مسیر برگشت گنجنامه را به تپه عباس‌آباد منتقل کند.

ابراهیم مولوی با اشاره به اینکه انجام مطالعات و بررسی میدانی این پروژه به متخصصان دانشگاه بوعلی‌سینا واگذار شده است، تصریح کرد: انجام مطالعات، بررسی میدانی و در نظر گرفتن مباحث زیست‌ محیطی به متخصصان دانشگاه بوعلی سپرده شده که کار را آغاز کرده‌اند و با توجه به اینکه بخش زیادی از این طرح در خارج از محدوده شهر همدان است، هماهنگی بین دستگاهی از جمله راه و شهرسازی و استانداری را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: مسیر برگشت جاده گنجنامه کاملاً از ابتدای جاده تویسرکان(تاریک‌دره) آغاز و به سمت تپه عباس‌آباد هدایت و با تقویت جاده فعلی به بلوار ارم ختم می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه باید ترددها در مسیر گنجنامه کاهش یابد نه اینکه یک محور اضافه شود، گفت: این موضوع هم فکر خوبی است اما نمی‌توانیم به گردشگران و ورزشکاران و دوست‌داران طبیعت بگوییم وسایل نقلیه خود را به آنجا نبرند و از طرفی نیاز است زیرساخت‌هایی در زمینه خدمات حمل‌ونقل عمومی از قبیل تاکسی و اتوبوس ایجاد شود.

*اصلاح یا یکطرفه شدن مسیر گنجنامه ضروری است

در همین راستا و با توجه به ایام تابستان و شلوغی مسیر گنجنامه و بروز حوادثی در این مسیر، رئیس پلیس راه استان همدان در گفت‌وگو با فارس ضمن تأیید مشکل ترافیکی و حادثه‌ساز بودن مسیر گنجنامه با بیان اینکه هزینه تعریض این مسیر زیاد است، اظهار کرد: ایجاد گاردریل در حاشیه این مسیر جوابگو نیست زیرا در مواقع بروز حادثه نمی‌تواند مانع مستحکمی باشد.

رضا عزیزی با تأکید بر اینکه استانداری باید برای این مسیر گردشگری فکر اساسی کند، گفت: با توجه به اینکه در مواقع نیاز به آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر و... با وجود ترافیک، امکان رسیدن خودروهای امدادرسان مهیا نیست، بنابراین باید فکر چاره‌ای به این موضوع شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم نیز باید در این مسیر مراعات کنند، افزود: این جاده شانه ندارد، بنابراین باید سیم‌هایی اطراف جاده کار شود تا در حین حادثه مانع از شدت حوادث یا سقوط خودرو شود.

رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه طبق وعده مسئولان استان قرار است از ابتدای پیچ تاریک‌دره به تپه عباس‌آباد مسیر دیگری را تعریف کنند، افزود: با اجرای این کار مسیر گنجنامه یک طرفه شده و مسیر برگشت از عباس‌آباد خواهد شد که باید دید چه میزان این طرح عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال خوشبختانه تصادف فوتی در مسیر گنجنامه نداشتیم، گفت: بیشتر تصادفات در مسیر گنجنامه جرحی بوده است.

عزیزی در خصوص ایجاد نیوجرسی در میان راه گنجنامه نیز گفت: ایجاد نیوجرسی خود عامل ترافیک است، همچنین برخی افرادی که باغشان در این محور قرار دارد، با قرار گرفتن نیوجرجسی مخالفند، بنابراین تنها تعریض و یکطرفه بودن جوابگو است.

به گزارش فارس؛ محور گردشگری گنجنامه همواره یکی از پرطرفدارترین نقاط برای سفر همدانی‌ها و گردشگران بوده است و با توجه به زیبایی این منطقه چه در تابستان و چه زمستان همواره مسیر پرترددی دارد، بنابراین اگر هزینه زیادی هم صرف یکطرفه شدن و یا اصلاح مسیر این محور گردشگری شود، جای دوری نخواهد رفت.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان