آخرین اخبار

21. مهر 1397 - 1:03   |   کد مطلب: 34632
محور گنجنامه برای تأمین امنیت و مدیریت صحیح ترافیک آن نیازمند تدبیری حساب شده است که احداث جاده برگشت یکی از راهکارهاست، طرحی که اجرای آن در انتظار نتیجه اتمام مطالعات متخصصان است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، صنعت گردشگری امید اهالی پایتخت‎ تاریخ و تمدن ایران‌زمین است تا اقتصاد این دیار را رونق دهد و گشایشگر همیشگی گره اشتغال باشد. جاده گنج‌نامه یکی از مهم‌ترین محورهای شهری همدان از نظر گردشگری به‌ حساب می‌آید که با اقبال شهروندان و گردشگران روبه‌روست، بنابراین ساماندهی و اخذ تدابیر لازم برای آن‌ از منظر توسعه شهری و هم گردشگری حائز اهمیت است؛ به همین دلیل ظرفیت‌های لازم برای جذب گردشگران از ابعاد مختلف باید فراهم و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در این مسیر، بار سنگین ترافیکی است که در فصل‌ گردشگری مشاهده می‌شود. برای حل این معضل جاده برگشت گنج‌نامه مطرح‌ شده که اجرای آن در انتظار نتیجه مطالعات متخصصان است. قطعاً برای اجرای این طرح با توجه به اینکه در دل طبیعت بکر و استثنایی همدان قرار دارد باید همه جوانب آن سنجیده شود، یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در این زمینه رعایت شود آینده‌نگری است که باید طرح در خود ببیند و تعریف همدان به‌عنوان یک ژئوپارک را نیز مد نظر داشته باشد چراکه کوه الوند یکی از نقاط حائز اهمیت برای ثبت همدان به‌عنوان یک ژئوپارک جهانی است و اگر استانداردهای لازم را از دست بدهد ممکن است همدان برای همیشه از این شانس محروم شود.

اما برای ساماندهی مسیر گنج‌نامه یک مانع مهم با عنوان اختلاف شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی بر سر مشخص کردن متولی این محور مهم و اساسی است. البته از آن‌ رو که اختلافات باید در نقطه‌ای پایان یابد، این مشکل نیز برطرف و یک گام اساسی در این حوزه برداشت ه‌شده است.

محور گنج‌نامه ظرفیت تردد خودروها در ترافیک سنگین را ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر نگهداری جاده گنجنامه، تأمین امنیت و مدیریت ترافیکی آن بر عهده راه و شهرسازی است و مسائل خدماتی و فضای سبز بر عهده شهرداری است.

کامران گردان افزود: مسیر فعلی گنج‌نامه ظرفیت تردد خودروها به‌ویژه در ایام سنگینی ترافیک را ندارد و ممکن است هر لحظه  حادثه‌ای رخ دهد و امکان تردد خودروهای امدادی وجود نداشته باشد بنابراین نیاز به تدبیر لازم دارد.

وی تصریح کرد: چاره اندیشیده شده برای گنج‌نامه باید علمی و همه‌جانبه باشد که بتواند ظرفیت لازم برای تردد انسان و خودرو را به‌ خوبی فراهم کند و جوابگوی نیازهای سال‌های آینده باشد.

 سؤالی که در این زمان مطرح می‌شود این است که آیا احیاء جاده بازگشت گنج‌نامه و به‌روزرسانی آن می‌تواند به این مشکلات پایان دهد و  بار این محور را کاهش داد.

مطالعات دانشگاه پایه تصمیمات

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یک بازه زمانی برای انجام مطالعات احداث جاده بازگشت گنج‌نامه با همکاری متخصصان دانشگاه بوعلی در نظر گرفته‌شده و این مطالعات در حال انجام است.

ابراهیم مولوی ادامه داد: کلیات این طرح  در صحن شورا با حضور مدیران شهری بررسی و قرار شد که مطالعات انجام‌شده توسط دانشگاهیان پایه همه اقدامات و تصمیم‌های اخذشده در این حوزه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات کامل در زمینه زمین‌شناسی، توپوگرافی، زیست محیطی و حیات جانوری باید در این طرح در نظر گرفته شود  و خروجی پیشنهاد‌ها مشاوران در کمیسیون معماری و شهرسازی و صحن شورا موردبررسی قرار می‌گیرد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

احتمال احداث ژئوپارک در نظر گرفته شود

در حال حاضر یکی از بحث‌هایی که برای همدان مطرح است قرارگیری این استان به‌عنوان یک ژئوپارک جهانی است که می‌تواند آوازه همدان را به همه جهان منتقل کند. یکی از مهم‌ترین مراکزی هم که همدان را برای زمین‌شناسان جذاب می‌کند، توده‌های آذرین الوند است که گنج‌نامه نیز به‌نوعی در این بستر قرار دارد، اما نکته جالب‌توجه در این حوزه این است که یونسکو برای ثبت جهانی یک ژئوپارک بر حفظ طبیعت بکر تأکید فراوان دارد و همواره به رصد این مهم می‌پردازد و در صورت رعایت نشدن نکات مورد نظرش یک ژئوپارک را از فهرست‌های خود حذف می‌کند، بنابراین باید در انجام مطالعات جاده برگشت گنج‌نامه باید این موضوع لحاظ شود.

مطالعات دانشگاه فصل‌الخطاب است

مدیر منطقه یک شهری همدان نیز به فارس گفت: دانشگاه بوعلی در حال مطالعه این طرح است تا اثر این طرح از لحاظ زیست‌محیطی، شهری، ترافیکی و فنی بر شهر مشخص شود.

امیر فتحیان‌نسب تأکید کرد: اگر به این جمع‌بندی برسیم که اجرای این طرح  برای شهر همدان مناسب است یا خیر؟ شهرداری ورود می‌کند.

شهرداری احداث جاده بازگشت گنج‌نامه را بر عهده گرفته است

در همین زمینه معاونت فنی و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به فارس گفت: شهرداری همدان  به طور کامل بررسی و احداث جاده بازگشت گنج‌نامه را بر عهده گرفته است.

حبیب  نادیان‌رفیع افزود: آنچه در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دارد بهسازی مسیر گنج‌نامه به سمت تویسرکان است.

وی تصریح کرد: مطالعات این طرح انجام و به وزارتخانه برای تصویب نهایی ارسال شده است و منتظر تأییدیه وزارتخانه برای انجام کار هستیم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان