آخرین اخبار

27. شهريور 1397 - 23:32   |   کد مطلب: 34513
پای صحبت‌های فروشندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی
ايرانی بخر...
سال‌های گذشته شاهد واردات بی‌رویه کالای خارجی در بخش لوازم‌التحریر در بازار كشور بودیم اما امسال با تکیه بر شعار «حمایت از کالای ایرانی»، حداقل در بازار همدان بر عکس گذشته لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی بیشتر به چشم می‌خورد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان؛ شهریورماه که به نیمه راه می‌رسد آهسته آهسته صدای پای مهر به گوش می‌رسد، این ماه این تصویر را در ذهن حک می‌کند «ذوق و شوق دانش‌آموزان برای خرید لوازم‌التحریر».

در سال‌های گذشته به دلیل واردات بی‌رویه لوازم‌التحریر خارجی و علی‌الخصوص کالای بی‌کیفیت چینی در بازار ایران به یکباره شاهد سیر افزایشی این اجناس بودیم اما این بازار امسال با تکیه بر شعار «حمایت از کالای ایرانی» تغییر کرده و حداقل در بازار همدان بر عکس سال‌های گذشته لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی بیشتر به چشم می‌خورد.

در همین راستا گفت‌وگویی با سیدمرتضی موسوی یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در همدان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: از اوضاع و احوال بازار لوازم‌التحریر برایمان بگویید.

موسوی: 17 سال است در حوزه فروش لوازم‌التحریر مشغول به فعالیتم. متأسفانه امسال نسبت به سال‌های گذشته دچار رکود بودیم و این موضوع به دو دلیل برمی‌گردد؛ «تورم» و دیگری «نمایشگاه‌هایی است که هر سال در آغاز سال تحصیلی برپا می‌شود».

نگرش مردم نسبت به خرید نوشت‌افزار ایرانی تغییر کرده است

فارس: مشتری‌های شما بیشتر تمایل به خرید چه نوع کالایی دارند؟

موسوی: خوشبختانه طی چند سال اخیر به خاطر تبلیغات صدا و سیما و رسانه‌ها و همچنین تغییر نگرش مردم نسبت به خرید کالای ایرانی، امسال بیشتر فروش و خواسته مردم به خرید لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی بوده است.

80 درصد لوازم‌التحریر ایرانی باکیفیت است

فارس: در خصوص نقاط قوت و ضعف لوازم‌التحریر ایرانی بفرمایید.

موسوی: یکی از انتقاداتی که به کالای ایرانی دارم به موضوع کیفیت بازمی‌گردد؛ اکثر مردم کیفیت کار برایشان در اولویت قرار دارد. البته خوشبختانه 80 درصد تولیدکنندگان لوازم‌التحریر در کشور کالای با کیفیت به بازار عرضه می‌کنند ولی بهتر است همین مقدار کالای بی‌کیفیت هم در بازار نباشد تا میل و رغبت مردم نسبت به کالای ایرانی بیشتر شود.

فارس: آیا بالا رفتن قیمت دلار تأثیری بر ورود کالای خارجی دارد؟

موسوی: قطعاً تاثیرگذار بوده، اما معتقدم کسی که واردکننده باشد کالای خود را به هر طریقی هم که شده تا امروز وارد بازار کرده است. همان طور که گفته شد خوشبختانه امسال میل و رغبت افراد برای خرید کالای ایرانی بیشتر شده و بیشتر فروش مغازه‌ها در همدان کالای ایرانی بوده است.

 هدف ما هم در این میان جلب رضایت مشتری است. اولویت کار ما امسال فروش و حمایت کالای ایرانی در ابعاد گسترده آن است چراکه این موضوع در شعار سال توسط مقام معظم رهبری دیده شده است.

مارک ایرانی «پاپکو» قابل رقابت با مارک‌‎های خارجی است

فارس: برای اطلاع خوانندگان لطفاً چند مارک ایرانی را نام ببرید.

موسوی: یکی از مارک‌های ایرانی که من به نوبه خودم به آن افتخار می‌کنم مارک «پاپکو» که با برندهای خارجی قابل رقابت است، مارک «شفیعی» که دفتر آن بیشتر به فروش می‌رسد و در بخش نوشت‌افزار «خودکار کیان» را می‌توان نام برد.

از دیگر برندهای ایرانی«فکتیس» است که تبلیغات خوبی هم در شهر همدان انجام داده است. تقریباً حدود 120 شرکت ایرانی در زمینه نوشت‌افزار فعالیت می‌کنند که تنها 20 درصد به فکر کیفیت کار نیستند.

قیمت برای مشتری مهم است

فارس: بیشتر برای مشتری کیفیت کار اولویت دارد یا قیمت کالا؟

موسوی: هر مشتری سلیقه خاص خودش را دارد هر چند که بیشتر مشتریان ما برایشان قیمت اولویت دارد به طور مثال مارک «پاپکو» هم کیفیت و هم قیمت مناسب را دارد و مشتری تمایل بیشتری به خرید این نوع قلم کالا دارد.

البته برخی از مارک‌های ایرانی کیفیت لازم را ندارند، البته مقصر هم نیستند چراکه برای چاپ یک تصویر شخصیت و کاراکتر ایرانی کلی هزینه را در بخش‌های مختلف باید بپردازد و اگر بخواهد کار را با کیفیت ارائه دهد باید قیمت نهایی خود را افزایش دهد که در چنین شرایطی برای تولیدکننده و خریدار مقرون به صرفه نیست.

به نظر می‌رسد باید حمایت لازم از تولیدکننده شود تا بتواند فرهنگ‌سازی را با کیفیت بهتری برای مخاطبان خود ارائه دهد.

مواد اولیه برخی از نوشت‌افزارها در داخل تولید نمی‌شود

فارس: امسال چند درصد قیمت‌های کالای ایرانی و خارجی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشت؟

موسوی: در اکثر کالاهای ایرانی و خارجی افزایش صد درصدی داشتیم و این بدان جهت است که مواد اولیه کالاهای ایرانی در داخل کشور تولید نمی‌شود و همین باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

وظیفه صدا و سیما تبلیغ و وظیفه دولت حمایت است

فارس: آینده بازار لوازم‌التحریر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسوی: برای آینده شغلی و حمایت از نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی باید دو کار انجام بگیرد، اول صدا و سیما باید وارد میدان شود و شخصیت‌ها و کاراکترهای ایرانی را به‌روز کند. به طور مثال در یک کارتون خارجی هنوز برخی از این شخصیت‌های کارتونی بعد از 20 سال، برند هستند اما در مقابل برندهای ایرانی مانند «دارا و سارا» را تولید می‌کنیم و سال بعد دیگر خبری از آنها در بازار نیست.

وظیفه ما فروش کالاست زمانی که مشتری تقاضایی از ما داشته باشد همان را تهیه و در اختیار آنها قرار می‌دهیم و نمی‌توانیم به آنها اصرار کنیم که چه نوع کالایی را بخرد. به نظر می‌رسد وظیفه صدا و سیما تبلیغ، وظیفه دولت حمایت، وظیفه تولیدکننده ارتقای کیفیت و وظیفه فروشنده هم فروش محصولات ایرانی- اسلامی است که اگر محصولات ایرانی با کیفیت خوب ارائه شود قطعاً فروشنده و خریدار میل و رغبت بیشتری برای خرید آن دارند.

در ادامه توجهم به یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌التحریر در صحافخانه جلب شد که پاسخگوی تعدادی زیادی مراجعه‌کننده بود، خود را شاملو معرفی کرد و پاسخگوی سوالاتم شد.

علاقمندم با فروش محصولات ایرانی، کارگر ایرانی را حمایت کنم

فارس: بازار فروش نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی چگونه است؟

شاملو: تقریبا 13 سال است که در این حرفه مشغول به فعالیت هستم. خب! سال‌های سال بود که رونقی در بازار نوشت‌افزار ایرانی وجود نداشت و کالاهای چینی به وفور در بازار بود. اما امسال با توجه به شعار سال «تولید و حمایت از کالای ایرانی» مد نظر فروشندگان و مصرف‌کننده قرار گرفت.

به دلیل آنکه چند نفر از دوستانم در کارخانه مداد آدمیرال مشغول به کار هستند خیلی علاقمندم با فروش محصولات ایرانی بتوانم کارگر ایرانی را حمایت کنم.

فارس: چند درصد از کالاهای شما چینی است؟

شاملو: شاید یک درصد از کالای ما چینی است آن هم از روی ناچاریست و مجبوریم چون جایگزینی برای آن نداریم. به جرأت می‌گویم 99 درصد از کالاهای ما ایرانی است. تمام تلاش بنده و سایر همکارانم بر این است که کالای ایرانی را در معرض دید عموم قرار دهیم و تقاضای من به عنوان فروشنده این است که مصرف‌کننده هم از این کالا حمایت کند.

رهبر معظم انقلاب رأی خود را با خودکار ایرانی به صندوق انداخت

فارس: نقاط قوت و ضعف کالای ایرانی چیست؟

شاملو: صدالبته که باید ارائه محصولات ایرانی با کیفیت باشد به گونه‌ای که وقتی به مشتری کالای ایرانی را معرفی می‌کنیم ذهنیت بدی نسبت به کالای ایرانی نداشته باشد. امسال تمام مدادها و خودکارهای ما از مارک‌های ایرانی «آدمیرال» و «کیان» است چراکه صفر تا صد این محصولات ایرانی است. نکته جالب و البته مورد توجه اینکه رهبر معظم انقلاب در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز رأی خود را با همین خودکار ایرانی به صندوق انداخت.

ما دوست داریم چرخ اقتصادی ما بچرخد و اصرار داریم محصولات ایرانی به فروش برود. برای این کار نیز گارانتی هم در نظر گرفتیم که اگر مشتری راضی نبود می‌توانند محصول را تعویض و یا بازگرداند.

فارس: انتظار شما به عنوان فروشنده از مشتریان چیست؟

شاملو: تنها انتظاری که از مصرف‌کننده داریم این است که وقتی اسم کالای ایرانی را می‌آوریم با استقبال از آن حمایت کند. خوشبختانه بسیاری از محصولات ایرانی با کیفیت هستند و از نظر ارزش ریالی هم مقرون به صرفه‌تر از کالاهای مشابه خارجی است.

عقل سلیم حکم می‌کند که در شرایط اقتصادی جامعه مردم به سمت خرید کالاهای باکیفیت و با قیمت مناسب گرایش پیدا کنند زیرا با حمایت از کالای ایرانی است که چرخ اقتصادی کشور بهتر می‌چرخد.

فارس: بالا رفتن دلار چقدر روی کسب و کار شما اثرگذار است؟

شاملو: واقعیت این است که بالا رفتن قیمت دلار بر روی قیمت‌ها اثرگذار بوده و فروش نسبت به سال‌‎های گذشته کمتر شده است. متأسفانه شرایط اقتصادی قدرت خرید مردم را کاهش داده و همین خود باعث شده تا ما به عنوان فروشنده محصولات سود کمتری را از مشتری دریافت کنیم. تقریباً این اوضاع گرانی بازار به ضرر مشتری و خریدار است.

خدا کند به این فرهنگ برسیم که اولویت برای خرید شهروندان، کالای ایرانی باشد

فارس: به نظر شما چگونه می‌توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم؟

شاملو: اگر می‌خواهیم اقتصاد بیمار ایران فلج نشود باید کیفیت محصولات ایرانی را بالا ببریم تا مردم در زمان خرید تمایل بیشتری به خرید کالای داخل داشته باشند و از بین مارک‌های ایرانی و خارجی تمایل به خرید کالای ایرانی بیش از گذشته باشد. خدا کند به این فرهنگ برسیم که اولویت برای خرید شهروندان، کالای ایرانی باشد.

فارس: لطفاً از چند مارک ایرانی برای آشنایی با محصولات نام ببرید.

شاملو: بله حتما... آدمیرال، کیان، فکتیس، صدف، جامدادی سارای، سزیپ، البته خیلی از برندهای دیگر هم داریم که در حال حاضر حضور ذهن ندارم.

 جامدادی سزیپ که در مغازه به مشتری ارائه می‌دهم توسط یک دانشجوی لالجینی ساخته شده و از صفر تا صد آن توسط یکی از شهروندان همدان تهیه و در بازار توزیع شده است. بنده اگر سر فروش کالای ایرانی تخفیف بدهم سر این جامدادی به خاطر زحمتی که روی آن کشیده شده هیچ تخفیفی نمی‌‎دهم.

فارس: چند درصد از مشتری‌های شما اولویت‌شان خرید نوشت‌افزار ایرانی است؟

شاملو: بالغ بر 80 درصد از مشتری‌ها وقتی به‌ آنها می‌گوییم باید نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام شود تصمیم به خرید می‌گیرند حتی اگر کیفیت لازم را نداشته باشد. مشتری‌هایی داشتیم که جنس ایرانی و خارجی را در کنار هم قرار دادیم و مشتری به خاطر فرهنگسازی صورت گرفته تمایل به خرید کالای ایرانی دارد.

فارس: و انتظارتان از مسوولان؟

شاملو: از مسؤولان تقاضا داریم که از کالای ایرانی را حمایت کنند. امسال با توجه به اینکه با کمبود کاغذ در بازار مواجه هستیم متأسفانه مسؤولان توزیع، دفاتر دولتی به بازار عرضه نکردند و مجبور شدیم که دفاتر را با قیمت آزاد عرضه کنیم هرچند پشت تمامی دفاتر عنوان «ساخت ایران» درج شده است. از مسؤولان می‌خواهیم همان گونه که «ساخت ایران» را بر روی دفاتر درج کردند و برایشان مهم بود طرح‌هایی با معرفی شخصیت‌های ایرانی را در دستور کار خود قرار دهند.

به سراغ مسعود صالحی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی رفتیم و چندکلامی هم با او گفت‌وگو کردیم.

فعالیت 200 تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی در کشور

فارس: امسال نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در چند نقطه از کشور و استان برای خریداران عرضه می‌شود؟

صالحی: در 750 نقطه کشور؛ در همدان هم در دو نقطه؛ کار عرضه محصولات در نمایشگاه‌ها از 19 شهریورماه آغاز شده و تا 31شهریورماه ادامه دارد هر چند که احتمال تمدید دو روزه آن وجود دارد.

فارس: قیمت نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی چند درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است؟

صالحی: همه کالاها نسبت به سال گذشته افزایش داشته که بخشی از این افزایش ناشی از قیمت تمام شده مواد اولیه است در این شرایط تهیه مواد برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست.

فارس: دلیل اینکه امسال برخی از برندهای ایرانی سال گذشته در نمایشگاه عرضه نشده، چیست؟

صالحی: علت اصلی این است که حجم درخواست مردم برای این برندها زیاده بود و تولیدکنندگان توان تولید محصولات را نداشته که از جمله آن می‌توان به مارک‌های «روشنا، بچه‌های آسمان، طرح ایام، آزاده، شکرستان و کلاه‌قرمزی» اشاره کرد.

فارس: لطفاً برای آشنایی مخاطبان با برندهای ایرانی نام چند مارک ایرانی ببرید.

صالحی: از جمله برندها می‌توان به «بچه‌های آسمانی، نوشت‌افزار آفتاب، ایام، هدهد، خلیج‌فارس، برگ، آریا، پرهام» اشاره کرد.

در مجموع 200 تولیدکننده در زمینه نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی در کشور فعال هستند، خوشبختانه تعداد تولیدکنندگان هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

فارس: علت عدم آشنایی خانواده‌ها با مارک‌های ایرانی _ اسلامی را در چه می‌دانید؟

صالحی: به دو علت این اتفاق رخ داده است. یکی از دلایل آن ضعف در تبلیغات است به طور مثال اکثر دانش‌آموزان و خانواده‌ها با مارک خودکار کیان آشنایی دارند زیرا تبلیغات خوبی در این زمینه انجام داده است.

علت دیگر عرضه بازار لوازم‌التحریر است بدین معنا که فروشندگان لوازم‌التحریر نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی را عرضه نمی‌کنند به همین جهت این مهم مورد غفلت قرار گرفته است در نهایت اینکه باید محصولات در بازار وجود داشته باشد تا خریدار نیز محصولات را ببیند و آنها را بخرد.

فارس: اگر در پایان نکته‌ای دارید بفرمایید.

صالحی: امید است مسؤولان از کالای ایرانی حمایت کنند تا مردم میل و رغبت بیشتری نسبت بر خرید کالا داشته باشند ضمن آنکه تولیدکنندگان باید کیفیت لازم را برای عرضه محصولات در نظر داشته باشند.

==============

سیده لیلا آقامیری

=============

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان