آخرین اخبار

20. تير 1397 - 14:50   |   کد مطلب: 34207
با توجه به گرانی های اخیر در بازارهای خودرو ، ارز، مسکن و خوراک و عدم اراده تیم اقتصادی دولت برای اداره بازار در شش ماهه اخیر موجب شد تا نمایندگان طرح تجدید نظر در کابینه اقتصادی دولت را مطرح کنند.

به گزارش رودآور به نقل از راه دانا؛ با توجه به گرانی های اخیر در بازارهای خودرو ، ارز، مسکن و عدم اراده تیم اقتصادی دولت برای اداره بازار در شش ماهه اخیر موجب شد تا نمایندگان طرح تجدید نظر در کابینه اقتصادی دولت را مطرح کنند.

 

گرانی های روزهای گذشته بخصوص افزایش قیمت خودرو، سکه و ارز باعث شد تا برخی از نمایندگان مجلس واکنش هایی داشته باشند.تذکرات نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و وزرای اقتصادی گوشه هایی از واکنش نمایندگان بود. البته هیئت رئیسه مجلس در جلسه دوشنبه ماه گذشته خود تصمیم گرفت تا وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از مسئولین دولتی سه شنبه این هفته در صحن مجلس حاضر شوند و در خصوص گرانی ها به نمایندگان پاسخگو باشند اما جلسه مذکور به بهانه آماده نبودن گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در این زمینه، لغو و به هفته آینده موکول شد.

به رغم آنکه زمان زیادی از تشکیل کابینه نمی‌گذرد، اوضاع و احوال دولت چندان مساعد به نظر نمی‌رسد تا جایی که بسیاری بر این باورند که کابینه نیازمند تغییراتی‌ است؛ تغییراتی چه بسا وسیع! در روز‌هایی که نرخ دلار و طلا روز به روز و گاه ساعت به ساعت تغییر می‌کند، محدودیت شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار دارد، بیکاری، خشکسالی و انبوه مشکلات ریز و درشت خودنمایی می‌کنند، رکود ترکتازی می‌کند، تصمیمات خلق الساعه در دستور کار قرار می‌گیرند و...، بسیاری از مردم چشم انتظار واکنش مسئولان هستند، اما هرچه بیشتر منتظر می‌مانند، کمتر پاسخ می‌گیرند.

اوضاع نامطلوبی که ظاهرا رئیس جمهور را نیز به جمع ناراضیان افزوده تا جایی که شاهد تقسیم بندی وزرا توسط وی به دو گروه امیدوار و نومید هستیم؛ وزرایی که باید در این روز‌های پرتلاطم در کنار هم، همراه با دیگر نهاد‌ها و همسو با مردم، بالاترین میزان کارایی را از خود بروز دهند و بکوشند از مشکلات بکاهند، اما ظاهرا برخی شان ترجیح می‌دهند دست از کار بکشند، چون همه چیز را از دست رفته می‌پندارند.

البته این وضعیت منحصر به وزرا نیست و شواهد حکایت از آن دارد که بسیاری دیگر از دولتمردان نیز امید چندانی به اصلاح امور ندارد و واکنش‌های مؤثری در مقابل مشکلات از خود نشان نمی‌دهند. امثال رؤسای سازمان ها، استانداران و انبوه دیگر مدیران دولتی در سطوح مختلف که ظاهرا بحث‌هایی مانند آینده برجام یا نرخ ارز، فکر و ذکرشان را به خود مشغول کرده و از کارایی شان کاسته است.

 

فولادگر:ضرورت تغییر در کابینه اقتصادی دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم/ تیم اقتصادی دولت هم نظر نیستند

این زمینه حمیدرضا فولادگر ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص گرانی های اخیر در برخی از بازار ها و مشکلات اقتصادی مردم و همچنین ضرورت تجدید نظر در تیم اقتصادی دولت اظهارداشت: کابینه اقتصادی دولت دوازدهم تغییر آنچنانی نسبت به تیم اقتصادی قبلی نداشته است و تنها در برخی از وزرا تجدید نظر صورت گرفت، با توجه به گرانی های اخیر و از کنترل خارج شدن بازار از دست دولت باید تیم اقتصادی بر سر کار آید که بتواند اقتصاد کشور را اداره کند.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: تیم اقتصادی دولت دوازدهم تقریبا همان تیم اقتصادی قبلی است و باید رئیس جمهور در این کابینه تجدید نظر اعمال کند و تیم اقتصادی قوی تری را بکار گیری کند، در تیم اقتصادی دولت دوازدهم فقط وزرای صنعت و اقتصاد تغییر کردند که لازم در سایر بخش ها نیز اغییرات جدی صورت پذیرد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت دوازدهم تنها تغییری که رخ داد انتصاب آقای کرباسیان به سمت وزارت اقتصاد و امور دارایی بود که ایشان هم از معاونین اقای طیب نیا بودند، گرچه اقای کرباسیان یکی از وزرای فعال اقتصادی کشور است ولی باید در دیگر بخش ها نیز تجدید نظر صورت پذیرد.

 

قولادگر با بیان اینکه باید تیم اقتصادی چابک با برنامه منسجم تری سر کار آید گفت: باید یک تیم اقتصادی سر کار آید که با برنامه و منسجم و متحد الانظر با یکدیگر باشند چرا که در مسئله اخیر ارز دو نظر متفاوت در دولت برای مهار نرخ ارز در کشور وجود داشت که این امر نباید در دولت وجود داشته باشد.

 

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مردم انتظار دارند که دولت در تیم اقتصادی خود تغییرات محسوسی را اعمال کند و تیم اقتصادی سر کار اید که یتواند مشکلات اقتصادی مردم را حل و فصل کند.

 

قاضی پور: ضرورت تغییر در تیم اقصادی دولت برای کنترل بازار اقتصادی کشور/ کابینه اقتصادی دولت هم نظر و متفق القول نیستند/ رئیس جمهور تیم جدیدی را بر سر کار بیاورد

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به لزوم تجدید نظر در کابینه اقتصادی دولت دوازدهم اظهارداشت: دولت باید هر چه زودتر در ترکیب کابینه اقتصادی خود تجدید نظر کند چرا که این کابینه اقتصادی همان کابینه اقتصادی دولت یازدهم است که نتوانست گرانی ها و مشکلات اقتصادی مردم را در دولت گذشته حل کند و امروز هم همین کابینه اقتصادی با ناکارمدی خود نشان داد که نمی تواند اقتصاد کشور را اداره کند.

 

وی ادامه داد: اغلب تیم اقتصادی دولت همان افرادی هستند که از دولت گذشته اقای روحانی باقی مانده اند و تنها وزیر اقتصاد و صنعت تغییر کردند که این ها هم در دولت قبل دارای سمت و پست و مقام بودند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه گرانی های اخیر نتیجه ناکارمدی تیم اقتصادی دولت است گفت: تیم اقتصادی دولت در بسیاری از بحث ها متفق القول و هم نظر نیستند و اختلافاتی با یکدیگر در اداره کشور دارند به طوریکه رئیس بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز یک طرح و وزرای اقتصادی یک نظر دیگری می دهند.

 

قاضی‌پور با بیان اینکه اقای روحانی باید تیم اقتصادی جدیدی را بر سر کار بیاورد گفت: این تیم اقتصادی در یک سال اخیر نشان دادند که نمی توانند که اقتصاد کشور را اداره کنند و آقای روحانی نیز باید هرچه زودنر در تیم اقتصادی دولت تغییرات محسوسی را اعمال کند.

 

وی  با تاکید بر لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت به نحوی که برآیند آن در اقتصاد مشهود باشد، گفت:  برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت نمی توانند با توجه به شرایط اقتصادی کشور در زمینه مقابله با چالش های اقتصادی عملکرد موفقی داشته باشند و با یکدیگر نیز در زمینه اقتصادی اختلاف نظر های فراوانی دارند به طوریکه خروجی این اختلاف ها بازار اقتصادی کشور را با هرج و مرج روبرو کرده است.

 
فرهنگی:هیچ هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت وجود ندارد/ با ارز مرجع واردات و تولید می کنند اما با ارز آزاد با مردم حساب می کنند

همچنین محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاهای ضروری مردم در بازار های مختلف و عدم همیت دولت برای کنترل این بازار اظهارداشت: گرانی هایی که امروز در بازار های مختلف کشور بویژه ارز، مسکن ، خودرو و... شاهد ان هستیم روند رشد آن از ماه ها پیش شروع شده و امروز نیز به اوج رسیده است که هیچ منطقی پشت این افزایش نرخ ها در کشور وجود ندارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ منطقی پشت افزایش قیمت ها وجود ندارد بیان داشت: برخی از واردکنندگان و تولید کنندگان با ارز مرجع تولید و واردات انجام داده اند ولی با نرخ ارز آزاد قیمت ها را برای مردم محاسبه کرده اند که سازمان بازرسی به این امر ورود جدی کرده است و درحال ردیابی اخلال گران بازار است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک بخش از مشکلات اقتصاد کشور به اخلال گران برمی گردد ولی بخش دیگر آن به تیم اقتصادی دولت برمی گردد که مردم انتظار دارند رئیس جمهور در این کابینه تغییراتی را ایجاد کند که در راستای برگرداندن آرامش به بازار باشد.

 

فرهنگی گفت: هر کدام از مسئولان اقتصادی دولت ایده و نظر خود را دارند و این ایده و نظر مسئولان اقتصادی کشور با یکدیگر هماهنگی ندارد و هر کدام ساز خودشان را می زنند، در عمل شاهد این هستیم که تیم اقتصادی دولت هیچ هماهنگی باهم ندارند.

 
موسوی: ضرورت تغییر در ترکیب مسئولان اقتصادی احساس می شود

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با انتقاد از گرانی ها بازار گفت: آرامش مردم جامعه از لحاظ اقتصادی تقریبا از بین رفته بنابرانی زمانی می توان گفت که عملکرد تیم اقتصادی دولت مناسب است که آرامش در بازارها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:تلاطم و نابسامانی در بازارهای مختلف باعث شده مردم از وضعیت اقتصادی موجود گلایه کنند در این راستا باید از کارشناسان متخصص در حوزه اقتصادی استفاده شود بنابراین ضرورت تغییر در ترکیب مسئولان اقتصادی احساس می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:مسئولان اقتصادی باید عملکرد هماهنگ و منسجم داشته باشند در حال حاضر بین تیم اقتصادی دولت هماهنگی وجود ندارد البته تیم اقتصادی دولت محدود به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نمی شود بلکه شامل تمام وزارتخانه ها و دستگاه های اقتصادی می شود.

تمامی مشکلات اقتصادی را نباید به تحریم ها نسبت داد 

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقای وضعیت معیشت مردم، تصریح کرد:اینکه تمامی مشکلات اقتصادی به تحریم ها نسبت داده شود موضوع صحیحی نیست چرا که خود تحریمی ها و ضعف در مدیریت های اقتصادی نیز در مشکلات اقتصادی نقش دارد.   

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:در هر صورت باید با تجدید نظر در ترکیب مسئولان اقتصادی کشور و تلاش و هماهنگی و انسجام وضعیت اقتصادی کشور سامان یابد.

  

وضعیتی که موجب شده بسیاری از کارشناسان از ضرورت ترمیم کابینه و تغییر برخی وزرا و مدیران نهاد‌های دولتی سخن به میان آورند و بر تزریق نیرو‌های کارآمد و توانمندی که بتوانند شرایط موجود را مدیریت کنند و به تعبیری «امیدوار» باشند، اصرار نمایند. تغییراتی در جهت تطبیق دولت با شرایط کنونی و افزایش کارآمدی آن.
 

گفتنی است بیش از دو هفته از برخی اعتراضات و درخواست های نمایندگان مجلس از روحانی و همچنین نامه 200 نماینده مجلس برای تغییرات کابینه اقتصادی دولت می گذرد اما هنوز خبری از این تغییرات نیست و گویا دولتی ها قصد دارند با همان سبک و سیاق گذشته به کار خود ادامه دهند.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان