آخرین اخبار

13. آبان 1397 - 1:05   |   کد مطلب: 34688
تنها زنجیره تولید نهال گردو گواهی شده کشور در تویسرکان؛ به زودی تمامی پیوندک های مورد نیاز را تأمین می کند/انجام 150 هزار پیوندک در سال جاری در تویسرکان

به گزارش خبرنگار رودآور؛ عملیات اجرایی و رسمی ایجاد باغ مادری نهالستان گردوی تویسرکان که طرحی بی نظیر در غرب آسیا است و به همت و پیپگیری های مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در راستای مقاوم سازی درختان گردو در برابر آفات متعدد در ابتدای سال جاری و پیگیری های مقدمات آن از سال های گذشته رقم خورده بود، این روزها مراحل تکمیلی خود را در پیش دارد.

برای تکمیل و در نهایت بهره برداری از این باغ مادری بیش از 25 میلیارد ریال مصوب شده است.

بدون تردید با توجه به آفات های مختلف و به ویژه سرمازدگی درختان چه سرمای پاییزه چه سرمای بهاره، می طلبید که چنین نهالستانی برای ایجاد درختان گردوی مقام ایجاد شود و حال کم کم شاهد به نتیجه رسیدن مراحل اجرایی این نهالستان گردو هستیم.

در این باره «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رودآور و در حاشیه بازدید از نخستین و تنها زنجیره تولید نهال گردو گواهی شده کشور دراین شهرستان عنوان کرد که در حال حاضر ساخت گلخان  این نهالستان هم در دستور کار قرار دارد و با تکمیل آن و اضافه شدن به بخش های دیگر زنجیره تولید تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه تنها زنجیره تولید نهال گردو گواهی شده کشور در تویسرکان؛ به زودی تمامی پیوندک های مورد نیاز را تأمین می کند، اظهار کرد: بدون تردید با بهره برداری از این نهالستان نه تنها نیاز استان بلکه نیاز کشور در حوزه نهال گردوی مقاوم هم مرتفع می شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح، برنامه خوب و مطلوبی است تا از این طریق تمام درختان گردوی تویسرکان از طریق مدل چنلر تولیدات مناسبی باشند.

مفتح تصریح کرد: برای سال جاری هم انجام 150 هزار پیوندک را در برنامه داریم که مقدمات آن از سوی جهاد کشاورزی فراهم شده است.

«منصور رضوانی جلال» مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان هم گفت: نهالستان تولید پیوندک و زنجیره کامل نهال گواهی شده تویسرکان در سال های آینده علاوه بر تامین پیوندک های استان، تمامی پیوندک های مورد نیاز کشور را تامین می کند.

به گزارش رودآور، از آنجا که تویسرکان، شهرستانی تک محصولی است و اقتصاد عمده مردم آن به طور مستقیم و غیر مستقیم به تولید گردوی وابسته است، به همبین دلیل اجرای طرح های متنوع در راستای مقاوم سازی درختان گردو در راستای افزایش و ارتقای تولید کمی و کیفی گردوی آن می تواند، سایه رکود اقتصادی را از سر شهرستان بردارد.

زنگنه 

نافع

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان