آخرین اخبار

18. آبان 1397 - 13:01   |   کد مطلب: 34723
کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر اینکه بازی جدید آمریکا بسیار محقرانه است، گفت: این گونه تحریم ها یک بازی ژئوپلوتیکی بسیار محقرانه و بسیار تاسف بار است، چرا که در نهایت با تأثیر بر اقتصاد ایران، اقتصاد جهان را هم تحت تأثیر قرار می گیرد.

به گزارش رودآور؛ پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو شبکه اطلاع رسانی راه دانا با بیان اینکه تحریم های جدید و یا تحریم های قبلی و یا اینکه برخی افراد را تحریم می کنند چیز جدیدی نیست، گفت: با وجود آن که تحریم ها بر روی زندگی روزمره مردم اثرگذار بود، اما تاثیر چندانی بر روی اصل نظام نداشته است.

 

وی اظهار داشت: به نظر این تحریم ها به این صورت هایی که اعلام و پیگیری شده، آخرین حربه دشمن است و اینکه ترامپ مدعی شده است تا صدور نفت ایران را به صفر برساند هم عملی نخواهد شد.

 

کارشناس مسائل منطقه افزود: آنان خودشان هم متوجه شده اند که اگر بخواهند صدور نفت ایران را به صفر برسانند، به ناچار باید ایران را در خلیج فارس و دریای عمان تحت محاصره نظامی قرار بدهند و بدین سبب به کلی ناقض صلح و امنیت بین المللی خواهند شد.

 

مجتهدزاده تصریح کرد: همیشه راه هایی وجود دارد که نفت ایران به صورت هایی به فروش برود، به ویژه اینکه آمریکا هم اینک فروش نفت را شروع کرده است و برخی از کشورها از جمله هند، چین و کره جنوبی و در نوبت های دیگر کشورهای دیگر را معاف خواهد کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه آرزوی ترامپ و نتانیاهو یعنی قطع کامل صدور نفت ایران برآورده نخواهد شد، عنوان کرد: ترامپ و نتانیاهو لطمه های اقتصادی مورد نظرشان را به ایران وارد خواهند کرد و البته دولت ایران هم به دنبال تمهیداتی برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی تحریم ها است.

 

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: تحریم های جدید یک بازی است، یعنی آمریکا می خواهد صدور نفت ایران به طور کامل قطع شود و ایران سعی می کند تا صدور نفت را ادامه دهد و چین، کره جنوبی و هند نیز باید بروند از آمریکا معافیت بگیرند و به طور قطع در این بازی  اتحادیه اروپا هم فرمول های دیگری را برای کم کردن تاثیرات منفی تحریم ها به کارمی گیرد.

 

مجتهدزاده ادامه داد: در مجموع این گونه تحریم ها یک بازی ژئوپلوتیکی بسیار محقرانه و بسیار تاسف بار است، چرا که در نهایت با تأثیر بر اقتصاد ایران، اقتصاد جهان هم تحت تأثیر قرار می گیرد.

 

وی تصریح کرد: با تحریم های جدید آمریکا قیمت نفت بالا و پایین خواهد شد، برای این کار باید تولید اضافه و کم شود و در نهایت یک بازی پیچیده و بسیار شرم آور برای عالم انسانی  است.

 

کارشناس مسائل منطقه افزود: این مسئله حاصل آن چیزی است که در مغز نتانیاهو و صهیونیسم بین المللی می گذرد، به عبارت دیگر نتانیاهو که خودش نماینده صهیونیسم بین المللی است، برای پیشبرد تبلیغاتی خودش حاضر است به جان بشریت این گونه لطمه بزنند.

 

مجتهدزاده در ادامه با بیان اینکه کودکان و بیماران ایرانی چه گناهی کرده اند، گفت: زمانی که مشاهده می کنیم این بی گناهان این گونه تحت شکنجه و آزار قرار می گیرند، خواهیم دانست که آمریکا و همپیمانانش بازی ضد بشری و انسانی و اخلاقی به راه انداخته اند.

 

وی اظهار کرد: قبل از ترامپ هم «جورج بوش» همین راه را می رفت و آخرش به پشیمانی و سرخوردگی رسید و از میان رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا آخرین نام که وارد لیست کم کارترین می شود نام جورج بوش است و ترامپ برخلاف تصور خود که می گوید از دیگر رؤسای جمهور آمریکا بیش تر کار و خدمت کرده، حتی از جورج بوش هم پایین تر است.

 

کارشناس مسائل منطقه، همچنین با اشاره به اینکه اقتصاد آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و دیگر کشورهای اروپا با هم قفل و جدایی ناپذیر هستند، عنوان کرد: هرکدام از این ها در مقابل دیگری مقداری ظرفیت مانور دادن دارند و بقیه از دستشان کاری بر نمی آید، مثل شرکت های بزرگ اروپایی که از کشورهای اتحادیه اروپا و خود اتحادیه دستور نمی گیرند، آن ها به دنبال سود و منافع خودشان در بازار جهانی و بین المللی در پیروی از خواسته های تحریم های آمریکایی هستند.

 

مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که "اگر جمهوری اسلامی ایران بخشی از تعهدات هسته ای را متوقف می کرد، آیا اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا محکم تر نمی ایستاد؟" گفت: اتحادیه اروپا صادقانه به آن چه که در ظرفیت و توان داشت عمل کرد، ولی ما باید بپرسیم که چه دست هایی هستند که در این شرایط می خواهند روابط ما را با کشورهای اروپایی نابود کنند.

 

وی با اشاره به اتفاقاتی که در فرانسه، بلژیک و دانمارک رخ داد تصریح کرد: آیا ما مسبب چنین رفتارهای خصمانه اروپا هستیم یا صهیونیسم بین المللی است که علیه ایران به صحنه می آورد؟ این کار تنها برای لطمه زدن به روابط همکاری ایران با اتحادیه اروپا است.

 

 کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: هرکسی که این کار را می کند چه عوامل داخلی باشد چه عوامل خارجی، باید بررسی شود و باید موارد اختلاف درونی را برطرف کنیم، چرا که همگی  اعضای یک کشور هستیم.

 

مجتهدزاده افزود: در این شرایط سخت و دشوار که ترامپ و صهیونیسم بین المللی سعی دارند حداکثر ضربه های مهلک و سخت را به اقتصاد کشور ما وارد کنند، به نظر اتحادیه اروپا و البته چین و روسیه هم کمتر، حد اکثر تلاششان را می کنند که برای ایران راه مفری را به وجود بیاورند، به خصوص اتحادیه اروپا که فرمول های خوبی را در پیش گرفته است.

 

وی اظهار داشت: در این شرایط آمریکا به دنبال اتفاقاتی است که هدفش قطع رابطه ایران و اتحادیه اروپا است و در نهایت تبدیل کردن اتحادیه اروپا به دشمنی با ایران.

 

کارشناس مسائل منطقه گفت: ما باید دقت و بررسی کنیم که این اتفاقات را چه کسانی سبب می شوندریا، آیا عوامل داخلی هستند یا عوامل بین المللی همچون صهیونیسم بین المللی؟ اگر بر ما مسلم شد که عوامل خارجی هستند، یک راه های خاصی را باید طی کرد و و با اتحادیه اروپا، همکاری های دیگر امنیتی را انجام داد.

 

 مجتهدزاده عنوان کرد: چنانچه شاهد بودیم که واقعاً عوامل داخلی هستند، آن وقت به این عوامل داخلی باید گفت که شما برای چه کسی کار می کنید؟ برای جمهوری اسلامی ایران یا برای نتانیاهو و اعوان و انصارش؟

 

وی تأکید کرد: باید به آن ها گفت که یک بدن دو تا دست دارد و نمی شود که یک دست به یک طرف کار کند و دست دیگر در جهت مخالف، باید گفت که دست راست و دست چپ هردو متعلق به یک بدن و یک کشور و یک نظام و یک اقتصاد و یک مردم هستند و شما نمی توانید عمل دوگانه داشته باشید.

 

کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: اگر توانستیم در داخل این مشکلات را برطرف کنیم بقیه مشکلات هم حل می شود.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان