آخرین اخبار

27. شهريور 1397 - 2:49   |   کد مطلب: 34503
از سال 93 تا کنون قیمت نان افزايشی نداشته و امروز مسؤولان در انتظار تعیین قیمت آرد هستند، البته اين ماده غذايی استراتژيك بايد در مناطق کم برخوردار با یارانه بیشتری در اختیار مردم گذاشته شود زيرا مي‌توان در مناطق برخوردارتر از نانوایی‌های آزادپز بهره برد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، قیمت نان مسأله بسیار حائز اهمیتی است که به نظر می‌رسد به نوعی چالش برای مدیران عالی‌رتبه کشور و استان‌ها بازمی‌گردد و برای تغییر در آن باید شاخص‌های بسیاری را در نظر گرفت.

حدود چهار سال است این کالای اساسی و مایحتاج سفره مردم افزایش قیمت نداشته است، این مسأله برای نانوایان چالش ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد دولت با ثابت نگاه داشتن دستوری آن در چهار سال گذشته عملا از نظر علم اقتصاد کاری اشتباه را انجام داده است و باید یک شیب ملایم افزایشی برای آن در نظر می‌گرفت، این در حالی است که امروز چاره‌ای جز افزایش آن ندارد، البته افزایشی که باید به قدری باشد که هزینه‌های یک نانوا را تأمین کند و در نهایت به پخت نان باکیفیت بدل شود. نانواها حداکثر افزایش 50 درصدی را پیش می‌کشند، اما واقعا دولت توان پاسخگویی به این نیاز را دارد. آیا می‌تواند به یکباره 50 درصد افزایش در نرخ نان را اعمال کند؟

قطعا این کار ساده‌ای برای دولت نخواهد بود چراکه اقشار مختلف جامعه به ویژه کم‌درآمدها بسیار آسیب می‌بینند و در شرایط امروز جامعه و اقتصاد کشور نمی‌تواند چندان اتفاق خوبی به حساب آید و تبعات بسیاری به دنبال دارد.

البته امروز که برای افزایش نان در انتظار تعیین قیمت جدید آرد هستند که به نظر غیر قابل اجتناب است؛ با این وجود باید اذعان داشت که دولت کار سختی در پیش دارد. مگر اینکه بتواند راه سومی در این مجال کم بیابد.

هرچند قیمت نان تابع شاخص‌های بسیاری است اما به نظر می‌رسد که اگر دولت در حوزه حامل‌های انرژی و یا عوارض‌ها و مالیات‌ها برای نانوایی‌های یارانه‌ای تخفیفاتی در نظر گیرد می‌تواند از افزایش قیمت نان تا حد امکان جلوگیری کند، در اصل نان را باید در مناطق کم برخوردار با یارانه بیشتری در اختیار مردم گذاشت و در مناطق برخوردارتر از نانوایی‌های آزادپز بهره برد.

پیشنهاد افزایش 50 درصدی قیمت نان برای پوشش هزینه نانواها

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: برای حل مشکلات نانوایی‌های همدان حداقل باید 50 درصد قیمت نان افزایش یابد.

ابوذر گل‌محمدی با اشاره به اینکه نظر مسؤولان کمتر از این میزان است، افزود: مسؤولان باید قیمت جدید نان را به نانوایان و مردم هرچه زودتر ابلاغ کنند.

وی با بیان اینکه راهکار اصلی برطرف کردن مشکلات همیشگی نان، واقعی کردن قیمت آن است تا مردم بتوانند نان با کیفیت را مصرف کنند، ادامه داد: افزایش 20 تا 30 تومانی نان نمی‌تواند مشکلی را برطرف کند و همچنان کیفیت نان معضلی غیر قابل حل باقی می‌ماند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان همدان خاطرنشان کرد: به جز قیمت آرد اغلب موارد دخیل در امر پخت نان افزایش قیمت داشتند ضمن اینکه هنوز جلسه بررسی و تصمیم‌گیری نهایی برگزار نشده است.

قیمت نان باید افزایش منطقی پیدا کند

فرماندار شهرستان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: قیمت‌گذاری برای نان با سایر کالاها و مایحتاج مردم متفاوت است، این محصول یک کالای ضروری در سبد خانوار است و هر تصمیم ناپخته در این خصوص می‌تواند بازتاب‌ منفی اجتماعی داشته باشد.

علی تعالی با بیان اینکه بیشترین قشری که می‌تواند متضرر شود، افراد کم‌درآمد هستند، افزود: تغییراتی در نرخ نان باید داده شود که البته در ستاد آرد و نان استان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در آخرین ستاد آرد و نان استان نیز مسؤولان ارشد استان بر افزایش نسبی نان توافق نظر داشتند به ویژه اینکه سازمان غله از احتمال افزایش قیمت نان خبر داده است.

فرماندار شهرستان همدان ادامه داد: بنابراین در این جلسه تصمیم‌گیری شد تا زمان تعیین قیمت جدید آرد برای اعلام قیمت نهایی نان نیز منتظر بمانیم تا در دو مرحله افزایش قیمت نان انجام نشود.

درخواست بی‌شمار برای راه‌اندازی نانوایی

وی با اشاره به اینکه برخی از نانوان‌هایی که آرد یارانه‌ای می‌گیرند نسبت به قیمت پایین نان معترض هستند، خاطرنشان کرد: نانوایی‌های آزادپز در حوزه قیمت نان و کیفیت آن مشکلی ندارند و هم اکنون درخواست‌های بی‌شماری برای احداث نانوایی وجود دارد.

تعالی گفت: یکی از سؤالات ما این است که اگر نانوایی توجیه اقتصادی ندارد، تعدد درخواست احداث این نوع واحد صنفی را چگونه می‌توان تشریح کرد؟

وی اظهار کرد: مصوبه‌ای در استان گذرانده شده که مجوز جدید برای احداث نانوایی‌ صادر نشود اما با این وجود درخواست‌های بی‌شماری به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌شود.

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه افزایش قیمت‌های تمام شده نان برای نانوایی‌های یارانه‌ای را قبول داریم، افزود: البته افزایش‌ قیمت‌های نان در همدان در سال‌های گذشته وجود نداشته است اما بهتر بود که هر سال افزایش قیمت را با یک شیب ملایم اعمال می‌شد.

وی تصریح کرد: یک قیمت متعادل و منطقی را ستاد آرد و نان و ستاد تنظیم بازار تعیین خواهد کرد و با مشخص شدن قیمت آرد اعلام می‌شود.

50 درصد قیمت نان وابسته به آرد

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: از سال 1393 تاکنون قیمت نان با وجود تغییرات قیمتی که در همه کالاها مشاهده می‌شود، افزایش نیافته که به دلیل حساسیت بالا و نقش آن در سفره خانوارهاست.

علیرضا شجاعی با بیان اینکه هنوز درباره افزایش قیمت نان تصمیم‌گیری نشده است و منتظر تصمیم دولت هستیم، افزود: نان به طور مستقیم توسط هیأت دولت تعیین می‌شود که هنوز اتفاقی در این خصوص رخ نداده است.

وی تصریح کرد: تعیین قیمت نان به شاخص‌های مختلفی بستگی دارد که هنوز مشخص نشده و تا زمانی که قیمت آرد اعلام نشود، نمی‌توانیم قیمت نان را مشخص کنیم.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه 50 درصد قیمت نان متأثر از قیمت آرد است، ادامه داد: قیمت گندم ثابت است اما هزینه‌های تولید آرد مانند حمل و نقل، آب، برق، گاز و هزینه پرسنل کارخانه‌ها افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه به دلیل افزایش قیمت ارز هزینه نگهداری ماشین‌آلات از جمله خرید قطعات و تعویض آن نیز افزایش یافته است.

شجاعی با بیان اینکه یک واحد تولیدی باید بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند، گفت: به همین دلیل است که تنها قیمت ثابت گندم نمی‌تواند مانع از افزایش سایر هزینه‌ها شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان