آخرین اخبار

17. مهر 1397 - 7:37   |   کد مطلب: 34623
گردوی شهرستان تویسرکان ازنظر کیفیت و تولید رتبه اول کشوری و ازنظر سطح زیر کشت، رتبه دوم کشور را دارد و همین امتیاز سبب شده برنامه کشت گردوی رقم چندلر در ۳۰۰۰ هکتار از باغات تویسرکان مدنظر باشد.

به گزارش رودآور؛ «منصور رضوانی جلال» یس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این خصوص بابیان اینکه بیش از یک‌میلیون هکتار گردو کاری در جهان وجود دارد که از این میزان بیش از ۳.۵ میلیون تن گردو جمع‌آوری می‌شود، گفت: از این میزان ۵۰۰ هزار تن در چرخه صادرات است و ایران ازلحاظ سطح زیر کشت گردو مقام دوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

رضانی جلال بابیان اینکه سن اقتصادی گردو در تمام دنیا ۴۰ تا ۵۰ سال است، اما گاهی برخی کشاورزان درخت گردو را تا ۲۰۰ سال نگهداری می‌کنند که این موجب کاهش ثمر دهی این درخت می‌شود، گفت: برای حفظ رتبه گردوی تویسرکان نیازمند ایجاد تحول و سرشاخه زنی درختان هستیم و برای افزایش بهره‌وری گردو باید به این محصول بیشتر توجه کرد.

وی بابیان اینکه تویسرکان با داشتن بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام‌گرفته است، افزود:به‌منظور بهبود اصلاح باغ‌های گردوی تویسرکان کارگاه آموزشی سرشاخه کاری و مراقبت‌های بعد از پیوند درختان در تویسرکان برگزارشده است.

رضوانی جلال بابیان اینکه سال گذشته کار علمی در باغات گردوی استان همدان شروع شد و بیش از ۲۰ هزار پیوندک گردو در باغات تویسرکان انجام گرفت، گفت: گیرایی این پیوندک‌ها ۸۰ درصد است.

طرح سرشاخه کاری طی مدت ۵ سال اجرایی خواهد شد

منصور رضوانی جلال با اشاره به اینکه طرح سرشاخه کاری طی مدت ۵ سال اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: نخستین باغ مادری گردو در کشور با ۱۰ هزار نهال در شهرستان تویسرکان مجوز گرفته که نهال گردوی گواهی‌شده تولید خواهد کرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان