آخرین اخبار

24. شهريور 1397 - 4:26   |   کد مطلب: 34488
فرمانده انتظامی استان همدان از تشکیل 100 فقره پرونده در حوزه فضای مجازی خبر داد و بر آگاهسازی مردم در خصوص آسيب‌های فضاي مجازی تأكيد كرد و گفت: اين در حالی است كه برخی از رسانه‌ها درگیر مسائل سیاسی و منافع خود شدند در صورتی كه بايد به مشكلات اجتماعی و رفع آن بپردازند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، امنیت رکن اصلی یک نظام سیاسی است که مردم بود و نبود آن را با تمام وجود لمس می‌کنند؛ نبود امنیت، نارضایتی اجتماعی را بالا می‌برد که این امر می‌تواند در آرامش روانی جامعه مؤثر باشد.

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز حفظ امنیت اجتماعی جامعه بر دوش نیروهای انتظامی بوده که خوشبختانه این مجموعه در ایجاد احساس امنیت و آرامش در جامعه بسیار موثر ورود کرده است.

به همین مناسبت گفت‌وگویی با سردار بخشعلی کامرانی‌صالح فرمانده انتظامی استان همدان صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

فارس: در جنگ نرم تا چه اندازه از فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی بهره‌‌ گرفته شده است ؟

کامرانی‌صالح: امروز بیشتر تهدیدات در حوزه جنگ نرم است، اگر می‌خواهیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم باید هنرمندانه عمل کنیم به طور مثال دی ماه گذشته در سایت‌های ضدانقلاب صحنه‌هایی به نمایش گذاشته شده بود که تصاویر آن مربوط به قبل از انقلاب بود.

در مقابل چنین حرکت‌هایی باید رسانه‌هایی داشته باشیم که به شکل غیرمستقیم بتواند پاسخگوی دروغگویی‌های دشمن باشد؛ البته متأسفانه در این زمینه یا پاسخی از سوی رسانه‌ها داده نشده و یا اگر داده شده کم و بعضاً غیرحرفه‌ای بوده است.

باید از فضای مجازی برای انعکاس دستاوردهای انقلاب، ارزش‌های دینی و انقلابی بهره برده شود، جنگ امروز، در این فضا خود را نشان می‌دهد بنابراین باید روزآمد بوده و در این مسیر جهادی و انقلابی ورود کنیم.

فارس: از دستاوردهای انقلاب گفتید، از آن جا که در 40 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، لطفاً بخشی از دستاوردهای نیروی انتظامی را در این مدت بیان کنید.

کامرانی‌صالح: دستاوردهای 40 سالگی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف آن قدر زیاد است که باید ساعت‌ها برای آن وقت گذاشت شاید کمی از حق مطلب ادا شود.

اما برای نمونه بنده به موضوع امنیت در کشور اشاره می‌کنم، نعمتی بزرگ که با تدابیر مقام معظم رهبری و اقدامات انقلابی نیروهای نظامی و انتظامی و اطلاعاتی ایجاد شده است.

پایه هر نوع توسعه و پیشرفتی در کشور، مقوله امنیت است که باید همواره قدردان آن بود، هر سال برنامه‌های متعددی در کشور برگزار می‌شود که برقراری امنیت آنها بر عهده دستگاه امنیتی و از جمله نیروی انتظامی است؛ این امنیت در سه حوزه امنیتی، انتظامی و ترافیکی دنبال می‌شود.

به جرأت باید گفت اگر امروز دشمنان نمی‌توانند به این آب و خاک چشمداشتی داشته باشند به برکت خون شهدا و تلاش نیروهای امنیتی است.

در شرایطی که کشورهای اطراف ایران اسلامی از لحاظ امنیتی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و دشمن نیز به دنبال تسری این وضعیت به این کشور است، مردم ما در اوج امنیت زندگی می‌کنند که باید قدر این موهبت الهی را دانست و هر روز در راستای تقویت آن کوشید.

امسال هم به کوری چشم دشمنان نظام و انقلاب جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی را باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهیم کرد تا دشمن را برای همیشه ناامید کنیم.

با آگاهی‌بخشی بر مشکلات فائق خواهیم آمد

فارس: دشمن به فکر نفوذ است، از نظر شما راهکار مقابله با این پروژه چیست؟

کامرانی‌صالح: امروز در کشور با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم که بخشی از آن به دلیل عدم مدیریت صحیح مسؤولان است و بخشی نیز به توسط توطئه دشمن برمی‌گردد. باید نسبت به اقناع‌سازی جامعه پیش رویم و به آنها این آگاهی را بدهیم که هرگز تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیرند، باید به آنها آگاهی داده شود که اگر به فرض محال تسلیم خواسته‎های دشمن شویم نه تنها اقتصاد درست نمی‌شود بلکه دشمن برای رسیدن به خواسته‎های خود دست به هر جنایتی می‎زند.

علیرغم وجود همه مشکلات باید بدانیم امروز دشمن قصد دارد به هر شکل ممکن بر ایران فائق آید نه فقط نظام جمهوری اسلامی، آنها معتقدند که یکبار در دوره‌ای از زمان (انقلاب) فرصت طلایی را از دست داده‌اند و حالا به دنبال ضربه زدن به این نظام هستند، البته آنها این بار درصدد از بین بردن ایران هستند آن هم با پروژه تجزیه، پس باید مردم را نسبت به این اتفاق آگاه کنیم.

در چنین شرایطی ما می‎توانیم با آگاه‌سازی مردم، اتحاد را در کشور بیشتر کنیم همان گونه که سال گذشته مردم در مقابله با اغتشاشات با بصیرت وارد میدان شدند و دشمنان را ناکام کردند.

برخی از رسانه‌ها درگیر مسائل سیاسی و منافع خود شدند

فارس: شما در صحبت‌های خود تأکید بر نقش موثر مردم داشتید، نیروی انتظامی تا چه اندازه به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت مردمی در انجام بهتر مأموریت‌های خود است؟

کامرانی‌صالح: معتقدم تا مردم با ما همکاری نکنند، نمی‌توانیم کارها را به خوبی پیش ببریم، موضوعی که باید به آن توجه کرد ایجاد امنیت پایدار و استمرار است که برای تحقق آن مردم باید احساس مسؤولیت کنند.

مردم را باید آموزش دهیم که نسبت به مسائل جامعه حساس باشند و با احساس مسئولیت، خود را عنصری موثر در جامعه قلمداد کرده و نسبت به رفتار دیگران نیز حساس باشند.

اینکه سر هر چهارراه برای رعایت قانون یک پلیس بگماریم، راه به جایی نخواهیم برد، مردم باید به جایی برسند که ضمن رعایت قانون، خود را مسوول بدانند.

در این رابطه نقش رسانه در اطلاع‌رسانی بسیار عظیم است و می‌تواند منبع خیر باشد اما بعضاً برخی از رسانه‌ها درگیر مسائل سیاسی و منافع خود شدند و این روند به ضرر رسانه و جامعه است.

فارس: نیروی انتظامی چه اقداماتی در حوزه پیشگیری انجام داده است؟

کامرانی‌صالح: معتقدم که اگر 60 تا 70 درصد جرائم را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم می‌توانیم از بروز بسیاری آسیب‌ها پیشگیری کنیم. به طور مثال فردی که تمام اطلاعات خود را در گوش نگاه می‌دارد و با سهل‌انگاری آنها را در اختیار فرد ناشناس قرار می‌دهد قطعاً اگر بداند با دادن اطلاعات چه مشکلاتی در آینده گریبان او را خواهد گرفت هرگز چنین کاری نمی‌کند.

متأسفانه در جامعه هنوز این فرهنگ نهادینه نشده که نباید تمام اطلاعات را در گوشی قرار داد تا اگر گوشی فرد به سرقت برده شد آنها را با مشکل مواجه نکند.

در حوزه پیشگیری نسبت به انعقاد تفاهمنامه با آموزش و پرورش برای ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان اقدام شده است، زیرا معتقدیم آموزش باید از پایه ارائه شود تا اثرگذار باشد، آموزش‌هایی در حوزه فضای مجازی و آسیب‌های آن ارائه می‌شود که معتقدیم نیاز امروز جامعه است.

تشکیل 100 پرونده در بخش فضای مجازی

فارس: تاکنون چه تعداد پرونده در بخش فضای مجازی تشکیل شده است؟

کامرانی صالح: بیش از 100 فقره پرونده در این راستا داشتیم. بیشتر این پرونده‌ها مربوط به اخاذی و جرائم مالی بوده و بخش اندکی هم اخلاقی است. خوشبختانه پلیس فتا بیش از 85 درصد از این بخش را کشف کرده و مواردی هم که کشف نشده به دلیل عدم همکاری افراد است. معتقدم در حوزه فضای اجتماعی باید تلاش کرد هر چند که تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

فارس: چند درصد از خرید و فروش مواد مخدر در همدان از طریق فضای مجازی انجام می‌گیرد؟

کامرانی‌صالح: این موارد بسیار کم است. به طور کلی 80 درصد معتادان استان اصولاً آشنایی با اینترنت و فضای مجازی ندارند و فقط با درصد خیلی کمی از افراد به صورت موردی به این شکل مواجه شده‌ایم.

فارس: امسال در حوزه مقابله با مواد مخدر چه مقدار کشفیات بدست آمده است؟

کامرانی‌صالح: امسال 3.5 نیم تن کشفیات مواد مخدر داشتیم که 40 تا 50 کیلو از آن هروئین است. در این رابطه 7 تا 8 هزار نفر را جمع‌آوری کردیم. برای اصلاح این وضعیت همه می‌دانند تا چه اندازه خانواده و جامعه در پیشگیری از این آسیب‌ها اثرگذار است زیرا یک فرد معتاد به یکباره به سمت مواد مخدر گرایش پیدا نمی‌کند در این زمینه باید اطلاع‌رسانی شود و رویکردهای اقناع برای مخاطبان باید به سبک جدید و به‌روز باشد تا جذابیت لازم را داشته باشد.

6 هزار فقره پرونده به صلح و سازش منتهی شد

خوشبختانه امروز رویکرد خوبی در زمینه پژوهش و تحقیقات صورت گرفته است، سال گذشته در حوزه معاونت اجتماعی با انجام مشاوره‌های متعدد 6 هزار فقره پرونده به صلح و سازش منتهی شد.

معتقدم باید تعاملات را در بخش آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر کرده و هنرمندانه آن را به مخاطبان ارائه کنیم ضمن آنکه در بخش‌های پلیس مبارزه با موادمخدر، پلیس حرفه‌ای، پلیس آگاهی و.. می‌توانیم تعاملات سازنده‌ای را با رسانه داشته باشیم تا بتوانند مستندات را به زبان دیگر برای مخاطب بیان کنند.

فارس: طرح اجتماعی مقابله با معتادان در تپه پیسا به چه شکل اجرا می‌شود؟

کامرانی‌صالح: اگر فرد معتادی در جامعه و مرکز شهر ببینیم حساسیت جامعه نسبت به این معضل بیشتر می‌شود ولی اگر همین فرد معتاد در مناطق حاشیه باشد حساسیت کمتر است، هرچند به لحاظ اجتماعی باید کاری کرد که حتی یک معتاد هم نداشته باشیم.

چون شهر همدان توریستی است نباید حضور معتادان در مرکز شهر و یا سایر نقاط دیدنی باعث لطمه زدن به صنعت گردشگری شود. از آنجایی که حضور معتادان در تپه پیسا ضرر و زیانش کمتر است معتادان به این بخش هدایت می‌شوند هرچند که نظارت لازم را در این منطقه وجود دارد.

معتقدم اگر امکانات داشته باشیم اجازه ماندن معتادان را در این منطقه نمی‌دهیم اما از آنجایی که آمار اعتیاد در شهر ما بالاست و فرد بعد از بازگشت از کمپ ترک اعتیاد شرایط برای زندگی جدید را ندارد (عدم شغل) شرایط را برای بازگشت به دوران قبلی خود (اعتیاد) فراهم می‌کند.

برخورد می‌کنیم

فارس: شنیده می‌شود افرادی هستند که خانه‌هایی را در اختیار معتادان قرار می‌دهند و در ازای دریافت پول به آنها مواد و البته مکان تزریق در اختیار قرار می‌دهند، لطفا در این خصوص بفرمایید.

کامرانی‌صالح: با چنین موردی که به صورت سازماندهی شده، افرادی بخواهند این کار را انجام دهند، برخورد نکرده‌ایم، شاید موردی بوده باشد اما تیمی و سازماندهی شده نیست.

مردم ما آگاهی لازم را در این زمینه دارند و به حتم  هیچ یک از همسایگان اجازه نمی‌دهند که چنین موضوعی در محله آنها اتفاق بیفتد و اگر هم باشد موردی است. لذا تاکید دارم که اگر چنین موردی را شهروندان مشاهده کردند می‌توانند به نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی کنند تا در اولین فرصت موضوع پیگیری شود.

فارس: ظرفیت مرکز ماده 16 پاسخگوی نگهداری معتادان نیست، در این خصوص مدیرکل بهزیستی گلایه‌هایی داشت.

کامرانی‌صالح: بله قبول دارم ظرفیت کم است. سازمان بهزیستی معتقد است که باید معتادان ویژه را در این مرکز جای دهد و ما هم به آنها اعلام کردیم که تشخیص معتادان ویژه با شماست، وظیفه ما فقط گرفتن این افراد است.

فارس: اگر مطلبی هست که باید بفرمایید، می‌شنویم.

کامرانی‌صالح: ضمن تشکر از خبرگزاری فارس برای این گفت‌وگو از مردم می‌خواهم نسبت به رعایت قوانین حساس باشند و همان طور که تا به امروز به پلیس همکاری داشتند از این به بعد نیز این روند را تقویت کنند.

نتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان